Skrevet av Emne: Mercedes EQC versus Audi e-tron  (Lest 3224 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11332
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #15 på: fredag 21. juni 2019, klokken 18:46 »
Når bilene er veldig like (eks E-klasse, 5-serie,A6) er det mer brukbart å kåre en "vinner" utfra et sett med relativt allmenne kriterier.

Med E-tron, IPace, EQC og Model X blir det mindre nyttig. Stor forskjell i størrelse, oppsett av understell, ladenettverk, utstyrsvalg, pris, bakkeklaring, antall seter, bagasjeplass osv.
Hvordan kårer man en vinner av noe sånt.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2141
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #16 på: onsdag 26. juni 2019, klokken 12:45 »
Når jeg prøver å myse på bildet av artikkelen over, er det jo heller ikke store forskjeller i poeng (med forbehold om at jeg ser riktig):
e-tronEQCi-Pace
Eksteriør545
Interiør564
På veien445
Motor555
Pris454
Autofilfaktor545
Total282828

Innholder er vel samme som nå er tilgjengelig online (bak betalingsmur): https://www.elbil24.no/tester/eqc-e-tron-eller-i-pace/71217454

Alle er gode biler, med litt forskjellig innretning. Personlig ser jeg det som er fordel at det nå er såpass mange elbiler å velge blandt at en trenger prøvekjøring for virkelig å se hvilken en liker best. Det er ikke så lenge siden at valget stod mellom trilling, Leaf eller TMS, og det var opplagt hvilken bil som var "riktig" for hver enkelt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gnilre

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 472
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #17 på: torsdag 27. juni 2019, klokken 11:04 »
Jeg har ikke helt forstått hvorfor Mercedes har valgt to asynkronmotorer i bilen for fremdrift i stedet for synkronmotorer som nesten alle andre benytter. Jeg tenker på asynkronmotorer som vaskemaskinmotorer mens synkronmotorer er presise med høy kvalitet som sjelden feiler. Er det et kostnadsspørsmål ? I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 955
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #18 på: søndag 30. juni 2019, klokken 22:15 »
I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Her kunne du eller jeg levert en like god analyse siden 90% kun går på personlige preferanser og meninger.
Så fordeles poengene utover så summen blir nøyaktig lik i bunn. Og så 'vinner' EQC.

Autofilfaktor? Eksteriør? Motor? EQC har de kjørt noen få kilometer, hvordan har de vurdert motorene, det er jo ikke satt opp noen sammenligning av teknikk og løsninger mellom bilene ut over hk/nm og aks. Teksten for I-Pace og e-Tron ser det ut som et sammenkok av gamle 'tester' som er limt inn her.

Skriker jo litt for min syke mor men klarer ikke å la være når det sies at I-Pace har høyest 'autofilfaktor' i teksten, så settes den likt med eTron i tabellen. Samme når eTron, som ser ut som hvilken som helst Audi SUV siste 10 år gis samme karakter på eksteriør som I-Pace.

Nei, prøv bilen selv og gjør deg opp en mening, Autofil-testene er ikke verdt å bruke som grunnlag for noe som helst.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic
>>SOC

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 959
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #19 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:32 »
I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Her kunne du eller jeg levert en like god analyse siden 90% kun går på personlige preferanser og meninger.
Så fordeles poengene utover så summen blir nøyaktig lik i bunn. Og så 'vinner' EQC.

Autofilfaktor? Eksteriør? Motor? EQC har de kjørt noen få kilometer, hvordan har de vurdert motorene, det er jo ikke satt opp noen sammenligning av teknikk og løsninger mellom bilene ut over hk/nm og aks. Teksten for I-Pace og e-Tron ser det ut som et sammenkok av gamle 'tester' som er limt inn her.

Skriker jo litt for min syke mor men klarer ikke å la være når det sies at I-Pace har høyest 'autofilfaktor' i teksten, så settes den likt med eTron i tabellen. Samme når eTron, som ser ut som hvilken som helst Audi SUV siste 10 år gis samme karakter på eksteriør som I-Pace.

Nei, prøv bilen selv og gjør deg opp en mening, Autofil-testene er ikke verdt å bruke som grunnlag for noe som helst.

Skriker for min syke mor, festlig uttrykk! :)

Personlig synes jeg det at disse bilene har fått lik totalscore er helt riktig. Synes alle sammen er like fine. :+1: De går for alle praktiske formål like langt på én lading, og alle har nok krefter. Behov og personlige preferanser avgjør.

Selv synes jeg Mercedes har for mye «bling», gloss og runde former, men bilen virker veldig gjennomført og har en ok pris m. en god del standard utstyr. Eneste virkelige minus ved EQC er kanskje mangel av luftfjæring foran.

I-Pace er mest nyskapende på en 100% ny plattform, dette gjør seg gjeldene med det friskeste designet og ett hjul i hvert hjørne, som også gjør den morsomst å kjøre. Også en grei pris, men utstyret koster. Minus for den svakeste infotainment løsningen, plass og hengervekt. Dette er dog ikke viktig for alle.

e-tron synes jeg får urettmessig mye kritikk for traust utseende. Det er vel lite som er mer iøyenfallende på veien for øyeblikket. Møkkete, med minste hjul og feil spec blir ingen biler fine på p-plassen.. Bilen har størst plass og lader vesentlig fortere enn de andre. Dette veier tungt for mange. Sliter med å finne mangler, men appen stinker og det er en del smårusk i infotainment, ruteplanlegger mm. Noen savner enpedalkjøring, men bilen har desidert best regen.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4556
    • Vis profil
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #20 på: lørdag 04. januar 2020, klokken 18:37 »
Jeg har kjørt begge disse nå et par ganger i løpet av en uke.
Min vurdering er at Audi er bedre komponenter hver for seg, mens delene spiller bedre sammen på EQC, du kan f.eks. selvfølgelig få ACC med rattvarme.., og Parkeringsassistanse med 360 grader kamera. Merkelig at det ikke går på en Audi.

Audi har trådløs CarPlay, men det klarer ikke EQC i 2020.. (litt spesielt å legge telefonen med kabel i på en trådløs lader. (men Audi sin trådløse lading er også spesiell, at noe skal klemme på skjermen på telefonen liker jeg ikke)
Kameraene på Audi har mye bedre oppløsning, stor forskjell.

Tidsinnstilt oppvarming fungerte på Audi, men EQC var det beste jeg har prøvd. Luften var varmere på samme innstilling, sete var oppvarmet!, og rattet var oppvarmet!

Audi sliter med kart og skiltgjenkjenning kombinert med selvkjøring. De 2 BMWene jeg har kjørt de siste årene sliter er par steder, men da er det bare skiltgjenkjenningen, ikke noe stor problem. Men e-tron slet på de de samme stedene, og dermed bremser den ned før en tunnel, og et annet sted fordi den trodde det var et kryss når det var avkjøring, og leser 40 på samme vei litt etter, men det er 70 på veien jeg kjører. Det blir helt ubrukelig, på grensen til farlig. I tillegg vingler den ofte på veien, fra kant til kant.
EQC tolket dette helt annerledes, ingen bremsing før avkjørselen jeg ikke skal ta, leste ikke 40 skiltet, og den vingler ikke slik som Audi.
Oppsummert er selvkjøringen til Audi for meg et leketøy, mens EQC sin kan jeg faktisk bruke.

Når det gjelder lynlading var det stor forskjell i den delen av syklusen som betyr mest. Under samme forhold, samme temperatur ute og i batteriet, ville Audi etter min beregning brukt ca 50min fra 0 til 100% (70kW i gjennomsnitt fra 70-100%), mens EQC ville brukt mer enn 80min (30kW i gjennomsnitt fra 70-100%)
Det var lettere å holde seg varm i bilen med EQC enn med e-tron under ladingen. Men det kan være jeg ikke visste hvordan jeg skulle gjøre, men det burde ikke være så vanskelig.

Audi har litt bedre plass, men vi satt bedre i EQC. Audi er finere på utsiden, men EQC er finere på innsiden, bortsett fra at den mangle det flotte lyset i setebeltfestene i baksetet til Audi.

EQC gir mye utstyr for pengene, men Audi har flere valg, men da blir det også mye dyrere.

Liker at Audi kan leveres med ladeluke på begge sider, og det er en nytelse å se dem åpne seg, men EQC sin løsning er enklere og mest sannsynlig mer robust. Ladeluken på min i3 har frosset et par ganger, både åpen og lukket. Mye stress begge deler. Tror EQC sin løsning er mindre utsatt, men håper Audi sin løsning er oppvarmet, ellers tror jeg den er mer utsatt.

Audi kan spyle ryggekamera, men EQC skjuler dette bak en luke. Men når det -20 grader ute fungerer kanskje ikke noen av disse løsningene?

Oppdaterer hvis jeg kommer på noe mer av betydning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 955
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
« Svar #21 på: lørdag 04. januar 2020, klokken 19:26 »
..Audi kan spyle ryggekamera, men EQC skjuler dette bak en luke. Men når det -20 grader ute fungerer kanskje ikke noen av disse løsningene?
Tipper MB sin funker samme hvor kaldt det er, tilsvarende løsning som VW. 
Linsa på eGolf'en min var like ren da jeg solgte den etter 4 år og 91000km så da bilen var ny.
Hater åpne ryggekamera, 5min på våte veier med Leaf eller I-Pace så ser du bare skygger når du skal rygge.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic
>>SOC