Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes EQC versus Audi e-tron

Startet av Gnilre, søndag 16. juni 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:54
Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.
Mitt største ankepunkt er at regenereringen er veldig svakt, selv på høyeste nivå. Og automatikken var uforutsigbar og gjorde en del feil når jeg testet den, som førte til at jeg måtte hoppe over på bremsen når jeg ikke ønsket det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Tror det er veldig smak og behag.  Jeg vil absolutt ikke ha bremsen på hver gang jeg løfter foten av "gassen" . Synes det bare er irriterende og gir veldig ubehagelig kjøreopplevelse både for meg og passasjerer.  Hos meg er regen av, og ser ingen problem med det da bilen regenererer først ved bruk av bremsen uansett.

Øyvind.h

Det er din egen pedalbevegelse som avgjør regenerering. Det skal ikke være nødvendig å kjøre ubehagelig bare fordi du slipper å flytte foten over til bremsen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..

Øyvind.h

Ja noen vil holde foten i ro. Andre vil flytte mellom pedaler.
Faktum er at den ikke lar deg velge. Det kunne de ordnet med sw.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: No-name på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:31
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..
Synes du det er vanskelig å ha riktig pådrag og? Dette er jo akkurat samme bevegelsen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på lørdag 16. mai 2020, klokken 14:12

Eneste gangen regenerering er uønsket av, er når jeg slår av ACC. Med endret innstilling så er regenerering på etter bruk av både effektpedalen og bremsepedalen.

Med maks innstilling på regenerering så bremser e-tron omtrent like mye som e-Golf gjør i 'B' (nivå fire). I tillegg så har den ytterligere regenerering ved bruk av bremsepedalen før mekaniske bremser brukes.
Akkurat, den nullstiller regen etter bruk av ACC. Husker jeg ikke feil er det nullstilt ved oppstart og?

Og som du bekrefter, all regen er ikke tilgjengelig med enpedal.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

No-name

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 16:52
Sitat fra: No-name på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:31
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..
Synes du det er vanskelig å ha riktig pådrag og? Dette er jo akkurat samme bevegelsen.

Liker ikke enpedals kjøring, sånn er det bare..

Amatøren

@turfsurf: Ja og ja. Regenerering av etter bruk av ACC og av når bilen slås på. Siste er jeg vant til fra e-Golf og ser ikke på noe stort problem.

At ikke all regenerering er tilgjengelig fra å slippe opp effektpedalen er ikke største problemet da trinn to er omtrent som nivå fire (B) på e-Golf og det er ganske kraftig og holder til det meste av kjøring. Selvfølgelig skulle også jeg ønske at mer, helst alt, hadde vært tilgjengelig når effektpedalen slippes opp. Ikke på nivå to, men med ytterligere to nivåer å velg.


@No-name: Selv har jeg ikke problem med å få til jevn kjøring med regenerering. Selvfølgelig går dette ut på hva man selv liker og dermed venner seg til. Alle er forskjellige og det velger vi bil etter (ut fra egne kompromisser), noe jeg også respekterer. e-tron kan fint 'seile' uten regenerering for de som ønsker det.



Generel: Med tanke på e-tron så synes jeg det er tåpelige at bilen leveres ut med oppsett så regenerering går av med en gang man har vært borti effektpedalen eller bremsepedalen for de som setter på regenerering vil jo gjerne ha det på. Heldigvis fant jeg raskt ut hvordan jeg fikk det koblet ut (litt Google søk).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på lørdag 16. mai 2020, klokken 18:33
@turfsurf: Ja og ja. Regenerering av etter bruk av ACC og av når bilen slås på. Siste er jeg vant til fra e-Golf og ser ikke på noe stort problem.

Irriterende. Burde være mulig å ha den på når man starter bilen.

Hva med vanlig CC, går regen av etter bruk av det også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Regen eller seiling er egen kranglekategori  hvor de fleste ikke klarer å se at noe annet enn egne preferanser er best

E-tron har egentlig forutsetninger for å kunne være best for både regen og seilefantaster, men svikter på innstillinger.
E-Golf har begge innstillinger, men ikke kraftig nok regen.
Tesla har ikke innstillinger for seiling.
EQC må stilles inn hver gang.

Her må en velge bil etter preferansen.

Rart at ingen av produsentene vil lage en variant av valg av regen/seiling som er enkel og raskt tilgjengelig.

pst

Hvis man bortser fra regen-egenskaper som hovedkriterium ( noe som naturligvis er viktig for elbil-veteranene som nok er mer " elbil " enn oss noviser :-) og konsentrerer seg om generelle biltestkriterier anbefaler jeg sammenligningstesten på autobild.de hvor tysk upartiskhet skiller Tesla Model X , e-tron 55 og Mercedes EQC fra hverandre - sikkert fra før Porsche Taycan kom på markedet, men likevel...
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Øyvind.h

#42
Sist jeg leste en tysk test av den trioen kåret de E-tron til vinner på bagasjeplass over Model X. So much for tysk "upartisk" :D Usikker på om det var Autobild eller en annen tysk publikasjon.

Når det gjelder tester generelt avhenger det av hva journalistene vektlegger. Noen ganger vinner Model X, noen ganger E-tron, noen ganger Ipace og noen ganger EQC. Det mest matnyttige er å lese vurderingene fremfor kåringen, for de er gode på forskjellige områder. For noen vil E-tron være å foretrekke, for andre EQC eller Model X. Og jornalistene er i blant helt på bærtur, vektlegger merkelige ting eller trekker for ting som egentlig ikke skulle vært trukket for (eks test der Ipace fikk mye kritikk pga problem med enkelte hurtigladere i England). Det viktigste er å selv prøvekjøre bilene og velge den en selv liker best, istedenfor å stirre seg blind på tester der bilen en selv har valgt "vant". Når jeg ikke trengte plassen/7 seter i Model X og modererte kravene til infotainment ned på tysk nivå var det EQC som ble det klart beste valget for meg. Bedre å kjøre, meget komfortabel, best infotainment av de tyske bilene, nok plass, bakkeklaring til både hverdags og fjellturer og en sluttpris sikkert 120-150.000,- under tilsvarende E-tron gjorde valget enkelt. Når bilen som ga best følelse bak rattet ble såpass mye rimeligere kunne jeg ikke vært mer fornøyd :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Flott innlegg Øyvind.h som viser hvor viktig det er å lese fakta om bilen og ikke bare konklusjonen.

Stusser bare på en ting:
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. juni 2020, klokken 20:14
... bakkeklaring til både hverdags og fjellturer...

Flott at det er bra nok til deg, men det var nettopp den som var medvirkende årsak til at vi ikke valgte den.

Med bakkeklaring på kun 9,7 cm (målt til 14 cm av publikum ved visning av bilen)

Sitat fra: BroomIfølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er denne bare på 9,7 centimeter. Det samme tallet har tyske Auto Motor und Sport kommer frem til.

Vår e-Golf har ca 14,3 cm bakkeklaring (fra Volkswagen e-Golf brosjyre på nett), sannsynligvis betydelig mindre med tre personer og noe bagasje, så det blir for lavt på den siste (kjerre)veien til hytten.

Så bakkeklaring i kombinasjon med bagasjeplass ble det e-tron på oss. Offeret noe rekkevidde som følge av prisforskjellen mellom 50 og 55. Må uansett lade på hytteturer (har ikke strøm på hytten og i 500 m fra parkering til hytten).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

#44
Sitat fra: Amatøren på mandag 15. juni 2020, klokken 08:45
Flott innlegg Øyvind.h som viser hvor viktig det er å lese fakta om bilen og ikke bare konklusjonen.

Stusser bare på en ting:
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. juni 2020, klokken 20:14
... bakkeklaring til både hverdags og fjellturer...

Flott at det er bra nok til deg, men det var nettopp den som var medvirkende årsak til at vi ikke valgte den.

Fokuset på bakkeklaring har vært helt ekstremt for EQC. Noe av skylda for det ligger hos Mercedes som markedsfører bilen som SUV/offroad. Men i praksis har den helt ordinær personbilhøyde. I tillegg har den luftunderstell bak, så den siger naturlig ikke like mye sammen som personbiler med ferielast.

Elbilforeningen målte den vel til ca 15cm. Når jeg sjekket på visning virker det som 14-15cm stemmer. Mulig 9,7 er under de aero-flappene som sitter foran hjulene? Får dessverre ikke sjekket da bilen min ble påkjørt etter 2 ukers eierskap og er inne for bytte av bakluke denne uken.

Det er selvfølgelig en del som har hytte der personbil ikke kommer frem uten å heves med luftunderstell. Da må EQC utgå. Men nå har jeg testet bilen opp kjerreveiene på fjellet med kraftig telehiv, vårløsnings-ujevnheter, pukk-etterfylling osv. Har også testet den ned krappe innkjørsler hjemme og hos familie. Og det har vært helt problemfritt alle steder så langt. Det er ikke noen offroader på noen som helst måte, men å kjøre på brøytede kjerre/grusveier rundt alle store norske skidestinasjoner fremstår som helt problemfritt. Har en hytte med dype kjørespor, dårlig brøyting osv ser jeg absolutt poenget med å droppe bilen, for laveste punkt er midt mellom bakhjulene. Typisk ugunstig mtp dype kjerrespor. Men jeg tror ikke det berører særlig andel av bilkjøperne, selv om mange fokuserer på dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA