Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke plugsurfing i Norge?

Startet av Måkemannen, søndag 16. juni 2019, klokken 14:52

« forrige - neste »

Måkemannen

Har det noe for seg? Er det billigere? Tenkte først og fremst på Fortum semihurtigladere (22kW) , siden de vel har et samarbeid med surf.

Har en Zoe 240

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Amatøren

Med Zoe og AC lading så må man regne litt.  ;)

Fortum:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Plugsurfing:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Måkemannen

Hm.. faktisk litt billigere om man forutsetter 22kWh på "full tank". 60kr via Fortum direkte, 53,90 via surf.

Men er det oppdaterte priser? På map.chargedrive.com ligger prisen på 2,50 pr kWh nå, da koster det bare 55kr via Fortum direkte. Hadde vært fint å finne en Fortum lader som fortsatt opererer med 2,50 pr minutt! :)

automat

I app og på kart oppgir nå Plugsurfing minuttpris istedet for kwh-pris for AC-lading hos Fortum. Og de punktene jeg har sjekket er prisen 1 kr/min, uansett ladehastighet. Det kan bli dyre kilowattimer! Dette var en skikkelig nedtur. Kwh-prisingen var gull, og noe av grunnen til at jeg begynte som kunde, og jeg har nettopp utvidet med RFID i tillegg til app.  Den kommer nok ikke til å bli særlig mye brukt nå.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Mye av dette reflekterer vel at Fortum nylig gikk over til minuttprising på enda flere av AC-laderne sine (samt 2.75/min på 50kW DC). Virker som Plugsurfing har oppdatert prisene sine hos Fortum i samme omgang. Samtidig gikk diverse 350 kW DC Fortum-ladere fra 2.45/min til 3.50/min hos Plugsurfing (men det var en drømmepris som jeg regnet med var feil og ikke kunne vare......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. august 2019, klokken 09:01
Mye av dette reflekterer vel at Fortum nylig gikk over til minuttprising på enda flere av AC-laderne sine (samt 2.75/min på 50kW DC). Virker som Plugsurfing har oppdatert prisene sine hos Fortum i samme omgang. Samtidig gikk diverse 350 kW DC Fortum-ladere fra 2.45/min til 3.50/min hos Plugsurfing (men det var en drømmepris som jeg regnet med var feil og ikke kunne vare......)

De er nok ikke helt "oppdatert" for f.eks 3,7kW AC på Rotnes (28 punkter) koster 1,- pr. minutt hos Plugsurfing mens lading der er gratis hos Fortum...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jman76

Sitat fra: automat på mandag 05. august 2019, klokken 23:46
I app og på kart oppgir nå Plugsurfing minuttpris istedet for kwh-pris for AC-lading hos Fortum. Og de punktene jeg har sjekket er prisen 1 kr/min, uansett ladehastighet. Det kan bli dyre kilowattimer! Dette var en skikkelig nedtur. Kwh-prisingen var gull, og noe av grunnen til at jeg begynte som kunde, og jeg har nettopp utvidet med RFID i tillegg til app.  Den kommer nok ikke til å bli særlig mye brukt nå.

Ditto. Dette var noe dritt, da blir det lite bruk for denne dingsen. Jeg hadde gjerne ladet noen minutter på 22 kw- stolpe med 6,6 kw inn på batteriet i ny og ne.


jman76

Greit det, men tror det kan være et potensial for bedre utnyttelse av det etablerte nettverket med lavere pris på AC-ladingen. Min erfaring (på Innlandet) er at stolpene står helt ubrukt. 

GL1

#9
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 06. august 2019, klokken 12:11
Ikke så overraskende da det er Fortum som eier Plugsurfing.

https://www.reuters.com/article/us-autos-electric-fortum-oyj/fortum-buys-plugsurfing-to-charge-its-electric-vehicle-ambition-idUSKCN1GI1N7

Aha... Da forstår jeg hvorfor Grønn Kontakt ikke har planer om å knytte seg til Plugsurfing... ;D (jeg har spurt et par ganger..)


Generelt liker jeg ideen om én brikke/app uansett hvor man ferdes, selv om det klart blir et fordyrende mellomledd. Men jeg lader hovedsakelig hjemme, og på tur trumfer enkelhet foran prisen de gangene det skal lades utenom Supercharger.

(det mest geniale hadde selvsagt vært om alle ladestasjoner snakket med alle biler, så kunne app og brikke vært en saga blott)
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

E_S

1,-/minutt for AC-lading er helt kurant om man har bil med 22kW-lader og får 22kW, men alt for dyrt for alle andre biler. Da er det vel i praksis bare gamle Tesla Model S og Zoe som kan bruke disse punktene uten å bli flådd. Enkelte steder er det også lastdeling slik at man aldri vet hva man får til 1,-/minutt.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA