Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil SuC-stasjoner oppgraderes til 150kw i Europa?

Startet av elbil4nerds, lørdag 15. juni 2019, klokken 13:22

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Dæven. Selv økningen fra 101 til 118 kW var en merkbar oppgradering, fordi det også endret ladekurven ganske solid, så enda mer er konge. Nå trenger jeg bare at Fortum oppgraderer til hyperladere ved hytta, og at Tesla får ettermontert CCS...  :P

Simen1

Jeg har ikke så høye forhåpninger for min P85, håper bare å beholde mine 120 kW. Har ikke tatt meg turen til en SC de siste ukene og det kan ta et par uker til før jeg tar meg tid til en liten langtur. Burde jo ha et ærend der når jeg først skal kjøre noen timer.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jlan

Sitat fra: Vhagar på fredag 30. august 2019, klokken 19:10
Sitat fra: jlan på fredag 30. august 2019, klokken 17:48
Neppe noe særlig endring for 75.
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/

Den linken omtaler kun forrige oppdatering og ikke den nye økningen til 150. Er meget fornøyd med den forrige oppdateringen så om denne gir ca samme forbedring så er jeg happy. Får vel prøve og se.
Vel det er selvsagt lov å håpe på mer for BTX5, men august tallene viser jo en endring fra juni tallene. Selv om ikke den grønne kurven er trukket opp, så viser de nyeste dataene at noen 75 batterier er ladet med 125-130 kW. Men dette er  bare mellom 20% og 40% SoC. Da er det ikke mange sekundene å spare i forhold til 118 kW.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

Sitat fra: jlan på fredag 30. august 2019, klokken 22:27
Sitat fra: Vhagar på fredag 30. august 2019, klokken 19:10
Sitat fra: jlan på fredag 30. august 2019, klokken 17:48
Neppe noe særlig endring for 75.
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/

Den linken omtaler kun forrige oppdatering og ikke den nye økningen til 150. Er meget fornøyd med den forrige oppdateringen så om denne gir ca samme forbedring så er jeg happy. Får vel prøve og se.
Vel det er selvsagt lov å håpe på mer for BTX5, men august tallene viser jo en endring fra juni tallene. Selv om ikke den grønne kurven er trukket opp, så viser de nyeste dataene at noen 75 batterier er ladet med 125-130 kW. Men dette er  bare mellom 20% og 40% SoC. Da er det ikke mange sekundene å spare i forhold til 118 kW.

Når jeg til nå har gått fra å ha 96-98kW kun helt i starten av ladekurven, til å ha 118 til godt oppå 40-tallet og nå kunne få minst 126kW ja da er i hvertfall jeg happy. Den nye ladekurven utgjorde svært mye. Og jeg tar godt i mot nye sekunder her og der.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Hørtes rart ut at du kun har hatt den farten helt i starten? Min har alltid peaket på 43%... men det endret seg med 2019.16 oppdateringen da den kunne motta 118kW, da ble peak lavere nede.

Vhagar

Har superladet svært lite, først nå i sommer at jeg har fått litt erfaring. Men når jeg fikk bilen og hadde mine første besøk på superchargere så gikk det alltid tregt opp til 10% for så å gå rett i taket til ca 96kW og så startet den å synke sakte. Nå etter juni så har kurven sett mye finere ut, da ramper den fint opp til 118kW ved 9-10% og faller vel ikke under 100kW før den nærmer seg 50% og det er i mitt hode noe jeg er svært happy med. Om kurven er lik, men gir meg 126kW så blir jeg et stort glis. Supercharging for min del går rikelig raskt nok. Der er alltid bilen som må vente på meg/oss på tur.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

Testet i går med ca 24% SoC uten at batteriet var skikkelig varmt. Fikk 109kW i starten, og steg etterhvert til 117kW. Gikk under 100kW ved 67% SoC. Tror ikke den holdt så høy effekt over 60% tidligere.
Bør det blir bedre hastighet med lavere SoC og varmt batteri.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynet

Ladet på Stjørdal i kveld min X100D med batteri på 33 grader. Fikk kun 115 kW  >:(
Har 28.3.1 må man ha nyere for å få opp mot 150kW?
Eller må man ha adapter til CCS?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

JR Ewing

28.3.1 versjon gav 142kW peak effekt i Lærdal og på Sandane på torsdag.
På Bismo fredag var 116 kW maks effekt.
Kan vere at ladere også må oppdateres/oppgraderes for å levere opp mot 150?
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: JR Ewing på søndag 01. september 2019, klokken 23:03
28.3.1 versjon gav 142kW peak effekt i Lærdal og på Sandane på torsdag.
På Bismo fredag var 116 kW maks effekt.
Kan vere at ladere også må oppdateres/oppgraderes for å levere opp mot 150?

Det må de vel, sjekk i kartet i bilen om laderen "din" er oppgradert til 150kW, skal stå på laderlista når du trykker deg inn.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Handyman

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 02. september 2019, klokken 07:48
Sitat fra: JR Ewing på søndag 01. september 2019, klokken 23:03
28.3.1 versjon gav 142kW peak effekt i Lærdal og på Sandane på torsdag.
På Bismo fredag var 116 kW maks effekt.
Kan vere at ladere også må oppdateres/oppgraderes for å levere opp mot 150?

Det må de vel, sjekk i kartet i bilen om laderen "din" er oppgradert til 150kW, skal stå på laderlista når du trykker deg inn.
Sjekket raskt en god del SuC på kartet i bilen min på fredag, og alle var oppført som 150kW. Litt usikker på om alt stemmer helt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Lynet på søndag 01. september 2019, klokken 21:58
Ladet på Stjørdal i kveld min X100D med batteri på 33 grader. Fikk kun 115 kW  >:(
Har 28.3.1 må man ha nyere for å få opp mot 150kW?
Eller må man ha adapter til CCS?
Nei, du må ha .16 eller nyere.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

THE

Sitat fra: JR Ewing på søndag 01. september 2019, klokken 23:03
28.3.1 versjon gav 142kW peak effekt i Lærdal og på Sandane på torsdag.
På Bismo fredag var 116 kW maks effekt.
Kan vere at ladere også må oppdateres/oppgraderes for å levere opp mot 150?

Ser du har X100D, men er det en ny bil som er forberedt for CCS-lading? Jeg ladet min 2017 X100D først noen prosent i Aurland med peak på 100 kW. Hadde kjørt ca 200 km før lading og hadde 9% SOC. Ser at Aurland står med 130 kW i kartet i bilen, så tenkte jeg skulle prøve å lade litt i Lærdal også. Der fikk jeg 115 kW i peak, men gikk raskt ned på 110-112 kW når jeg passerte ca 27-28% SOC. I Aurland var det ingen andre biler som ladet. I Lærdal sto det en X som ladet på et annet par.

Ladehastighet på bilen min har vært tragisk dårlig siden starten på sommeren med veldig rask nedtrapping i ladeeffekt fra ca 45% SOC. Håpet var jo at det skulle kompenseres med 140+ kW på lav SOC, men det ser jo dessverre ut til at det ikke kommer til å skje.

Er det noen som har fått 140+ kW på biler som ikke er forberedt på CCS-lading? Er det evt. mange av dere med eldre 100-batterier som ser økt ladeeffekt nå med 150 kW-SuC?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA