Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil SuC-stasjoner oppgraderes til 150kw i Europa?

Startet av elbil4nerds, lørdag 15. juni 2019, klokken 13:22

« forrige - neste »

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Kim-

Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2019, klokken 07:51
Sitat fra: JR Ewing på søndag 01. september 2019, klokken 23:03
28.3.1 versjon gav 142kW peak effekt i Lærdal og på Sandane på torsdag.
På Bismo fredag var 116 kW maks effekt.
Kan vere at ladere også må oppdateres/oppgraderes for å levere opp mot 150?

Ser du har X100D, men er det en ny bil som er forberedt for CCS-lading? Jeg ladet min 2017 X100D først noen prosent i Aurland med peak på 100 kW. Hadde kjørt ca 200 km før lading og hadde 9% SOC. Ser at Aurland står med 130 kW i kartet i bilen, så tenkte jeg skulle prøve å lade litt i Lærdal også. Der fikk jeg 115 kW i peak, men gikk raskt ned på 110-112 kW når jeg passerte ca 27-28% SOC. I Aurland var det ingen andre biler som ladet. I Lærdal sto det en X som ladet på et annet par.

Ladehastighet på bilen min har vært tragisk dårlig siden starten på sommeren med veldig rask nedtrapping i ladeeffekt fra ca 45% SOC. Håpet var jo at det skulle kompenseres med 140+ kW på lav SOC, men det ser jo dessverre ut til at det ikke kommer til å skje.

Er det noen som har fått 140+ kW på biler som ikke er forberedt på CCS-lading? Er det evt. mange av dere med eldre 100-batterier som ser økt ladeeffekt nå med 150 kW-SuC?
Navigerte du til lader? Superladet mye ?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

THE

Navigerte ikke til lader, men fant ut jeg skulle stoppe og lade i Aurland da jeg bor i Lærdal og bilen estimerte 2% ved ankomst Lærdal. Bilen har gått ca 75000 km, men vet ikke hvor mye jeg har superladet, kanskje 2000 kWh. Hvis denne bruken gir redusert ladeeffekt så vil jeg påstå at bilen ikke er beregnet for normalt bruk. Lader kun på langtur, og så mye jeg trenger å lade, da jeg har andre ting å bruke tid på enn å stå på ladestasjonen. Med 15-20 grader lufttemperatur i timene før jeg kjørte, og etter nesten 200 km kjøring så må jo batteritemp være høy nok? Tidligere har jeg fått full effekt på superlading etter tilsvarende kjøring selv i 15 minusgrader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JR Ewing

#35
Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2019, klokken 07:51

Ser du har X100D, men er det en ny bil som er forberedt for CCS-lading? Jeg ladet min 2017 X100D først noen prosent i Aurland med peak på 100 kW. Hadde kjørt ca 200 km før lading og hadde 9% SOC. Ser at Aurland står med 130 kW i kartet i bilen, så tenkte jeg skulle prøve å lade litt i Lærdal også. Der fikk jeg 115 kW i peak, men gikk raskt ned på 110-112 kW når jeg passerte ca 27-28% SOC. I Aurland var det ingen andre biler som ladet. I Lærdal sto det en X som ladet på et annet par.

Ladehastighet på bilen min har vært tragisk dårlig siden starten på sommeren med veldig rask nedtrapping i ladeeffekt fra ca 45% SOC. Håpet var jo at det skulle kompenseres med 140+ kW på lav SOC, men det ser jo dessverre ut til at det ikke kommer til å skje.

Er det noen som har fått 140+ kW på biler som ikke er forberedt på CCS-lading? Er det evt. mange av dere med eldre 100-batterier som ser økt ladeeffekt nå med 150 kW-SuC?

Ingen CCS her i gården.  Bil fra desember 17 som har trilla 34k per dags dato.  Navigerte heller ikke til SuC, hadde 3 minutt til overs for å rekke ferja så svinga så vidt innom en liten tur. SoC var 34%
Red: endret quote
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

jkirkebo

Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2019, klokken 07:51
Sitat fra: JR Ewing på søndag 01. september 2019, klokken 23:03
28.3.1 versjon gav 142kW peak effekt i Lærdal og på Sandane på torsdag.
På Bismo fredag var 116 kW maks effekt.
Kan vere at ladere også må oppdateres/oppgraderes for å levere opp mot 150?

Ser du har X100D, men er det en ny bil som er forberedt for CCS-lading? Jeg ladet min 2017 X100D først noen prosent i Aurland med peak på 100 kW. Hadde kjørt ca 200 km før lading og hadde 9% SOC. Ser at Aurland står med 130 kW i kartet i bilen, så tenkte jeg skulle prøve å lade litt i Lærdal også. Der fikk jeg 115 kW i peak, men gikk raskt ned på 110-112 kW når jeg passerte ca 27-28% SOC. I Aurland var det ingen andre biler som ladet. I Lærdal sto det en X som ladet på et annet par.

Ladehastighet på bilen min har vært tragisk dårlig siden starten på sommeren med veldig rask nedtrapping i ladeeffekt fra ca 45% SOC. Håpet var jo at det skulle kompenseres med 140+ kW på lav SOC, men det ser jo dessverre ut til at det ikke kommer til å skje.

Er det noen som har fått 140+ kW på biler som ikke er forberedt på CCS-lading? Er det evt. mange av dere med eldre 100-batterier som ser økt ladeeffekt nå med 150 kW-SuC?

Det var jo litt labert ja. Jeg ladet X75D på Nebbenes i går, startet på ca. 32% SOC og fikk da 114kW. Rart at en X75D er raskere på f.eks 35% SOC enn en X100D.

Bilen min har dessuten hurtigladet over 6000kWh nå, så den har ikke blitt behandlet forsiktig sånn sett (75% av det er CHAdeMO da).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

#37
Har ikke testet på 150kW lader, og har bare noen tilfeldige skjermbilder fra lading med X75D i sommer (i nærmere 30 grader), feks vedlagt (Ulricehamn tror jeg, i juni). Er overbevist om at 100-pakken skal klare 140kW+ i samme område. Hvis ikke må det være at pakkene er såpass mye tettere oppbygd at de sliter med kjølingen, men det har det da ikke vært tegn til tidligere. Prøv på ny på en SuC andre har bekreftet høyere ladefart på..

turfsurf

Ladet X90D lånebil (2019.24.4) på Solli her om dagen, den fikk heller ikke mere enn 116kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

@gr, årsaken til at jeg forsøkte lading i Lærdal var at noen hadde bekreftet 142 kW peak effekt på 100D her på forumet, og at jeg nå hadde både lav SOC og høy nok batteritemperatur til å få en skikkelig test av lading. Dessverre sto ikke resultatet til forventningen.

Jeg ladet på tur hjem fra Bergen etter å ha hentet bilen på verksted. Leverte samtidig en X75D lånebil bygd sent  i 2016. Den ladet minst like raskt på SuC som min 100D, så må si jeg er skuffet. Ikke var X75D oppgradert på noen måte heller, da den ikke var uncorked, den hadde gamle brytere for FWD på b-stolpen og frontrute med ghosting. Tror bilen kun har fått SOTA-oppdateringer og ingen andre forbedringer siden den rullet av båndet i Fremont.

Det som er mest irriterende er jo at SuC på 100D ble betydelig dårligere over natta, bokstavelig talt, etter SW-oppdatering.

Men jeg skal forsøke superlading et par ganger til før jeg konkluderer med at jeg ikke har fått 140+ kW lading på min bil. Heldigvis blir det lenge til jeg får testet da rekkevidden på bilen er så bra at jeg sjelden trenger å hurtiglade.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Merkelig, og enda mer spesielt siden andre 100 har bekreftet høyere ladefart.

Høres kanskje dumt ut, men har opplevd (tror jeg iallfall) at det kan være lurt med en "dyp" reset med bremsa og alle fire knappene hvis det er noe som ikke funker som det skal etter software-oppdatering. Kanskje verdt et forsøk hvis du ikke har gjort det...

Vhagar

Bruk også navigering til supercharger, det ser ut til å gjøre "noe" som gjør at ladekurven øker. Det er i hvertfall min erfaring med X75. Uten slik navigering så synker den til under 100kW mye tidligere enn med.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Maks hastighet krever vel ganske høy batteritemperatur såvidt jeg har fått med meg. Men ikke for høy igjen (dvs ikke kjør med range mode på når det er varmt ute....).
110-120kW er vel uansett omtrent der jeg ville forventet at 90/100 batteriet ligger. Og bikke under 100kW ved rundt 50-60%, dvs når det uansett nærmer seg avreise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

En ting jeg ikke har fått med meg i denne 150kW debatten, ser noen i en tråd lurte på om bilen var oppdatert til/for CCS. Og da lurer jeg på en ting. Vil en X75 med nyeste software lade med ulik fart på en 150kW supercharger alt ettersom om den har den gamle ladeporten eller fått oppgradert til intern CCS port? Og vil eventuelt et CCS adapter ha noe å si til eller fra i samme scenario?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

tessy

X100d fra sept 2018. Var  oppe i 140kw i Arna på 25%, nå 133kw på 32% dette var gøy :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA