Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Soft close dører TMX

Startet av Hrc, fredag 14. juni 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

Hrc

Har hentet ut en ny TMX i dag. Synes soft close funksjonaliteten er annerledes sammenlignet med 2017 modellen jeg hadde tidligere. På den nye må jeg bruke mye mer kraft for at dørene skal lukkes. I tillegg er lyden «hardere». Har de gjort endringer på dette og skal det være sånn?  Eller kan det være noe som er feil?

Daniel80

Jeg har ikke prøvd 2017 modellen, men har en 2019 X , og synes softclose fungerer fint uten å bruke noe kraft. Lukker seg tilsvarende som på Bmw X5. Selve auto lukkingen med servomotoren i døren smeller kanskje passasjer døren unødvendig kraftig igjen, men ikke så ille at jeg reagerer på det eller føler for å gjøre noe med det :)
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Hodetelefoner

Hvorfor bruker du mere kraft på å lukke dem? Tror aldri jeg har lukket de manuelt. Skal jo egentlig ikke dra i dem etc

Råde

Jeg har -18 (prod i jan) og har en av hver. Sikkert overgang med gradvis innfasing det året  :D. Venstre er smooth mens høyre må ha litt mer kraft og smeller litt mer. Dette er den berømte alignment som er innenfor produsentens spesifikasjoner...
e-Golf | X75D

geear

Jeg lukker aldri dørene manuelt. Sitter jeg inni så bruker jeg bremsepedalen. Når jeg skal ut så lukker jeg med FOB eller med å trykke på dørknappen med tommelen. Ser det er mange som ikke kan det siste trikset, men du legger altså fingrene på baksiden av dørknappen (rundt dørkanten), og klemmer på knappen med tommelen.  8)

Daniel80

Jeg napper i innvendig dørhåndtak på vei ut av bilen.. Funker supert  :+1:
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Kim-

Ja, har hørt forskjell på dørene
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:29
Hvorfor bruker du mere kraft på å lukke dem? Tror aldri jeg har lukket de manuelt. Skal jo egentlig ikke dra i dem etc

Hvorfor ikke? Jeg lukker alltid manuelt når jeg går ut av bilen, det er raskest. Det er ikke store kraften som behøves på min X75D fra mars 2017.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Daniel80

#8
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. juni 2019, klokken 21:26
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:29
Hvorfor bruker du mere kraft på å lukke dem? Tror aldri jeg har lukket de manuelt. Skal jo egentlig ikke dra i dem etc

Hvorfor ikke? Jeg lukker alltid manuelt når jeg går ut av bilen, det er raskest. Det er ikke store kraften som behøves på min X75D fra mars 2017.

Å lukke døren helt igjen manuellt er fasiten på hvordan man ødelegger softclose.. Døren skal bare lukkes forsiktig inntil så den fremdeles har litt sprekk (du hører ett svakt klikk når den er nok lukket). Derretter lukker den døren igjen/inntil av seg selv.. Derfor heter det Softclose..
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Øyvind.h

Det er jo ikke snakk om å smelle døren igjen. Et lett dytt på døren så glir den igjen. Siste 2-3cm stenges av sort-close.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hodetelefoner

Gjør dere det samme med bagasjeluken? Takluken og vinduene?

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. juni 2019, klokken 22:08
Det er jo ikke snakk om å smelle døren igjen. Et lett dytt på døren så glir den igjen. Siste 2-3cm stenges av sort-close.

Nettopp slik gjør jeg det også. Et lett dytt og så ordnes resten selv.

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 15. juni 2019, klokken 22:15
Gjør dere det samme med bagasjeluken?

Ja, titt og ofte. Om det er litt fullt bak i bagasjerommet må luken lokkes manuelt siden automatikken stopper ved den minste motstand.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hrc

Utfordringen er at det må en litt hard dytt til, hvis ikke tar ikke soft close tak i døren og den blir stående på gløtt.

Vhagar

Tesla har ikke fortalt meg at dørene ikke kan behandles som vanlig. De får et lett vips med hånden slik at de går igjen som normalt, noen ganger så dras den inntil selv når jeg ikke har brukt nok kraft, andre ganger ikke.

Må si at de gangene dørene lukker seg selv siste millimeterene så føles det ikke helt "lukket", trolig bare jeg som ikke er fortrolig med det. For når jeg trykker på MCU-knappene for å åpne/lukke, ja da smeller de jo godt igjen av seg selv. Så hva er den store forskjellen på at bilen smeller igjen dørene og jeg gjør det? Når jeg "samarbeider" med bilen og ikke tvinger den, bare gir den nødvnedig moment til å lykkes.

Tesla har heller ikke solgt dørene (til meg) som "soft close" men som motoriserte dører som åpner seg når du nærmer deg bilen, så mer en funksjon for å åpne de enn å lukke de automatisk sånn jeg har forstått det.

Det jeg derimot har lært meg er å ikke tvinge de opp, da gir de motstand. Særlig når bilen er parkert i motbakke. Så nå åpner jeg døren, lar den selv få åpne seg så langt den går før jeg gir den et lite dytt til slik at den åpner seg så langt jeg trenger (eller som regel holder jeg den igjen også så den ikke smeller helt opp).

Mye de ville gå gjennom ved utlevering av bilen, men det meste fokuserte på finesser som bilen enda ikke har (dårlig software) og ting jeg fint kunne lest meg til selv. Men mye er ren gjetting og tips en plukker opp via jungeltelegrafen. Jeg liker det ikke.

Gr sin måte å lukke dørene på vil jeg helst ikke lære kidsa, klemfaren er stor nok rundt bilens FWD om de ikke skal lære seg å holde rundt dørkarmene for å lukke dørene også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 15. juni 2019, klokken 22:15
Gjør dere det samme med bagasjeluken? Takluken og vinduene?
Bakluken - jepp. Der ruller mekanikken fritt og er ment å kunne flyttes manuelt. Om en ikke brått og hardt.
Takluke og vindu er åpenbart helt annerledes. Kjenn selv.

Dørene understøtter jo bevegelsen og glir pent om de dyttes manuelt, så det er de konstruert for å tåle. Noe annet ville vært tragisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA