Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes EQC versus Audi e-tron

Startet av Gnilre, søndag 16. juni 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

Gnilre

Mercedes EQC er litt mindre og litt billigere og kommer med mer standard utstyr enn Audi e-tron. Siden jeg sterkt vurderer å skrive kontrakt på Mercedesen er det fint om noen med mye kunnskap om saken kan diskutere disse to bilene mot hverandre  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Øyvind.h

#1
Hehe. Akkurat det valget har jeg brukt veldig mye tid på.
Kort oppsummert virket Mercedes som en mye bedre deal for meg selv om den har enkelte mangler.

Det er ganske like biler på mange måter. Begge er godt lydisolert (enkelte journalister hever Mercedes er best, men tipper det skiller lite). Begge leveres med hengerfeste med bra kapasitet, bra lydanlegg, ventilerte seter med massasje, takstativ, 360 kamera, satelittkart, matrixlys, selvkjøring etc.
Audien har litt større bagasjerom, raskere hurtiglading, luftunderstell foran og bak og du får noe utstyr som ikke Mercedes leverer (eksempelvis night vision).

Det er to grunner til at jeg landet på Mercedes;
1. Meget bra utstyrt i grunnversjon. Mercedes har ikke tatt ut åpenbart standardutstyr. I tillegg har de priset utstyret meget hyggelig sammenlignet med eksempelvis Tyskland. Jeg ender med fullastet bil (masserende ventilerte seter, 360 kamera, agumented reality, gesture control, Burmester anlegg+++++) på ca 730.000,-.
Skulle jeg spekke en Audi slik en bil i den klassen bør utstyres slet jeg med å komme under 800k. Tok jeg med alt jeg gjerne ville ha endte jeg på ca 920k. Samme øvelse i Mercedesen endte på 730.000,-.

2: Jeg har brukt noen timer i Audien (naturlig nok ikke i EQC pt) og slet med å bli komfortabel. Pedalresponsen var sirup, selv i "dynamic" og regenerering var kaotisk. Både E-tron og EQC er nok litt fossilt satt opp, men jeg ser testere av EQC har påpekt at de kan kjøre bilen med en pedal i D-- som du elger rett fra rattet. Skulle det mot formodning være like fossil følelse i EQC kommer jeg antakelig til å kansellere.

Om du lander på Audien så sjekk import fra Tyskland. Litt svakere varmeapparat (godkjent ned til -25 istedenfor -40 eller noe sånt, og få med 5 års garanti). Du kan gjøre gode kjøp derfra! SÅ jeg kunne spare 100k+, men når bilen frister sånn middels og importørene virker å være mer interessert i å ta inn bilene og ta marginen selv har det prosjektet strandet for min del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gnilre

Det blir ingen Audi på meg. Jeg syntes den bilen var altfor dyr. Jeg har fått et pristilbud på Mercedes EQC på godt under 700.000 NOK som inkluderte vinterdekk, hengerfeste, adaptiv cruisekontroll, rattvarme og noe oppgraderte seter. Tror ikke jeg vil ha noe mer. Jeg syntes det hørtes ut som en grei pris og jeg får antagelig 3% rabatt også. Mercedesen er nok den av alle elbilene jeg har prøvesittet som jeg følte passet meg best, så jeg leter egentlig etter gode grunner til ikke å bestille denne bilen, for den er jo fortsatt dyr, men frykter jeg går på en smell der 8) For å se positivt på det: En gang i livet må det vel være mulig å unne seg drømmebilen :)

Nå blir det vel reservering av en Skoda Vision IV i morgen, men jeg er redd den bilen først blir levert i 2021 og da er det gjerne avgifter på den. Og den bør være betydelig billigere enn EQC, dvs under 500.000 i grunnversjonen for å kunne konkurrere. Den er jo mindre enn EQC og antagelig en del kjipere.

Endelig beslutning for meg blir tatt etter prøvekjøring av EQC i august så får jeg se om det blir kontrakt.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Counterpointer

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:52
Det blir ingen Audi på meg. Jeg syntes den bilen var altfor dyr. Jeg har fått et pristilbud på Mercedes EQC på godt under 700.000 NOK som inkluderte vinterdekk, hengerfeste, adaptiv cruisekontroll, rattvarme og noe oppgraderte seter. Tror ikke jeg vil ha noe mer. Jeg syntes det hørtes ut som en grei pris og jeg får antagelig 3% rabatt også. Mercedesen er nok den av alle elbilene jeg har prøvesittet som jeg følte passet meg best, så jeg leter egentlig etter gode grunner til ikke å bestille denne bilen, for den er jo fortsatt dyr, men frykter jeg går på en smell der 8) For å se positivt på det: En gang i livet må det vel være mulig å unne seg drømmebilen :)

Nå blir det vel reservering av en Skoda Vision IV i morgen, men jeg er redd den bilen først blir levert i 2021 og da er det gjerne avgifter på den. Og den bør være betydelig billigere enn EQC, dvs under 500.000 i grunnversjonen for å kunne konkurrere. Den er jo mindre enn EQC og antagelig en del kjipere.

Endelig beslutning for meg blir tatt etter prøvekjøring av EQC i august så får jeg se om det blir kontrakt.
Vi er i omtrent samme situasjon som deg. Vi står mellom EQC (ca 637 uten vinterdekk kønummer 79) eller en Model 3 LR awd (ca 490 med vinterdekk).
Kommer også til å reservere Vision iV i morgen. Den er nødt for å bli billigere enn EQC siden det er en mindre bil fra et rimelig merke. Tror den blir veldig spennende, men spørsmålet er når den kommer.........

turfsurf

De største forskjellene mellom etron og eqc er som tidligere nevn her bagasjeplass, mangel på enpedal kjøring (etron), og delvis mangel på luftfjæring (eqc). Nogenlunde likt utstyrt er da etron rundt 150k dyrere. I tillegg er etron en større bil utvendig.

Etter å ha prøvekjørt etron falt den helt av radaren min, mangel på enpedal var trist, og likte ikke båtfølelsen ved aktiv kjøring (t.o.m. med individuell & sport valgt). Synes og lane assist funksjonaliteten var temmelig crap.

Eqc virker helt klart som det beste valget av premium kompakt "SUVene" nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Crown

EQC'en kan egentlig ikke kalles SUV med en bakkeklaring med full last på ca 10cm, e-tron har opptil 22,5cm.

Som eier av e-tron i et par uker kan båtfølelse avkreftes, X er mye verre der imho, uten å dra den diskusjonen her. Vet ikke hvilke dekk/lufttrykk du kjørte med, men bilen følger på som bare det i svinger, det er noe av det som har imponert meg mest, Ja man merker at den er tung, men det er bare å "mate på" og bilen følger opp.

Ellers er det som nevnt ikke ordentlig luftfjæring på EQC, kun for å holde nivået bak, f.eks ikke night-vision, kun 3-soners klima etc. Den er også en god del mindre alle steder, særlig føles det slik foran, på tross av at den veier omtrent det samme som e-tron. Bak har den en diger hump  for bakaksling som som kjent ikke finnes, og tar man ned vinduene ser det veldig rart ut for innvendige dørsider er høyere enn de utvendige fordi kupeen er hevet for å gi plass til batteriet. Dashbordet ser også ut som det er hentet fra A-klasse synes jeg.

Lading er også tregere, både hjemme og spesielt på tur.

Men den er billigere, og er det det viktigste så vil nok mange kunne få et lykkelig eierskap med EQC. Men er premium viktigst, er e-tron best etter min mening. Jeg stod på listen til begge, men EQC falt bort da jeg så bilder.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

#6
Laveste punkt under på EQC er midt mellom bakhjulene. Dvs. midt på den akslingen som har nivåregulering. Der er det ca 13-14cm.
Men EQC er strengt talt en litt høy (karosseri) personbil, ikke en SUV. Har man ikke brøytet vei til hytta kan den fort komme til kort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. juni 2019, klokken 17:54
Laveste punkt under på EQC er midt mellom bakhjulene. Dvs. midt på den akslingen som har nivåregulering. Der er det ca 13-14cm.
Men EQC er strengt talt en litt høy personbil, ikke en SUV. Har man ikke brøytet vei til hytta kan den fort komme til kort.

I følge offisielle tall er det faktisk bare 9,7cm på laveste punkt
https://www.tv2.no/a/10618259/
"Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er denne bare på 9,7 centimeter. Det samme tallet har tyske Auto Motor und Sport kommer frem til.

Bakkeklaring på under ti centimeter er uvanlig. Til sammenligning kan det nevnes at en Tesla Model 3 har 14 cm, at en Porsche 911 har 12,5 cm, og at en Ferrari 458 har 11,3 cm, mens en vanlig Mercedes GLC har maksimal bakkeklaring på 18,1 centimeter."
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

Og det er som kjent ved maks last, som du selv påpekte.
I realiteten 13-14cm på laveste punkt under, som er midt mellom hjulene bak.

Altså helt ordinær personbil, noe en kunne se om en kikket under på visningen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Crown på torsdag 20. juni 2019, klokken 15:45
EQC'en kan egentlig ikke kalles SUV med en bakkeklaring med full last på ca 10cm, e-tron har opptil 22,5cm.

Som eier av e-tron i et par uker kan båtfølelse avkreftes, X er mye verre der imho, uten å dra den diskusjonen her. Vet ikke hvilke dekk/lufttrykk du kjørte med, men bilen følger på som bare det i svinger, det er noe av det som har imponert meg mest, Ja man merker at den er tung, men det er bare å "mate på" og bilen følger opp.

Ellers er det som nevnt ikke ordentlig luftfjæring på EQC, kun for å holde nivået bak, f.eks ikke night-vision, kun 3-soners klima etc. Den er også en god del mindre alle steder, særlig føles det slik foran, på tross av at den veier omtrent det samme som e-tron. Bak har den en diger hump  for bakaksling som som kjent ikke finnes, og tar man ned vinduene ser det veldig rart ut for innvendige dørsider er høyere enn de utvendige fordi kupeen er hevet for å gi plass til batteriet. Dashbordet ser også ut som det er hentet fra A-klasse synes jeg.

Lading er også tregere, både hjemme og spesielt på tur.

Men den er billigere, og er det det viktigste så vil nok mange kunne få et lykkelig eierskap med EQC. Men er premium viktigst, er e-tron best etter min mening. Jeg stod på listen til begge, men EQC falt bort da jeg så bilder.
Langt forsvar for eget valg...... Er du ikke helt sikker?

E-tron er definitivt båt, hjelper lite at X er båt også!

Forøvrig enig med deg at bakkeklaring er liten, men så en E-tron i dag på maks høyde og det så ikke helt harmonisk ut. Heldigvis er det valgbart

Alle SUVer på markedet har sterke og svake sider. EQC sine kan jo bli flere (når vi vanlige folk får prøve den), men pris er et sterkt argument. Det sies jo også fra de som har kjørt at den er enda mer lyddempet enn E-tron. Det gjenstår å høre btw.

Øyvind.h

#10
Rattvarme, stigtrinn og muligens fotsensor til bagasjeluke er vel det eneste du kan få på EQC som du vel ikke får på Etron med mindre du dropper adaptiv cruise.

Edit: glemte agumented reality og gesture control. Det finnes vel ikke på Audien. Har tatt det med selv, men tror det er mest gimmick.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. juni 2019, klokken 00:59
Langt forsvar for eget valg...... Er du ikke helt sikker?

E-tron er definitivt båt, hjelper lite at X er båt også!

Forøvrig enig med deg at bakkeklaring er liten, men så en E-tron i dag på maks høyde og det så ikke helt harmonisk ut. Heldigvis er det valgbart

Alle SUVer på markedet har sterke og svake sider. EQC sine kan jo bli flere (når vi vanlige folk får prøve den), men pris er et sterkt argument. Det sies jo også fra de som har kjørt at den er enda mer lyddempet enn E-tron. Det gjenstår å høre btw.

Jeg trodde dette var en tråd der trådstarter bad om meninger og argumenter for og imot de to bilene, beklager hvis jeg tok feil. Og svaret om "båt" var jo  som kommentar til turfsurf som selv kjører båt i følge deg.

Hittil var det ikke kommentert av noen som faktisk eide en e-tron, kun stort sett en del som tidligere har postet at de ikke liker bilen på bakgrunn av papirtall, overbevisning eller kort prøvekjøring, så da anså jeg mitt innlegg som faktisk eier av en av bilene som relevant.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

#12
Sitat fra: Crown på fredag 21. juni 2019, klokken 11:26
Jeg trodde dette var en tråd der trådstarter bad om meninger og argumenter for og imot de to bilene, beklager hvis jeg tok feil. Og svaret om "båt" var jo  som kommentar til turfsurf som selv kjører båt i følge deg.
Og som vanlig er det Audi/Jaguar/etc eiere som drar inn Tesla i en diskusjon som ikke handler om Tesla i det hele tatt (og som jeg spesifikt lot være å nevne av den grunn). Kommer vel snart en klage på alle Tesla eierne som ødelegger alle diskusjoner med Teslaprat.

Jeg står fast med min mening om etron og båtfølelse (den hadde 20" felger btw). Det jeg legger i det er hovedsaklig at den ikke er stiv nok i svingene, gynger faktisk. Ble faktisk såpass overrasket at jeg måtte kjøre Model X samme runden etterpå, og i så måte oppfører den seg bedre. Merk at det her er snakk om veldig svingete småveier i høyere fart en man normalt vil kjøre (type at det skriker i dekkene). I tillegg kommer det høye dashboardet og den lille frontruten som gir en innpakket, nesten klaustrofobisk følelse. Og så hadde den de malplaserte virtuelle speilene, men de må man jo ikke velge...

Men det beste er jo for de som vurderer etron å prøvekjøre selv. Jeg kjøper aldri bil uten prøvekjøring nettopp av slike grunner, kjørefølelse handler mye om preferanser...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Jeg måtte kjøre to ganger for å bli sikker ettersom jeg veldig gjerne ville bestille. Runde nr 2 fikk jeg tilbud om å ha den noen timer, men det viste seg at jeg ikke trengte ha den tiden ut for å lande på at den falt igjennom på punkter som var viktig for meg.
Samtidig skjønner jeg godt de som er knakandes fornøyd med E-Tron. Det er en flott bil og man blir antakelig veldig fornøyd. Spesielt om man kommer fra fossilbil og ikke verdsetter egenskapene fra et annet merke.

For øvrig test som ble lagt ut i dag. Jeg har ikke lest testen, men EQC vant visst uten at det nødvendigvis er på kriterier viktig for trådstarter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. juni 2019, klokken 14:02
For øvrig test som ble lagt ut i dag. Jeg har ikke lest testen, men EQC vant visst uten at det nødvendigvis er på kriterier viktig for trådstarter.
Og dette er det viktigste, man har forskjellige preferanser og behov.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA