Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mercedes EQC versus Audi e-tron  (Lest 7405 ganger)

pst

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #45 på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 10:26 »
Rettelse !  ;D :
Testen ( og mange andre relevante videoer ) ligger på vox.de ( MENU - Sendungen - AUTOMOBIL - VIDEOS ).
Beklager ;
( AUTOMOBIL på VOX.DE  het tidligere Auto, Motor und Sport TV ).
2020 Audi e-tron 55
2019 Audi RS5 coupé

Maxwell_400

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #46 på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 10:04 »
For min del var valget enkelt, EQC ville ikke ha vært aktuelt pga. manglende bakkeklaring, det er ganske ofte jeg har hevet Jaguaren til offroad høyde pga. dårlige grus (og asfalt!) veier. Når en kjører på dårlige grusveier piskes grusen opp under bilen og lager masse leven, heves bilen forsvinner mye av det. Etron'en falt ut fordi jeg synes Jaguaren var bedre å kjøre og for meg så var forskjellen i innvendig plass såpass marginal at valget falt på Jaguar. Et stort pluss er at den også er mindre utvendig som gjør den lettere å håndtere. Tror jeg kun har dratt tyngre henger enn 750kg 3ggr. i løpet av 30år så for meg er heller ikke det et problem.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #47 på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 10:12 »
Ipace har veldig god plass innvendig, ytre mål tatt i betraktning. Den får også mye skryt for kjørefølelse. Eneste som trekker ned er vel noe mer støy enn de tyske alternativene, men sikkert helt levelig i Jag`en også :)
Norge er stort og det er tydeligvis en del veier der personbiler ikke kommer frem.
Husker jeg brukte heve-funksjonen nå og da i Model X`en, men for min del har det nok vært primært "for å være på den sikre siden" fremfor faktisk nødvendig basert på bruk av EQC`en så langt. Den kommer jo tydeligvis frem over alt uten problemer selv om den ikke kan heves, på destinasjoner og veier der jeg bruker den.
Knatring fra grus hører jeg ikke noe til i EQC`en, selv ikke på kjerreveiene på fjellet. Antakelig pga plast under og den meget gode støydempingen. Knatring fra grus hørte jeg derimot godt i Model X`en, spesielt før skvettlapper ble satt på. Skvettlapper var 100% nødvendig på den bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #48 på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 15:02 »
Husker jeg brukte heve-funksjonen nå og da i Model X`en, men for min del har det nok vært primært "for å være på den sikre siden" fremfor faktisk nødvendig basert på bruk av EQC`en så langt.
Selv har jeg stort sett hatt behov for heving når vi kjører opp til hytta på ubrøytede veier om vinteren. Kom opp med Model X med 30cm våt snø, tror ikke jeg ville prøvd den øvelsen med EQC. Kan bli like spennende med TMY, så vurderer derfor å beholde I-Pace i stedet for i3.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #49 på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 15:42 »
Ja er ikke alle hytteområder som brøytes like ofte. På større destinasjoner er det stort sett ganske ryddig brøyteregime. Der jeg har hytte er det en lokal bonde som holder veiene ryddet på vinteren. Problemene der i vinter oppstod når det var snøstorm og han ikke rakk å ta unna kontinuerlig. Men selv da var ikke problemet de kanskje 10cm som lå på veien. Problemet var snøskavler på opptil 70-100cm som føyket over veien et par utsatte steder hvor vinden herjet mer fritt. Heldigvis en mer skjermet bakvei en kan ta istedenfor de mest utsatte 100 meterne. Måtte ta den veien selv med en Opel Vivaro leiebil i vinter når jeg var der oppe med jobben. Bånn gass og godt driv gjennom de små skavlene gikk på håret med 2wd :D Har også trukket opp noen biler i løpet av de siste to sesongene, men det har vært pga 2wd og utkjøring. Ikke bakkeklaring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013