Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan se batterikapasitet egolf?

Startet av nyogusikker, lørdag 15. juni 2019, klokken 17:47

« forrige - neste »

nyogusikker

Jeg vurderer å kjøpe en egolf, men vil vite batterikapasiteten før jeg kjøper (hvor mye % som er igjen)

Går dette ann på en golf?
Hvordan gjør man det?
Hva er realistisk % fall per år?

gak

Polo 2.5

nyogusikker

Men det går jo på leafen, burde være en enkle måte å sjekke på golferen også

puslefot

Eneste måten jeg har funnet ut er å lade fullt opp og se på rekkevidden. Ikke en veldig vitenskapelig måte, men en må til med diagnoseverktøy for å se detaljer. Iallefall slik jeg har skjønt det.

geear

Og for å få faktisk kapasitet så vil Møller ha flere tusen kroner for testen. Var det 7000,-? Noe sånt, for å teste bilen iht 70% restkapasitet på garantien..

nyogusikker


Apache

Går du til en hurtig lader og begynner å lade så ser du % strøm du har, ellers er det bare en finger i være og gjette.
Det var en av grunnene jeg solgte min eGolf.

Radiobil1

Sitat fra: gr på mandag 17. juni 2019, klokken 12:45
Og for å få faktisk kapasitet så vil Møller ha flere tusen kroner for testen. Var det 7000,-? Noe sånt, for å teste bilen iht 70% restkapasitet på garantien..

For under 7000 får man vel kjøpt diagnoseverktøy?

Kleffa

#8
Jeg har strøm fra Tibber og lader fra Easee.  I Tibberappen får jeg faktisk opp batteriprosent på E-Golfen, også når den ikke er tilkoblet noen lader. Så der kan jeg se hva jeg har igjen. (Bilen må være "avsått" for at appen skal oppdatere)

svingen

ja det her var jo spennede, (og kjøre på lang tur uten og ha %) det intresanne er jo att den visser i dashbordet hvor mye som er igjen,men er jo litt vansklig og se der spør du meg. hvordan fungere det som står hvor mange KM som er igjen,regner den på snitt siste 5 min? eller hvordan er den? er jo nesten umulig og vite om man bør stoppe på hurtiglader eller kjøre til neste når det ikke er %
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kleffa

I infotainment displayet kan du se ca % verdi. Der har du et batteri oppdelt i 10 like deler. Du vil med andre ord klare å se ca batteriprosent.

geear

190km e-golfen har det oppdelt i 8 hele streker og noen tynne innimellom, altså 16 deler... av alle ting.. så spørs jo også om det er snakk om 190 eller 300km. Uansett er det jo ikke prosenten vist som er interessant. Den går til 100% selv om den har hatt degradering. Her er spørsmålet degradering...

Eivind S

På e-Golf er det rett og slett veldig vanskelig. Egentlig litt utrolig at VW ikke har kommet med en enklere metode enn en kjempedyr test utført av verksted.

Jeg tror det eneste du kan gjøre selv er å kjøre bilen nesten tom. La den stå å kjøle seg en liten stund. Så hurtiglade bilen fullt opp med en lader som viser % (noter ned . Så kan du legge på det bilen var over 0% og se hvor mye som mangler til 21,8/31,5 kWh. Det er viktig å gjøre dette når det er kjølig i lufta og batteriet er kjølig (ikke for varmt og ikke sprengkulde) så du ikke får termisk motstand i ladingen. Må vel allikevel ta høyde for noen % i tap fra hurtigladeren til batteriet
AC lading (normallading) vil ikke fungere da transformasjontapet AC/DC vil gjøre det vanskelig å få noe i nærheten av nøyaktig resultat. Kanskje hvis man hadde en baseline fa bilen var ny, en lader som forteller deg ladenivå i prosent og så en test gjennomført ved ca ca samme forhold senere på samme lader. Ladenivået som du ser i displeyet på bilen er alt for unøyaktig til å brukes.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Marzo

Sitat fra: svingen på torsdag 15. august 2019, klokken 07:38
ja det her var jo spennede, (og kjøre på lang tur uten og ha %) det intresanne er jo att den visser i dashbordet hvor mye som er igjen,men er jo litt vansklig og se der spør du meg. hvordan fungere det som står hvor mange KM som er igjen,regner den på snitt siste 5 min? eller hvordan er den? er jo nesten umulig og vite om man bør stoppe på hurtiglader eller kjøre til neste når det ikke er %

Det er ikke så veldig vanskelig. e-Golf har fortsatt tankmåler akkurat som på en fossil utgave.
Hvis du klarte å kjøre en fossil bil uten å fylle på hver bensinstasjon du passerte, skal du sikkert klare det med en elektrisk utgave også.

Marzo

Sitat fra: Eivind S på fredag 16. august 2019, klokken 10:05
På e-Golf er det rett og slett veldig vanskelig. Egentlig litt utrolig at VW ikke har kommet med en enklere metode enn en kjempedyr test utført av verksted.

Jeg tror det eneste du kan gjøre selv er å kjøre bilen nesten tom. La den stå å kjøle seg en liten stund. Så hurtiglade bilen fullt opp med en lader som viser % (noter ned . Så kan du legge på det bilen var over 0% og se hvor mye som mangler til 21,8/31,5 kWh. Det er viktig å gjøre dette når det er kjølig i lufta og batteriet er kjølig (ikke for varmt og ikke sprengkulde) så du ikke får termisk motstand i ladingen. Må vel allikevel ta høyde for noen % i tap fra hurtigladeren til batteriet
AC lading (normallading) vil ikke fungere da transformasjontapet AC/DC vil gjøre det vanskelig å få noe i nærheten av nøyaktig resultat. Kanskje hvis man hadde en baseline fa bilen var ny, en lader som forteller deg ladenivå i prosent og så en test gjennomført ved ca ca samme forhold senere på samme lader. Ladenivået som du ser i displeyet på bilen er alt for unøyaktig til å brukes.

Dette er nok den enkleste måten å gjøre det på.
Og når det er 70% kapasitetgaranti er det lett å sjekke hvis man mistanker dårlig kapasitet på batteriet.
Lader man feks fra 20% til 70% må man klare å få over 7,7kWh/11kWh på bilene for å være over den kapasiteten produsenten garanterer. Forhåpentligvis opp i mot 10,9/15,75kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA