Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes EQC versus Audi e-tron

Startet av Gnilre, søndag 16. juni 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

pst

Rettelse !  ;D :
Testen ( og mange andre relevante videoer ) ligger på vox.de ( MENU - Sendungen - AUTOMOBIL - VIDEOS ).
Beklager ;
( AUTOMOBIL på VOX.DE  het tidligere Auto, Motor und Sport TV ).
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Maxwell_400

For min del var valget enkelt, EQC ville ikke ha vært aktuelt pga. manglende bakkeklaring, det er ganske ofte jeg har hevet Jaguaren til offroad høyde pga. dårlige grus (og asfalt!) veier. Når en kjører på dårlige grusveier piskes grusen opp under bilen og lager masse leven, heves bilen forsvinner mye av det. Etron'en falt ut fordi jeg synes Jaguaren var bedre å kjøre og for meg så var forskjellen i innvendig plass såpass marginal at valget falt på Jaguar. Et stort pluss er at den også er mindre utvendig som gjør den lettere å håndtere. Tror jeg kun har dratt tyngre henger enn 750kg 3ggr. i løpet av 30år så for meg er heller ikke det et problem.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

Ipace har veldig god plass innvendig, ytre mål tatt i betraktning. Den får også mye skryt for kjørefølelse. Eneste som trekker ned er vel noe mer støy enn de tyske alternativene, men sikkert helt levelig i Jag`en også :)
Norge er stort og det er tydeligvis en del veier der personbiler ikke kommer frem.
Husker jeg brukte heve-funksjonen nå og da i Model X`en, men for min del har det nok vært primært "for å være på den sikre siden" fremfor faktisk nødvendig basert på bruk av EQC`en så langt. Den kommer jo tydeligvis frem over alt uten problemer selv om den ikke kan heves, på destinasjoner og veier der jeg bruker den.
Knatring fra grus hører jeg ikke noe til i EQC`en, selv ikke på kjerreveiene på fjellet. Antakelig pga plast under og den meget gode støydempingen. Knatring fra grus hørte jeg derimot godt i Model X`en, spesielt før skvettlapper ble satt på. Skvettlapper var 100% nødvendig på den bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:12
Husker jeg brukte heve-funksjonen nå og da i Model X`en, men for min del har det nok vært primært "for å være på den sikre siden" fremfor faktisk nødvendig basert på bruk av EQC`en så langt.
Selv har jeg stort sett hatt behov for heving når vi kjører opp til hytta på ubrøytede veier om vinteren. Kom opp med Model X med 30cm våt snø, tror ikke jeg ville prøvd den øvelsen med EQC. Kan bli like spennende med TMY, så vurderer derfor å beholde I-Pace i stedet for i3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ja er ikke alle hytteområder som brøytes like ofte. På større destinasjoner er det stort sett ganske ryddig brøyteregime. Der jeg har hytte er det en lokal bonde som holder veiene ryddet på vinteren. Problemene der i vinter oppstod når det var snøstorm og han ikke rakk å ta unna kontinuerlig. Men selv da var ikke problemet de kanskje 10cm som lå på veien. Problemet var snøskavler på opptil 70-100cm som føyket over veien et par utsatte steder hvor vinden herjet mer fritt. Heldigvis en mer skjermet bakvei en kan ta istedenfor de mest utsatte 100 meterne. Måtte ta den veien selv med en Opel Vivaro leiebil i vinter når jeg var der oppe med jobben. Bånn gass og godt driv gjennom de små skavlene gikk på håret med 2wd :D Har også trukket opp noen biler i løpet av de siste to sesongene, men det har vært pga 2wd og utkjøring. Ikke bakkeklaring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tor Erik

Kan du si noe om rekkevidde på EQC kontra Model X og S90D du har hatt? Savner du superladerne veldig, eller går det fint uten?
Vurderer en EQC etter prøvekjøring. Utrolig behagelig bil. Har hatt Tesla før, S og 3, og derfor veldig usikker på rekkevidden, spesielt vinter. Vi har hytte som ligger 1000 moh med ca 20 mil kjøring. Bør jeg være forberedt på ekstra lading på de kaldeste dagene, eller dager med mye snø etc i veibanen?

Øyvind.h

#51
Foreløpig virker rekkevidden bedre enn X90D. Muligens lavere enn S90D.

Ladere - tja, har ikke så mye behov for hurtiglading. Siden jeg fikk bilen i mai har jeg hurtigladet to ganger. En gang bare for å prøve, og en gang som viste seg å egentlig ikke være nødvendig.
Supercharger er klart bedre og enklere enn kommerse ladere, men det går greit. Om to uker skal jeg kjøre tur/retur Oslo-Bergen på en dag. Da får jeg testet kommerse ladere litt mer :)

20 mil og 1000 meter høres helt problemfritt ut. Rekkevidden faller på vinteren, men bilen er godt isolert og har varmepumpe. Jeg forventer at differansen mot X90D står seg godt på vinteren også.

Forbruk avhenger en del av rute og retning. På vei hjem fra hytta sist gikk det 48%. På vei opp går det typisk 60-65% eller noe rundt der nå. Det er 20-21 mil og hytta ligger på 800 meter (bor på 100 meter så 700 meter netto opp). Har stort sett motorvei med 100/110 til hytta og kjører ikke som en sinke, så det skal vanskelig gjøres å finne en rute som bruker mer strøm enn den jeg kjører.
Hadde jeg kjørt pent på Rv4 skulle jeg nok klart tur/retur på sommeren om det var målet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tor Erik

#52
Takk for rask svar! Om du føler for det så oppdater gjerne rundt turen til Bergen :)
Det er ikke mye lang kjøring på oss heller bortsett fra en tur til Frankrike for 3 år siden i en 70d. Ellers noe på Vestlandet i disse tider, men nå i en diesel bil.
Står veldig mellom denne eller Model Y (performance) som jeg har reservert. Men ble veldig overbevist etter en tur i EQC. Og jeg er litt skeptisk til komfort i Model Y, som betyr mye for en familie på 4 + hund.
Ser du har en Model Y til bestilling. Tror du EQC blir byttet ut med den?

Øyvind.h

Kommer sikkert en rapport fra den turen, for tur-retur Bergen på en dag blir en artig øvelse :)

Angående Y'en - veldig usikker må jeg si.
Så langt har Eqc'en levert bra. Den er veldig god å kjøre, mest stillegående av alle elbilene, lader raskt nok for mitt behov og har plass nok.
Y'en er en del rimeligere og har veldig stort bagasjerom. Infotainment, app og ladenettverk er også bra. Ytelsene er også relativt rå. Men jeg vil nok vurdere en ettermarked HUD løsning samt støydemping om jeg bytter.

Det eneste jeg virkelig ikke savner når vinteren kommer er rammeløse vinduer og dørhåndtak-løsningen. Det vil nok også komme på en ledbar, for å kompensere for manglende multibeam fra eqc'en. Multibeam er utrolig bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tor Erik

Jeg savner heller ikke de rammeløse dørerene og håndtakene. Det er kanskje det mest irriterende med bilen. Får håpe de tar til fornuft en dag. Må bare se om ladenettverk og rekkevidde veier opp for det. Men kanskje øverst på ønskelisten nå er kjørekomfort. Der er EQC midt i blinken.

castortroy

Eier både EQC og E tron og synes bilene har gode og dårlige sider. Ingen er perfekte eller veldig dårlige, men tilbyr gode totalpakker på hver sin måte.

Audi E tron er en av de største elektriske SUVene, og bilen tar seg godt ut inn- og utvendig. Den er stor og ruvende, men kanskje litt traust i designet. Dette var den eneste SUVen bortsett fra Tesla X, hvor jeg kunne få inn et stort bur til hund, og som lang person på ca 192, så setter jeg pris på god plass for hodet og beina både foran og bak. Interiøret er best av alle konkurrentene, dette er hva man forventer fra en typisk Audi/BMW/Mercedes.

Audien føles stor og mektig på veien, litt treg fra stillestående, men overraskende sprek allerede fra 50 km/t. Der er den faktisk sprekere en Mercedesen som slår audien fra stillestående. Luft og adaptiv fjæring gir meg premium følelse, og den svever over både gode og dårlige veier. Den såkalte trikkelyden er litt irriterende, i visse hastigheter. Audien er kanskje den mest komplette bilen, men den koster deretter.

Mercedes EQC er litt i minste laget for store personer, eller de med behov for å frakte mye bagasje. Eksteriøret er kanskje det peneste på markedet, men føles og ser ut som en småbil i forhold til E tron. Der Audien føles traust virker denne kanskje litt for feminin i formene.

Interiøret på EQC skuffet meg noe, minner om en Kia/Toyota, der audien oser premium. Plankeskjerm og luftedyser som minner om en VHS spiller trekker ned. EQC har ikke trikkelyd som audien, men mangel på luft/fjæring gjør at bilen er hard på dårlige veier, og interiøret kan skrangle noe over hull. Dette irriterer meg på samme måte som trikkelyden i Audien irriterer meg også.

Mercedesen er et godt kjøp, der du får "alt" utstyr for ca 700 000, og den har det fine elektriske innfellbare hengerfestet jeg savner på audien.

Øyvind.h

#56
Interessante betraktninger. Registrerer at dine vurderinger er i totalt andre enden av skalaen ift hva biltestere rapporterer når de sammenligner bilene, og jeg er svært uenig i flere av betraktningene.
Men heldigvis får folk mene akkurat det de vil. Om du synes EQC`en er som en Kia på interiørsiden og er hard og skranglete så er jo det din opplevelse :) Kan ikke si jeg kjenner meg igjen, heldigvis. Og jeg har brukt en god del tid i begge bilene, selv om jeg ikke eier begge to parallelt. Der E-tron primært vinner er de ekstra literne i bagasjerommet samt noe utstyr en ikke får på EQC`en. Målinger av kupeen har vist at den opplevde forskjellen er større enn den reelle. Men E-tron er hakket bedre egnet for 4 voksne tror jeg. Ingen av dem er egnet for 5.
Eksteriørt synes jeg E-tron er hakket finere etter min smak, men den ruver mer eksteriørt enn interiørt. Begge er relativt trauste tvers igjennom. E-tron har høyre forbruk, men hurtiglader vesentlig raskere. EQC er 14cm kortere, så relativt like størrelsesmessig. Det en del dog setter pris på som du ikke nevner, er at E-tron har luft både foran og bak og derfor kan heves for de som har ekstremt krøkkete vei til hytta eller vil ta bilen semi offroad. EQC har bare luft bak og har høyde som en personbil. Dermed blir det ikke bilen for spesielle behov, dessverre.

Her er nyeste sammenligningstest, denne gangen fra Tiff Needell. Klarer ikke bli enige de heller :)
https://www.youtube.com/watch?v=WsQkApkCrsA


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

castortroy

Ja det er ikke lett å bli en enige  :D Jeg hadde først Audi E tron hvor jeg elsket komforten, men mislikte trikkelyd og klønete henger. Da jeg kjøpte EQC ble jeg skuffet over komforten, men elsket at den var lettkjørt og rask i bytrafikken. Som nåværende eier av begge kan jeg lett gi dem både ris og ros.

Dette er uansett småplukk, siden disse to bilene er etter min mening de to beste på markedet idag. begge står til terningkast 6, men irriterer meg likevel over noe siden de er ganske så kostbare.

Må le av alle diskusjonene her og på facebook. De som har E tron vil forsvare den og overse feil, akkurat som eiere av EQC. De som har Audi føler vel de har den beste bilen og vil ikke vedgå den har noen feil sammenlignet med den billigere EQCen. Samtidig har EQC eiere kanskje ikke råd til E tron, og vil dømme den hardt på feil, selv om noen kanskje skulle ønske de hadde den.

Når det gjelder plass føler jeg EQC er mindre, noe også målene tilsier. Min samboer på 165 cm, opplevde begge bilene som veldig store  :D Vekten på EQC er også veldig høy, selv om den kamuflerer det bedre en Audien.

Øyvind.h

#58
Kommer nok aldri over at folk forsvarer det de selv eier og bruker. Men så er det jo også gjerne slik at det en misliker når en prøvekjører, er noe en lærer seg å like over tid. Eller lærer seg å leve med. Det er en del fra Model X`en jeg gruet meg til å være foruten ved overgang til tysk bil, men i praksis går det helt greit.

Interessant nok fra testen jeg la ut ville de ikke ha hverken EQC eller E-tron. Han ene ville ikke ha noen av dem, mens den andre ville ha Ipace :D De mente Audien hadde stivere understell, men ikke enige om hvem som la seg mest over i svingene. De ble heller ikke enige om interiør, men de virket enige om at EQC var mest komfortabel, lettkjørt og mest stillegående, noe som stemmer med egen erfaring, støymålinger og andre tester.

Prismessig er det jo nesten knockout, der jeg fikk EQC`en for drøyt 700 mens E-tron ender på rundt 820-840 (fordi jeg ikke klarer å kvalifisere for rabatt på noen måte). Hadde prisen vært lik hadde situasjonen vært en annen. Da er jeg i tvil ift hvilken jeg ville gått for. Greit nok at jeg synes EQC`en er bedre å kjøre, mer komfortabel, mer stillegående og tilsynaltende færre feil. Men Audis 360-kamera er ganske rått, det hadde vært fint med noen liter ekstra bagasjeplass, og det hadde vært fint med luft på forakselen også. Raskere lading er også en fin bonus, selv om jeg blir litt skeptisk til batteriets levetid med så aggressiv ladekurve, og i praksis har det omtrent aldri noen effekt på pausens lengde på mine turer. Kanskje et par ganger i løpet av forventet eierskap, roughly.
Rett og slett gode på forskjellige områder.
Manuelt vs el hengerfeste kjenner jeg at ikke er helt avgjørende for min del. Det står stort sett ute av diverse årsaker. Hadde manuelt på Model X`en, og det eneste som bekymret nå og da var om det kom til å korrodere fast. Men det gjorde det ikke den perioden jeg hadde den.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

castortroy

Snakker om tesla... Jeg savner både min model 3 og X til tider. Spesielt da jeg sto med EQC i helgen og skulle lade på Circle K. Tesla hadde vel 40 ladere, og 10 var i bruk. Ionitys 3 ladere var fylt opp av 2 E tron og en Leaf, mens 3 andre sto i kø. Fortsatt irriterer jeg meg over korte ladeledninger til E tron, mens på EQC går dette greit.

Da jeg kjøpte e tron, synes jeg prisen var høy allerede fra starten. Jeg innhentet tilbud på telefon og mail, samt personlig fra 12-15 forhandlere. Prisene spriket fra 850 000 til 895 000 for samme bil. Noen ga meg ikke engang vinterhjul rabattert. Rabattene var fra 0-45 000 kroner.

Da jeg bestilte EQC var jeg glad for at jeg kunne få en komplett bil til ca 700 000 kroner. Vinterdekk var trukket fra, og jeg spurte om rattvarme som også kunne rabatteres bort i samme slengen. EQC ga meg følelsen av å ha gjort en skikkelig god deal, selv om 700 000 også er veldig mye penger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA