Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er reel vinterrekkevidde på motorvei for 94Ah og 120Ah i3?

Startet av automat, søndag 16. juni 2019, klokken 16:40

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: automat på søndag 23. juni 2019, klokken 20:32

Google sier at det er 91km en vei. Hvis det tar 70% av batteriet, så blir det en rekkevidde på 130km. Dvs jeg har 10km rekkevidde som skal holde til oppvarming før returreise + sikkerhetsmargin. Høres ut som «no-go».

Hvis det er 11 mil, som du sier, blir det 157km rekkevidde. Da har jeg 37km margin, som er mer spiselig. Hvor mye rekkevidde går det med til en oppvarming? En mil eller to?

Kan forvarme bilen før turen starter, men ikke før returreisen, iom at forutsetningen er uten lading.

Ja, stemmer det er 9 mil, ikke 11 - vet ikke hvor jeg hentet det tallet i fra  :) 

Basert på egen erfaring vil jeg si at 6 mil t/r er uproblematisk på vinteren. Selv om det er motorvei. Det eneste er at strekingen Moss - Oslo trekker mer strøm enn Oslo - Moss pga. toplogien, dermed kommer man dårligere ut på regnskapet inn til byen enn ut av byen.

Hvor mye forvarming trekker av rekkevidde vet jeg ikke. i3´n er ikke fryktelig glad i hastigheter over 110 km/t og drar mye ut av batteriene i denne hastigheten. Samtidig så er det om vinteren en fordel å dra ut litt av batteriet fordi det holder varmen bedre. Mang en gang har jeg sett at forbruket ved "grisekjøring" om vinteren er lavere enn om jeg lusekjører for å "spare" batteri. Dette fordi batteritemperaturen holder seg høyere.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

turfsurf

Sitat fra: Sungrazer på søndag 23. juni 2019, klokken 19:11
12 mil t/r klarer 94 Ah fint. Både sommer og vinter.
Kjører man i 125-130 på motorveien på en regntung vinterdag greier ikke 94Ah 12 mil delt opp i to strekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sungrazer

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juni 2019, klokken 08:26
Sitat fra: Sungrazer på søndag 23. juni 2019, klokken 19:11
12 mil t/r klarer 94 Ah fint. Både sommer og vinter.
Kjører man i 125-130 på motorveien på en regntung vinterdag greier ikke 94Ah 12 mil delt opp i to strekk.

Nei, men da er man også ganske idiot.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

turfsurf

Sitat fra: Sungrazer på mandag 24. juni 2019, klokken 08:36
Nei, men da er man også ganske idiot.
Det kan man godt synes men fakta er at mange ligger i denne farten på motorveien, og jeg synes det er greit å opplyse om reelle grensetilfeller. Jeg har selv vært nede i 18 mil på 120Ah på en tur. Så kan man selvfølgelig lett greie mere med å kjøre saktere og slå ned varme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Jeg har ikke behov for å ligge i 130, men hvor fort kan man kjøre da? 110? 120?

Og en ting er ved kraftig nedbør, da er det naturlig å redusere farten. En annen ting er motvind. Har ikke lyst til å ligge 10-20 under fartsgrensa bare fordi jeg har motvind.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 24. juni 2019, klokken 08:51
Jeg har ikke behov for å ligge i 130, men hvor fort kan man kjøre da? 110? 120?

Og en ting er ved kraftig nedbør, da er det naturlig å redusere farten. En annen ting er motvind. Har ikke lyst til å ligge 10-20 under fartsgrensa bare fordi jeg har motvind.
110 bør gå. Jeg ville ikke satset på 120, ihvertfall ikke hvis man får motvind begge veier (som ofte kan skje ved pendling).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Høres ut som  94Ah vil være i grenseland for mine behov.

Så må jeg vurdere om de kompromissene det innebærer er innafor, eller om jeg må gå for noe annet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sungrazer

Å diskutere rekkevidde på en elbil er som å diskutere lengden på en strikk. Det varierer med hvem du spør  :laugh: :laugh: :laugh: Kjøp det dere mener dere har behov for og kjør som dere har stjælt bilen, eller ikke  :+1:
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

automat

Derfor er det så viktig å få med forutsetningene som legges til grunn når man diskuterer rekkevidde.

Ja, en 94Ah i3 kan nok dekke min bruk. Spørsmålet er hvilke kompromisser det innebærer, og om jeg er villig til å ta de. Som flerårig eier av en trilling så føler jeg at jeg har fått min dose med rekkeviddekompromisser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Strøm Tycoon

Da kan jeg jo spørre også. Kjører 60Ah tur-retur Sarpsborg sentrum til Ryen i Oslo daglig. Må hurtiglade på vei inn på de kaldeste dagene for å sikre at bilen rekker å lade til 100% for returen. Må så klart lade på jobben. Kjører heller sakte, enn fort, har funnet at det er mer behagelig å ta igjen vogntog sakte, enn fort. Holder 95-105km/t året rundt.

Sommeren neste år flytter vi kontor til en lokasjon nær togstasjon enten Lysaker, Skøyen, National T. eller Oslo S.

Har bestemt meg til å ta toget fra Rosenholm slik at jeg kan elske bomringen jeg også. Problemet er at jeg da må kunne kjøre 2x80km uten å lade imellom.

Gitt parameterene. Bare motorvei, kjører gjerne sakte, 20-21C i bilen, Eco Pro. Holder en 94Ah til dette?

turfsurf

Sitat fra: model3citizen på lørdag 14. september 2019, klokken 17:29
Gitt parameterene. Bare motorvei, kjører gjerne sakte, 20-21C i bilen, Eco Pro. Holder en 94Ah til dette?
De fleste dager, gitt lav fart. Ikke de værste dagene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: model3citizen på lørdag 14. september 2019, klokken 17:29
Da kan jeg jo spørre også. Kjører 60Ah tur-retur Sarpsborg sentrum til Ryen i Oslo daglig. Må hurtiglade på vei inn på de kaldeste dagene for å sikre at bilen rekker å lade til 100% for returen. Må så klart lade på jobben. Kjører heller sakte, enn fort, har funnet at det er mer behagelig å ta igjen vogntog sakte, enn fort. Holder 95-105km/t året rundt.

Sommeren neste år flytter vi kontor til en lokasjon nær togstasjon enten Lysaker, Skøyen, National T. eller Oslo S.

Har bestemt meg til å ta toget fra Rosenholm slik at jeg kan elske bomringen jeg også. Problemet er at jeg da må kunne kjøre 2x80km uten å lade imellom.

Gitt parameterene. Bare motorvei, kjører gjerne sakte, 20-21C i bilen, Eco Pro. Holder en 94Ah til dette?

Er det ikke enklere å ta toget fra Råde som resten av sarpingene? ;)

Evt. Sonsveien om du vil ha billigere månedskort og ikke gidder å bytte tog på Oslo S.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Strøm Tycoon

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. september 2019, klokken 23:27
Sitat fra: model3citizen på lørdag 14. september 2019, klokken 17:29
Da kan jeg jo spørre også. Kjører 60Ah tur-retur Sarpsborg sentrum til Ryen i Oslo daglig. Må hurtiglade på vei inn på de kaldeste dagene for å sikre at bilen rekker å lade til 100% for returen. Må så klart lade på jobben. Kjører heller sakte, enn fort, har funnet at det er mer behagelig å ta igjen vogntog sakte, enn fort. Holder 95-105km/t året rundt.

Sommeren neste år flytter vi kontor til en lokasjon nær togstasjon enten Lysaker, Skøyen, National T. eller Oslo S.

Har bestemt meg til å ta toget fra Rosenholm slik at jeg kan elske bomringen jeg også. Problemet er at jeg da må kunne kjøre 2x80km uten å lade imellom.

Gitt parameterene. Bare motorvei, kjører gjerne sakte, 20-21C i bilen, Eco Pro. Holder en 94Ah til dette?

Er det ikke enklere å ta toget fra Råde som resten av sarpingene? ;)

Evt. Sonsveien om du vil ha billigere månedskort og ikke gidder å bytte tog på Oslo S.

Kjører lengst mulig, på den måten minimerer jeg risikoen for å få smittsomme sykdommer på tog. Får jo også tilfredsheten ved å kjøre heeeelt inntil bommen uten å kjøre gjennom. En slags glede i det i seg selv.

Men ja, tanken på å ta tog fra Råde har slått, meg, men er foreløpig utelukket. 15 minutter på tog er bedre enn en time. Dessuten, skulle toget feile, så er bilen nærmere om man må ty til nødløsninger som trikk for båt.

1317142119

Vet ikke om du har fått tilfredsstillende svar, men jeg kjørte en periode Oslo - Moss og det gikk helt fint med 94Ah. Jeg følger trafikken i venstrefilen hele året, som vil si 110-140 km/t på sommeren og 100-120 km/t på vinteren. Kjører med 21-22 grader på auto og Comfort.

Det var absolutt ingen problem mtp rekkevidde. Har på det beste (ved rolig og jevnt trafikkbilde) hatt nesten 50% igjen på sommeren (tur/retur) og på det aller verste ca 10%. Bilen står ute og forhåndsklimatiseres både sommer og vinter på vei hjem.

En av fordelene med i3 er at du kan stole på GOMen. Har aldri hatt rekkeviddeangst med den, selv ikke etter å ha kommet hjem med 2% på batteriet.

quandt1960

Med 94Ah ca 200-230 ved 5-10 grader ambiente ute og EcoPro, EcoPro+ kan gi deg opp til 240. Maks er 250km ved 15 grader og oppover. Superfornøyd med 94Ah og jeg syns ikke 120Ah med maks 40-50km mer rekkevidde var verdt pengene. i3s har 20 km mindre rekkevidde ca grunnet et større effektuttak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA