Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil, AP eller FSD?

Startet av Kongle., søndag 16. juni 2019, klokken 19:31

« forrige - neste »

Kongle.

Hei,

Jeg er på tur til å fullføre bestilling av min første Tesla.
Det er Model 3 som er aktuell for oss, AWD LR.
Ser temaet er opp i forskjellige varianter.
Hva mener angående AD/FSD dere, holder det med den inkluderte AUto Pilote(AP) eller er det vært å investere i FSD?
Er snakk om 50k NOK.

Jeg ser ikke helt den store gevinsten av FSD idag. Men den vil nok melde seg i fremtiden regner jeg med
M3 AWD LR Grå 24.06.19

Sunhome

Hvor lenge tror du at du kommer til å beholde bilen har nok stor betydning for valget. 2-3 år, bortkastede penger. Får iallefall ikke igjen pengene ved salg. Og er nok noen år til du selv har særlig nytte av fsd..

S4e

Jeg har bestilt ny TM3 med hengerfeste og på denne valgte jeg FSD. AP har AutoSteering, men ikke filskifte som gjør denne veldig mye mindre nyttig - må stadig avbryte og mye lyder når du skrur av og på.

Ellers har FSD som du sikkert vet flere funksjoner og ikke minst vil det komme mye nytt fremover. Om det er verd pengene må du vurdere, men for egen del så synes jeg også det er spennende å følge med på utviklingen og det er jo ikke moro da å ikke kunne prøve de nye tingene selv.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Gadget

Som jeg har nevnt tidligere som svar andre steder så tror jeg FSD per i dag er mer en investering i fremtiden enn en stor praktisk nytte. Selv jobber jeg med programmering og syns det er verd noen ekstra tusen for å følge utviklingen fremover. Jeg har stor tro på teknologien og tror det bare er et spørsmål om tid før bilene kjører selv. Om det er snakk om ett år eller fem år er vanskelig å si. Så det koker vel ned til hva du har bruk for, hva du er interessert i og hvor mange penger du har. Personlig tror jeg FSD funksjonen vil bli dyrere med tiden ettersom den blir mer komplett. Men så er det fullt mulig de har tilbudsperioder også, det vil jo ikke være første gang...

Kongle.

Takk for gode svar..
Er enig i resonnementene. Koker med til interesse, fremtid, osv.
Blir nok til at jeg velger FSD jeg også.
For meg er det viktig å kunne få full utnyttelse av fremtidige oppdateringer også.

Spent på hva leveringstiden blir når jeg legger inn ordren idag. Og om den blir lengre med FSD. Ønsker hengerfeste også, så er vel sikkert det som bidrar mest til leveringstiden.
M3 AWD LR Grå 24.06.19

Sunhome

Et annet aspekt er også hvor du kjører. Her vestpå som jeg bor er det dårlig med vei merking og flere filer, så lite nytte av slike funksjoner. Og så er det det med lovverket som virkelig trenger en oppdatering før ekte fsd kan bli en realitet. Det skjer ikke over natten... Selv om jeg er teknolog så føler jeg at 50k i sponsing av Tesla er mye penger.

Toalmar

Bestilte min den gang det var AP og EAP. Måtte ha EAP for å få ACC derfor ble valget det. Da Tesla endret EAP og la TACC til AP valgte jeg å gå ned til AP.
Fikk bilen og har vært kjempefornøyd med AP. Nå sist uke fikk jeg plutselig NOA, Summon, etc alt som er i FSD pakken pr i dag tror jeg. (blir helt sikkert borte igjen)
Ettersom jeg bor på "landet" uten motorveier så jeg ingen grunn til å stå på EAP, eller FSD som det heter nå. Her i dag fått kjørt ca 20 mil på motorvei og fått prøve filskift og NOA deriblant. ER vel fortsatt ikke frelst og angrer fortsatt ikke. 
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

fonberg

Sitat fra: Toalmar på søndag 16. juni 2019, klokken 22:35
Bestilte min den gang det var AP og EAP. Måtte ha EAP for å få ACC derfor ble valget det. Da Tesla endret EAP og la TACC til AP valgte jeg å gå ned til AP.
Fikk bilen og har vært kjempefornøyd med AP. Nå sist uke fikk jeg plutselig NOA, Summon, etc alt som er i FSD pakken pr i dag tror jeg. (blir helt sikkert borte igjen)
Ettersom jeg bor på "landet" uten motorveier så jeg ingen grunn til å stå på EAP, eller FSD som det heter nå. Her i dag fått kjørt ca 20 mil på motorvei og fått prøve filskift og NOA deriblant. ER vel fortsatt ikke frelst og angrer fortsatt ikke.

EAP er ikke lik FSD. EAP har summon og autopark, men ikke navigate on autopilot og får heller ikke andre full self drive features som er lovet skal komme lenger fram i tid.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

GOS

Sitat fra: fonberg på søndag 16. juni 2019, klokken 22:40
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. juni 2019, klokken 22:35
Bestilte min den gang det var AP og EAP. Måtte ha EAP for å få ACC derfor ble valget det. Da Tesla endret EAP og la TACC til AP valgte jeg å gå ned til AP.
Fikk bilen og har vært kjempefornøyd med AP. Nå sist uke fikk jeg plutselig NOA, Summon, etc alt som er i FSD pakken pr i dag tror jeg. (blir helt sikkert borte igjen)
Ettersom jeg bor på "landet" uten motorveier så jeg ingen grunn til å stå på EAP, eller FSD som det heter nå. Her i dag fått kjørt ca 20 mil på motorvei og fått prøve filskift og NOA deriblant. ER vel fortsatt ikke frelst og angrer fortsatt ikke.

EAP er ikke lik FSD. EAP har summon og autopark, men ikke navigate on autopilot og får heller ikke andre full self drive features som er lovet skal komme lenger fram i tid.

FEIL! EAP har navigate on Autopilot!
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

v1sper

Skulle gjerne hatt FSD selv, men utlegget ble for stort for meg akkurat nå  :)

En artig ting er at Tesla (Skøyen, Oslo) anbefalte meg ikke å kjøpe FSD fordi det ikke har skjedd så mye med det ennå og at funksjonene har vært i Beta i lang, lang tid.
Tesla Model ☰ - LR AWD - 19" Sport - AP - Midnight Silver - Sort interiør - Hengerfeste - HW3 - VIN 291xxx
Tesla Model Y - Performance - 21" Über Turbine - FSD - Black - Sort interiør - Bestilt 7.2.2020

E_S

Hadde aldri vurdert å betale 50k for FSD med mindre jeg hadde 50k å bare kaste bort. Hvis du i det hele tatt skal få *noe* nyttig ut av FSD ligger det høyst sannsynlig så langt frem at du garantert har byttet bil innen den tid.

Når det en eller annen gang kommer noe nyttig med FSD vil det trolig også følges med priskampanjer for biler som kan oppdateres med riktig software for det, da Tesla ikke er tjent med å ta så mye for FSD at ingen vil vurdere å oppgradere.

Personlig kunne jeg nok betalt 50k for en bil hvor jeg bare kunne lagt inn adresse og den gjorde hele jobben selv, både på motorvei og i bytrafikk, gode og dårlige forhold, uten førerinngripen, men når man ser hvor mye man manuelt må gripe inn selv med vanlig AP-kjøring på motorvei for å holde en bra flyt ser jeg at dette ligger laaaaaangt frem.
:)

torlie

Enig med siste taler, hadde brukt 50k på to flotte ferieturer i stede.

FSD tror jeg er 4-5 år unna om ikke lenger, og når det evt blir lansert i full skala blir det nok kampanjer for å få flest mulig til å oppgradere, og således tjene ekstra på eksisterende kunder.

Når den tid også kommer blir nok FSD standard og ikke tilvalg, da dette er en gimmick Tesla mener alle som kjøper bil av dem skal ha.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

S4e

Sitat fra: Toalmar på søndag 16. juni 2019, klokken 22:35
Bestilte min den gang det var AP og EAP. Måtte ha EAP for å få ACC derfor ble valget det. Da Tesla endret EAP og la TACC til AP valgte jeg å gå ned til AP.
Fikk bilen og har vært kjempefornøyd med AP. Nå sist uke fikk jeg plutselig NOA, Summon, etc alt som er i FSD pakken pr i dag tror jeg. (blir helt sikkert borte igjen)
Ettersom jeg bor på "landet" uten motorveier så jeg ingen grunn til å stå på EAP, eller FSD som det heter nå. Her i dag fått kjørt ca 20 mil på motorvei og fått prøve filskift og NOA deriblant. ER vel fortsatt ikke frelst og angrer fortsatt ikke.

Som deg fikk jeg også full pakke plutselig. Til forskjell fra deg kjører jeg mye motorvei og jeg har satt stor pris på at jeg nå kan bytte fil uten å avbryte AutoSteering.  Uten dette er AutoSteering ikke så nyttig.  Har ikke prøvd de andre funksjonene enda...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Toalmar

Sitat fra: S4e på mandag 17. juni 2019, klokken 09:55
Som deg fikk jeg også full pakke plutselig. Til forskjell fra deg kjører jeg mye motorvei og jeg har satt stor pris på at jeg nå kan bytte fil uten å avbryte AutoSteering.  Uten dette er AutoSteering ikke så nyttig.  Har ikke prøvd de andre funksjonene enda...
Å si at Autosteering ikke er nyttig for oss som ikke har motorvei, blir litt feil mener jeg. Jeg for min del bruker den faktisk ganske mye.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olavxxx

Sitat fra: Toalmar på mandag 17. juni 2019, klokken 18:45
Sitat fra: S4e på mandag 17. juni 2019, klokken 09:55
Som deg fikk jeg også full pakke plutselig. Til forskjell fra deg kjører jeg mye motorvei og jeg har satt stor pris på at jeg nå kan bytte fil uten å avbryte AutoSteering.  Uten dette er AutoSteering ikke så nyttig.  Har ikke prøvd de andre funksjonene enda...
Å si at Autosteering ikke er nyttig for oss som ikke har motorvei, blir litt feil mener jeg. Jeg for min del bruker den faktisk ganske mye.
Jeg tror det han mener å si er at på motorveien når han vil bytte felt og ikke ønsker å avbryte autosteer, så føler han Autosteer da er mindre nyttig (litt irriterende å måtte reaktivere). Med FSD pakken har man jo da Navigate On Autopilot som vil foreslå feltskifter, fletting, følgebil osv.. Så bare toucher man forsiktig på blinklyshendel for å gjøre det bilen foreslår. Det fungerer ganske bra i mad max modus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA