Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mercedes EQC versus Audi e-tron  (Lest 6362 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11771
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #30 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 14:15 »

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.
Mitt største ankepunkt er at regenereringen er veldig svakt, selv på høyeste nivå. Og automatikken var uforutsigbar og gjorde en del feil når jeg testet den, som førte til at jeg måtte hoppe over på bremsen når jeg ikke ønsket det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

No-name

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #31 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 14:23 »
Tror det er veldig smak og behag.  Jeg vil absolutt ikke ha bremsen på hver gang jeg løfter foten av "gassen" . Synes det bare er irriterende og gir veldig ubehagelig kjøreopplevelse både for meg og passasjerer.  Hos meg er regen av, og ser ingen problem med det da bilen regenererer først ved bruk av bremsen uansett.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11771
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #32 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 15:25 »
Det er din egen pedalbevegelse som avgjør regenerering. Det skal ikke være nødvendig å kjøre ubehagelig bare fordi du slipper å flytte foten over til bremsen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

No-name

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #33 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 15:31 »
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11771
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #34 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 15:43 »
Ja noen vil holde foten i ro. Andre vil flytte mellom pedaler.
Faktum er at den ikke lar deg velge. Det kunne de ordnet med sw.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #35 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 16:52 »
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..
Synes du det er vanskelig å ha riktig pådrag og? Dette er jo akkurat samme bevegelsen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #36 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 16:55 »

Eneste gangen regenerering er uønsket av, er når jeg slår av ACC. Med endret innstilling så er regenerering på etter bruk av både effektpedalen og bremsepedalen.

Med maks innstilling på regenerering så bremser e-tron omtrent like mye som e-Golf gjør i 'B' (nivå fire). I tillegg så har den ytterligere regenerering ved bruk av bremsepedalen før mekaniske bremser brukes.
Akkurat, den nullstiller regen etter bruk av ACC. Husker jeg ikke feil er det nullstilt ved oppstart og?

Og som du bekrefter, all regen er ikke tilgjengelig med enpedal.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

No-name

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #37 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 17:19 »
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..
Synes du det er vanskelig å ha riktig pådrag og? Dette er jo akkurat samme bevegelsen.

Liker ikke enpedals kjøring, sånn er det bare..

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2427
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #38 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 18:33 »
@turfsurf: Ja og ja. Regenerering av etter bruk av ACC og av når bilen slås på. Siste er jeg vant til fra e-Golf og ser ikke på noe stort problem.

At ikke all regenerering er tilgjengelig fra å slippe opp effektpedalen er ikke største problemet da trinn to er omtrent som nivå fire (B) på e-Golf og det er ganske kraftig og holder til det meste av kjøring. Selvfølgelig skulle også jeg ønske at mer, helst alt, hadde vært tilgjengelig når effektpedalen slippes opp. Ikke på nivå to, men med ytterligere to nivåer å velg.


@No-name: Selv har jeg ikke problem med å få til jevn kjøring med regenerering. Selvfølgelig går dette ut på hva man selv liker og dermed venner seg til. Alle er forskjellige og det velger vi bil etter (ut fra egne kompromisser), noe jeg også respekterer. e-tron kan fint 'seile' uten regenerering for de som ønsker det.



Generel: Med tanke på e-tron så synes jeg det er tåpelige at bilen leveres ut med oppsett så regenerering går av med en gang man har vært borti effektpedalen eller bremsepedalen for de som setter på regenerering vil jo gjerne ha det på. Heldigvis fant jeg raskt ut hvordan jeg fikk det koblet ut (litt Google søk).
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14083
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #39 på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 21:19 »
@turfsurf: Ja og ja. Regenerering av etter bruk av ACC og av når bilen slås på. Siste er jeg vant til fra e-Golf og ser ikke på noe stort problem.

Irriterende. Burde være mulig å ha den på når man starter bilen.

Hva med vanlig CC, går regen av etter bruk av det også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7200
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #40 på: ſøndag 17. Mai 2020, klokken 00:08 »
Regen eller seiling er egen kranglekategori  hvor de fleste ikke klarer å se at noe annet enn egne preferanser er best

E-tron har egentlig forutsetninger for å kunne være best for både regen og seilefantaster, men svikter på innstillinger.
E-Golf har begge innstillinger, men ikke kraftig nok regen.
Tesla har ikke innstillinger for seiling.
EQC må stilles inn hver gang.

Her må en velge bil etter preferansen.

Rart at ingen av produsentene vil lage en variant av valg av regen/seiling som er enkel og raskt tilgjengelig.