Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning

Startet av Jorgen Bjerke, lørdag 15. juni 2019, klokken 15:03

« forrige - neste »

KjellG

Gitt en last bestående av en seriekobling av en diode og en motstand. Denne lasten vil trekke DC fra nettet. En jordfeilbryter vil ikke detektere dette så lenge ingenting er «blitt borte» ut av systemet, dvs til jord.

Om det nå oppstår en virkelig jordfeil, så er jeg usikker på jordfeilbryterens  funksjon. Den burde løse ut pga jordfeilstrømmen. Spørsmålet er om likestrømmen kan få vernet til å feile og ikke løse ut. Her kan jeg for lite.

Robert Sund

Sitat fra: KjellG på fredag 21. juni 2019, klokken 13:06
Gitt en last bestående av en seriekobling av en diode og en motstand. Denne lasten vil trekke DC fra nettet.
Det kommer litt an på hvordan man definerer det. Det trekkes ikke DC (samlet) gjennom jordfeilbryteren og da heller ikke fra nettet, vurdert på samme måte. Da summen er null. Det er mulig de som lagde forskriftene rotet litt med akkurat det.

Sett fra lasten trekkes det kun på en leder og leveres ut på en annen. Så sett fra lasten er det naturlig å regne det som DC.

Sitat
En jordfeilbryter vil ikke detektere dette så lenge ingenting er «blitt borte» ut av systemet, dvs til jord.
Enig

Sitat
Om det nå oppstår en virkelig jordfeil, så er jeg usikker på jordfeilbryterens  funksjon.
IMHO er dette sakens kjerne. Hvis vernet fungerer som det skal i denne situasjonen er det meget sannsynlig at DSB og de som utarbeidet NEK har rotet litt.

Hvis vernet kleber er det jeg (og noen andre geeks) som tar feil.

Vær oppmerksom på:
Det er mulig at noen type A vern kleber mens de fleste fungerer som de skal. Så hvis noen sjekker, noe som er enkelt å gjøre, og finner ut at akkurat det vernet fungerer som det skal kan man ikke gå god for at alle A vern virker da man bør tillegge NEK sin forskrift vekt.

Da summen igjennom vernet er 0 vil jeg bli særdeles overrasket om det oppdages en eneste produktserie der dette gir ett problem. En og en produktserie kan "friskmeldes" noe mange burde sette pris på.

SitatDen burde løse ut pga jordfeilstrømmen.
Ja helt klart. Hvis type A vernet ikke løser ut i denne situasjonen er det nok feilkonstruert.

SitatSpørsmålet er om likestrømmen kan få vernet til å feile og ikke løse ut
Helt klart.

KjellG

Sitat fra: Robert Sund på søndag 23. juni 2019, klokken 17:21
Sitat fra: KjellG på fredag 21. juni 2019, klokken 13:06
Gitt en last bestående av en seriekobling av en diode og en motstand. Denne lasten vil trekke DC fra nettet.
Det kommer litt an på hvordan man definerer det. Det trekkes ikke DC (samlet) gjennom jordfeilbryteren og da heller ikke fra nettet, vurdert på samme måte. Da summen er null. Det er mulig de som lagde forskriftene rotet litt med akkurat det.

Sett fra lasten trekkes det kun på en leder og leveres ut på en annen. Så sett fra lasten er det naturlig å regne det som DC.

Her er jeg usikker på hva som menes. En diode og en motstand vil trekke strøm kun i den ene halvperioden. Mao det trekkes en ujevn DC fra nettet. Jordfeilbryteren vil ikke reagere på dette fordi netto strøm alltid er null, men den kan magnetiseres og dermed klebe om det kommer en reell jordfeil.

Oddaa

Sitat fra: KjellG på søndag 23. juni 2019, klokken 23:04
Her er jeg usikker på hva som menes. En diode og en motstand vil trekke strøm kun i den ene halvperioden. Mao det trekkes en ujevn DC fra nettet. Jordfeilbryteren vil ikke reagere på dette fordi netto strøm alltid er null, men den kan magnetiseres og dermed klebe om det kommer en reell jordfeil.
Har du noen dokumentasjon på dette?

Og hvis dette er rett burde man vel hatt et «DC-komponentvern» i tillegg til/heller enn et DC-jordfeilvern?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Speeder

Sitat fra: KjellG på søndag 23. juni 2019, klokken 23:04
Sitat fra: Robert Sund på søndag 23. juni 2019, klokken 17:21
Sitat fra: KjellG på fredag 21. juni 2019, klokken 13:06
Gitt en last bestående av en seriekobling av en diode og en motstand. Denne lasten vil trekke DC fra nettet.
Det kommer litt an på hvordan man definerer det. Det trekkes ikke DC (samlet) gjennom jordfeilbryteren og da heller ikke fra nettet, vurdert på samme måte. Da summen er null. Det er mulig de som lagde forskriftene rotet litt med akkurat det.

Sett fra lasten trekkes det kun på en leder og leveres ut på en annen. Så sett fra lasten er det naturlig å regne det som DC.

Her er jeg usikker på hva som menes. En diode og en motstand vil trekke strøm kun i den ene halvperioden. Mao det trekkes en ujevn DC fra nettet. Jordfeilbryteren vil ikke reagere på dette fordi netto strøm alltid er null, men den kan magnetiseres og dermed klebe om det kommer en reell jordfeil.
Dette er feil, standard type A jordfeilvern vil løse ut på denne type feil. Vernet som ikke reagerer på denne type feil har ikke vært benyttet i norge på veldig lenge.(Type AC)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

gruffalo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2019, klokken 12:26
UMC tillater lading uten jord. Det er en konsekvens av at de sliter med IT/TN og ladetrøbbelet Tesla opplevde første vinter i Norge. Da gikk de fra streng kontroll av jord til ingen kontroll av jord med norske kladder.

Forsøk selv å kutte jord til et stikk, plugg i og ta på kromlist på bilen. Du får støt.

Med norsk kladd kan du lade hvor som helst i Europa. Tesla-eiere fra andre land får kladd beregnet for TN nett og får ikke ladet fra IT nett i Norge.

UMC som fulgte med min model 3 nekter  å lade på ujordet stikk,  og hvis det er jordfeil på anlegget. Det har jeg prøvd.

EVI laderen derimot ladet i begge tilfellene.

Så det du skriver stemmer ikke for min bil/ UMC.
E-tron 55 sportback 2022

Øyvind.h

Sitat fra: gruffalo på mandag 24. juni 2019, klokken 09:10
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2019, klokken 12:26
UMC tillater lading uten jord. Det er en konsekvens av at de sliter med IT/TN og ladetrøbbelet Tesla opplevde første vinter i Norge. Da gikk de fra streng kontroll av jord til ingen kontroll av jord med norske kladder.

Forsøk selv å kutte jord til et stikk, plugg i og ta på kromlist på bilen. Du får støt.

Med norsk kladd kan du lade hvor som helst i Europa. Tesla-eiere fra andre land får kladd beregnet for TN nett og får ikke ladet fra IT nett i Norge.

UMC som fulgte med min model 3 nekter  å lade på ujordet stikk,  og hvis det er jordfeil på anlegget. Det har jeg prøvd.

EVI laderen derimot ladet i begge tilfellene.

Så det du skriver stemmer ikke for min bil/ UMC.

Da er det forskjell på gammel og ny UMC. Dvs. UMC levert med Model 3 tillater ikke dette, mens den som leveres med S og X tillater det.

Ser jeg er i M3 forumet, så da må jeg dementere min påstand mtp. hvilket forum jeg er i :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA