Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil SuC-stasjoner oppgraderes til 150kw i Europa?

Startet av elbil4nerds, lørdag 15. juni 2019, klokken 13:22

« forrige - neste »

elbil4nerds

Noen som vet? Skal på road trip om to uker, så det hadde vært fint om det er planlagt rullet ut før ferien starter.

HKS

Aldri tenker jeg.
Europeiske SuC 2.0 stasjoner kan levere maks 135W. Trenger du mer må du enten bestille CCS-adapter, kjøpe Model 3 eller vente til de begynner med SuC 3.0 i Europa (tidligst Q4 2019)...
Tesla Model 3 Long Range

Handyman

Leser på Twitter og redit at utrulling av 150kW har startet i Europa.
Er det noen som har observert om dette er på gang i Norge også?
https://twitter.com/bobjouy/status/1166759231569170432
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Kommer stadig flere bilder på TOCN gruppa som viser ladefart over 140 kwh. Kjempe!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: Handyman på onsdag 28. august 2019, klokken 21:18
Leser på Twitter og redit at utrulling av 150kW har startet i Europa.
Er det noen som har observert om dette er på gang i Norge også?
https://twitter.com/bobjouy/status/1166759231569170432
Det har vært påstått her inne at Åmot ble oppgradert for noen uker siden.

OhmPaPa

Google-translated denne:

https://tweakers.net/nieuws/156588/tesla-verhoogt-piekvermogen-van-europese-superchargers-naar-150kw.html

Tesla øker toppkraften til europeiske superchargers til 150kW

Tesla vil oppdatere den europeiske Supercharger-infrastrukturen fra neste uke. I følge Tesla er V2 Superchargers fremdeles begrenset til å lade med 120 kW, men det økes til 150 kW.

Tesla indikerer at de fleste sjåfører vil se en generell forbedring i lasteffektivitet og høye lastehastigheter, selv om den eksakte toppeffekten kan variere per bil. Det avhenger av batteriets kapasitet og levetid, ladestatus og utetemperatur. Tidligere snakket Tesla om en sertifisering på 145 kW for V2 Superchargers, men som nå er økt til maksimalt 150 kW.

Alle nye Model S og X modeller, og Model 3 Long Range og Performance kan lade med 150 kW. For å kunne bruke den økte kraften, trenger Tesla-eiere minst firmwareversjon 2019.16.4 eller nyere.

Det er et lite antall Superchargers i Europa som ikke direkte støtter toppeffekten på 150kW. Disse ladeplassene får små økninger til 138 kW. Det er ukjent hvilke Superchargers i Europa dette gjelder.

Tesla har også utviklet en ny V3-supercharger som kan levere 250 kW med topp effekt. Model 3, X og S mottar oppdateringer for å håndtere lading med 250kW. Denne betydelige økningen er muliggjort av en ny væskekjølt kabelutforming; V2 Superchargers bruker luftkjølte kabler. De første V3 Superchargers har ennå ikke dukket opp i Europa; perioden eller datoen for dette er fremdeles ukjent.

Av Joris Jansen

ladov

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 29. august 2019, klokken 16:05
Google-translated denne:

https://tweakers.net/nieuws/156588/tesla-verhoogt-piekvermogen-van-europese-superchargers-naar-150kw.html

Tesla øker toppkraften til europeiske superchargers til 150kW

Tesla vil oppdatere den europeiske Supercharger-infrastrukturen fra neste uke. I følge Tesla er V2 Superchargers fremdeles begrenset til å lade med 120 kW, men det økes til 150 kW.

Tesla indikerer at de fleste sjåfører vil se en generell forbedring i lasteffektivitet og høye lastehastigheter, selv om den eksakte toppeffekten kan variere per bil. Det avhenger av batteriets kapasitet og levetid, ladestatus og utetemperatur. Tidligere snakket Tesla om en sertifisering på 145 kW for V2 Superchargers, men som nå er økt til maksimalt 150 kW.

Alle nye Model S og X modeller, og Model 3 Long Range og Performance kan lade med 150 kW. For å kunne bruke den økte kraften, trenger Tesla-eiere minst firmwareversjon 2019.16.4 eller nyere.

Det er et lite antall Superchargers i Europa som ikke direkte støtter toppeffekten på 150kW. Disse ladeplassene får små økninger til 138 kW. Det er ukjent hvilke Superchargers i Europa dette gjelder.

Tesla har også utviklet en ny V3-supercharger som kan levere 250 kW med topp effekt. Model 3, X og S mottar oppdateringer for å håndtere lading med 250kW. Denne betydelige økningen er muliggjort av en ny væskekjølt kabelutforming; V2 Superchargers bruker luftkjølte kabler. De første V3 Superchargers har ennå ikke dukket opp i Europa; perioden eller datoen for dette er fremdeles ukjent.

Av Joris Jansen
WTF?!?  :o

Betyr det at S/X også snart kan lade med 250kW? Har for så vidt ventet på det da..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vhagar

Vil dette kun være for de nyeste Raven bilene pluss model 3? Noen som har en mening om hva dette kan bety for eldre biler? F.eks. en model x75d fra høsten -17?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sense

Jeg ladet den nye Raven 100d med CCS adapter på Superladeren og fikk kun 116 kw.
Så byttet jeg til ordinær gammel kabel uten adapter og fikk 150 kw ved 20-30 SOC! Da kunne man høre vifta gikk, men ikke noe frenetisk.

(Superladeren på Eidsvoll Verk)

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Vhagar

Sitat fra: jlan på fredag 30. august 2019, klokken 17:48
Neppe noe særlig endring for 75.
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/

Den linken omtaler kun forrige oppdatering og ikke den nye økningen til 150. Er meget fornøyd med den forrige oppdateringen så om denne gir ca samme forbedring så er jeg happy. Får vel prøve og se.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Så en som fikk 125kW eller noe sånt på S75D, så det virker som den løfter seg enda en runde den også.
Blir interessant å teste min 90D til høsten/vinteren en gang. Den ble løftet fra 110 til 118 eller noe sånt og ser andre melder om enda høyere tall. Det har ikke noen praktisk betydning for meg lenger merker jeg, men artig allikevel :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

#14
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. august 2019, klokken 19:17
Så en som fikk 125kW eller noe sånt på S75D, så det virker som den løfter seg enda en runde den også.
Blir interessant å teste min 90D til høsten/vinteren en gang. Den ble løftet fra 110 til 118 eller noe sånt og ser andre melder om enda høyere tall. Det har ikke noen praktisk betydning for meg lenger merker jeg, men artig allikevel :)

Meget interessant om 75 versjonene kommer opp i den hastigheten. Da gjenstår det å teste på neste langtur 😁

Edit: så akkurat en video fra USA i en x75 som ladet på 130kw (670km/t). Så er håp :)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA