Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er reel vinterrekkevidde på motorvei for 94Ah og 120Ah i3?

Startet av automat, søndag 16. juni 2019, klokken 16:40

« forrige - neste »

automat

Og er det bakseteplass igjen når førersetet står i bakerste posisjon?

Trenger ny nr-2 bil, og kjører mye på motorvei.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Theppan

Jeg har 94A.
Oslo - Sandefjord: 13 mil. Da har jeg 25% igjen når jeg kommer til hytta.
Da er i praksis 11 mil på motorvei.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

ElectroJuice

Kjører samme strekket Sandefjord-Oslo 1-3 ganger i uken med en 2016 94ah. 20-30% gjenstående er normalen både sommer og vinter, siden jeg gjerne kjører litt fortere sommerstid. Har opplevd på de aller værste vinterdagene med snø, kulde og kraftig motvind å komme frem med under 10% igjen. Beste notering er 51% gjenværende men det var en sommerdag på tørt føre jeg hadde god tid og lå bak en trailer i 90km/t hele motorveistrekket.

automat

Takk for svar. Ser at 94Ah har en rekkevidde som er i grenseland av hva jeg ønsker meg. Og har egentlig kjørt nok elbil i grenseland.

Og syns kanskje 120Ah-versjonen koster mer enn det smaker.

Må nok litt i tenkeboksen her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SveinJ

Jeg steppet opp fra 94 til 120, selv om det koster penger. Men jeg har fått et mye mer avslappet forhold til distanser. Kjører glatt 215km fra Gardermoen og har godt med energi igjen.
Det er svært behagelig og jeg betaler gjerne litt ekstra for det.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

HPSE

Sitat fra: automat på mandag 17. juni 2019, klokken 19:55
Takk for svar. Ser at 94Ah har en rekkevidde som er i grenseland av hva jeg ønsker meg. Og har egentlig kjørt nok elbil i grenseland.

Og syns kanskje 120Ah-versjonen koster mer enn det smaker.

Må nok litt i tenkeboksen her.

Kjøpe min I3S 120AH då :) 3 uker gammel og 700 km. Fully Charged. Pris i butikk i dag er 389000,- inkl lakkbehandling og serviceavtale.  Eg selger for 340000 inkl lakkbehandling og 5 års serviceavtale.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

automat

Sitat fra: HPSE på mandag 17. juni 2019, klokken 22:02

Kjøpe min I3S 120AH då :) 3 uker gammel og 700 km. Fully Charged. Pris i butikk i dag er 389000,- inkl lakkbehandling og serviceavtale.  Eg selger for 340000 inkl lakkbehandling og 5 års serviceavtale.

Dette illustrerer godt hva jeg mener med koster mer enn det smaker. Spranget opp til TM3 SR+ begynner å bli kort.

Det var prisnivået på 94Ah på finn.no som gjorde meg interessert i i3. Fordi den er kulere enn fornuftsvalget Ioniq til omtrent samme pris. 
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Klykken

Tesla Model 3 er virkelig konkurransedyktig på pris. Dog, det er en helt annen bil enn i3 og på sett og vis ikke sammenlignbare i annet enn rekkevidde. i3 er en bybil, TM3 er en liten familiebil a-la 3-serie BMW.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. juni 2019, klokken 09:34
Tesla Model 3 er virkelig konkurransedyktig på pris. Dog, det er en helt annen bil enn i3 og på sett og vis ikke sammenlignbare i annet enn rekkevidde. i3 er en bybil, TM3 er en liten familiebil a-la 3-serie BMW.
Helt enig. Objektivt sett er TM3 det beste valget på de fleste kriterier. Effektiv, stort batteri med avansert batteri kondisjonering, suveren ladehastighet, best på AP og ikke minst hengerfeste.
Jeg var en hårsbredd fra å kjøpe ny TM3 , selv om i3 passer best mitt behov. Teknisk og prismessig er TM3 langt foran. Minus med TM3 er batteridrain parkert(viktig for meg som ofte lar bilen stå i flere dager), håpløs logistikk om noe må repareres, høyere forsikring som bare kommer til å øke fremover når statistikken for TM3 kommer.

Olemann


I3 er en vesentlig bedre bybil enn TM3, både svingradius og parkeringsvennliget slår TM3.  Rask nok er den også for de som liker "her-kommer-jeg" ut av lyskryss.

Jeg kjøpte ny 94 Ah i fjor og opplever 57% økningen av rekkevidde ift 60 Ah som vesentlig.  Nå er i3 også blitt hyttebil.
Motorvei:  Kjører fra Oslo til hytta i Stavern ofte, med 60Ah så innebar det å finne en trailer/buss og lunke bak den.  Da gikk 13 mil akkurat.
Med 94Ah så ligger vi i venstre felt om vi vil der trafikken flyter i 110-120 km/t og det er alltid ca. 20% igjen når vi kommer fram. (Litt avhengig av hastighet og regn/tørt)

Økningen på 27% som kom med 120Ah vurderte jeg som unødvendig da vi ikke trenger den for vår lengste distanse.   

Min TM3 er for øvrig avbestilt, når jeg ser volumet som renner inn nå så vil nok bruktmarkedet bli hyggelig for de som venter ett års tid  :D

Klykken

Sitat fra: Olemann på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:38
Min TM3 er for øvrig avbestilt, når jeg ser volumet som renner inn nå så vil nok bruktmarkedet bli hyggelig for de som venter ett års tid  :D
Hyyyysj! Min strategi, dette :D ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: Olemann på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:38

Jeg kjøpte ny 94 Ah i fjor og opplever 57% økningen av rekkevidde ift 60 Ah som vesentlig.  Nå er i3 også blitt hyttebil.
Motorvei:  Kjører fra Oslo til hytta i Stavern ofte, med 60Ah så innebar det å finne en trailer/buss og lunke bak den.  Da gikk 13 mil akkurat.
Med 94Ah så ligger vi i venstre felt om vi vil der trafikken flyter i 110-120 km/t og det er alltid ca. 20% igjen når vi kommer fram. (Litt avhengig av hastighet og regn/tørt)

Dette er i sommerhalvåret? Hvordan er det om vinteren?

Rent konkret må en bil for min del klare 12 mil tur/retur Moss-Oslo uten lading. Under all slags vær og føreforhold, og der bilen får en full oppvarmingsrunde etter parkering underveis.

Etter snart 5 år med trilling (ikke på nevnte strekning) er jeg lei av lade- og rekkeviddelogistikk. Samt å ligge i rompa på trailere. Og votter og lue og tjukk vinterjakke.

Jeg frykter at 94Ah kommer til kort for mitt rekkeviddebehov. Håpet var å få byegenskapene til trillingen, samtidig å få noe som fungerer på motorveien.

Og jeg må si at når det er mitt lodd å disponere Teslaen, så er det utrolig digg å kunne sette autopiloten på 120 og suse avgårde en sen kveldstime.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sungrazer

Sitat fra: automat på fredag 21. juni 2019, klokken 10:44
Rent konkret må en bil for min del klare 12 mil tur/retur Moss-Oslo uten lading. Under all slags vær og føreforhold, og der bilen får en full oppvarmingsrunde etter parkering underveis.

12 mil t/r klarer 94 Ah fint. Både sommer og vinter.

Jeg kjører Grålum - Sinsen - Grålum. Om sommeren kommer jeg frem med ca. 55 % rest på batteriet, vinteren kommer jeg frem med rundt ca. 30 - 35% rest på batteriet, og må dermed lade litt på jobb. Det er 22 mil totalt. Følger trafikken som normalt, men det er selvfølgelig dager man må ta litt hensyn til vær og føre og kanskje implementere litt sparetiltak.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Bare husk forvarming på vinteren så får man en del mer rekkevidde utav bilen 👌
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: Sungrazer på søndag 23. juni 2019, klokken 19:11
Sitat fra: automat på fredag 21. juni 2019, klokken 10:44
Rent konkret må en bil for min del klare 12 mil tur/retur Moss-Oslo uten lading. Under all slags vær og føreforhold, og der bilen får en full oppvarmingsrunde etter parkering underveis.

12 mil t/r klarer 94 Ah fint. Både sommer og vinter.

Jeg kjører Grålum - Sinsen - Grålum. Om sommeren kommer jeg frem med ca. 55 % rest på batteriet, vinteren kommer jeg frem med rundt ca. 30 - 35% rest på batteriet, og må dermed lade litt på jobb. Det er 22 mil totalt. Følger trafikken som normalt, men det er selvfølgelig dager man må ta litt hensyn til vær og føre og kanskje implementere litt sparetiltak.
Google sier at det er 91km en vei. Hvis det tar 70% av batteriet, så blir det en rekkevidde på 130km. Dvs jeg har 10km rekkevidde som skal holde til oppvarming før returreise + sikkerhetsmargin. Høres ut som «no-go».

Hvis det er 11 mil, som du sier, blir det 157km rekkevidde. Da har jeg 37km margin, som er mer spiselig. Hvor mye rekkevidde går det med til en oppvarming? En mil eller to?

Kan forvarme bilen før turen starter, men ikke før returreisen, iom at forutsetningen er uten lading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA