Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Tesla delivery

Startet av FizCarloz, torsdag 13. juni 2019, klokken 23:18

« forrige - neste »

FizCarloz

Hei,

Fikk min første Tesla S100D idag, og det er bare en rå bil! Har allerede kjørt de første 220 km :P. Men når det er sagt så var det ikke helt problemfritt....dessverre.

Summon fungerer ikke på den og det gjorde den allerede ikke da vi stod hos Tesla. Det ble undskyldt med at det godt kunne ta noget tid og at man nok skulle køre ut av garasjen.

Senere viste det seg at den ikke har 4G. Hverken browser, Spotify eller noe som helst fungerte, heller ikke navigasjon som bruker 4g til å laste ned kart.

Plutselig så lyste alle varselslamper fordi dekktrykk var under 38PSI (skulle iflg. tesla være 42 PSI med 21" felger).

Mitt spørsmål er da, hva har jeg betalt 6900 kroner for i prep? Er dette vanlig og den standard man kan forvente fra Tesla? Hva bør man gjøre? Ta det opp med Tesla? Jeg tenker at sjekke dekktrykk er det minste man gjør i en prepp av bil.

Hører gjerne andre erfaringer.

MuskElBil

Kjipt det da.
For min del stikk motsatt, bortsett frå det du skreiv på første linje. Rå bil ja, distansemaskin  :)

Henta min i Skodje for ei veke sidan, nesten fullada batteri, egentlig rein og fin men antakelig vaska ein dag eller to før utlevering. Rask gjennomgang av innhold i trunk og frunk, og spørsmål om eg trengte gjennomgang av menyer i instr og skjerm. Sa eg hadde lest meg opp ein del + youtube, så me skippa mesteparten der.
Etter eit par-tre km kjøring kom det eit varsel om dekktrykk kalibrering, trur eg berre trykte OK? på dette.

Resten av turen heim var berre ein lang kosetur, ca 30 mil, ispedd eit par kvikke forbikjøringer 8)
Grundigere gjennomgang og testing av innstillinger, app osv + web bestilling av pizza dagen etterpå.

Så trur du bør avlegge Tesla eit besøk ja, eller i det minste ein seriøs (men saklig) telefonsamtale og be de ordne opp.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

cra

Summon fungerer stort sett bare sporadisk for min del, og slik har det alltid vært. :/

Hvis du ikke har 4G på bilen så er det godt mulig dette er medvirkende årsak? Dette må du få Tesla til å sjekke. Ring evt. roadside assistance; mulig de kan fjerndiagnostisere, men det går muligens på 4G det også. Prøv evt. å koble bilen til WiFi hotspot og prøve da (både summon og roadside assistance).

For lavt dekktrykk er unødvendig slurv av dem som har klargjort, men det fikser du da enkelt selv. Trykket skal man jo uansett følge med på og evt. justere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

christian1986

Tja, tror det går litt fort for tiden. På bilen jeg hentet virket ikke AC... Etter litt feilsøking ble software oppdatert, og siden har det virket.

Uansett, utrolig at de ikke merker noe før utlevering...

Thomas Parsli

Sitat fra: christian1986 på fredag 14. juni 2019, klokken 12:16
Tja, tror det går litt fort for tiden. På bilen jeg hentet virket ikke AC... Etter litt feilsøking ble software oppdatert, og siden har det virket.

Uansett, utrolig at de ikke merker noe før utlevering...

De bruker åpenbart ikke sjekklister -og driver heller ikke med kvalitetskontroll (noen sjekker det andre har gjort) :(
Hvorfor de gjør det så vanskelig for seg selv skjønner jeg ikke, dette resulterer jo bare i merarbeid...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Håper folk snart begynner å se over bilene før de betaler dem. Da blir det fort slutt på denne praksisen.

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på fredag 14. juni 2019, klokken 12:40
Håper folk snart begynner å se over bilene før de betaler dem. Da blir det fort slutt på denne praksisen.
Dette kan kun skje på fabrikken. Det er jo en umulig oppgave å sjekke alle detaljer på en bil før utlevering. Helt åpenbare feil og evt. lakk kan sjekkes, ellers må man anta at det er i orden eller fikses på garanti.

alda

Sitat fra: Muffinman på fredag 14. juni 2019, klokken 12:40
Håper folk snart begynner å se over bilene før de betaler dem. Da blir det fort slutt på denne praksisen.
Ska det vara nödvändigt om man som i detta tillfället har betalat 6900 kroner för prep av bilen? Givetvis ser man över bilen och ser att det visuella är OK, men luftrykk i dekk osv. är ju svårt att kolla...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

FizCarloz

Ja det er vanskelig med de ting man ikke kan se. Uansett, skrev en mail til Tesla og de beklagede selvfølgelig og jeg fikk tid i neste uke for at komme og rette opp på det, så håper jeg at vi får løst de siste problemer. Dekktrykket er selvfølgelig lett å fikse selv, men jeg hadde nu håpet på at de gjorde det nu hvor jeg har betalt for det.

o.b.lix

Dette har vært sagt mange ganger før, bil som utleveres ved kvartalsslutt (mars, juni, sep og des) får ikke gjennomgang på god måte. Velg en av de andre 8 månedene istedet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sense

Sitat fra: Muffinman på fredag 14. juni 2019, klokken 12:40
Håper folk snart begynner å se over bilene før de betaler dem. Da blir det fort slutt på denne praksisen.
Man får vel krav om betaling før man får anledning til å sjekke bilen. Ihvertfall har det vært sånn for begge mine nykjøp fra Tesla.

Jeg tror bare de har redusert bemanningen til beinet for å spare og det rammer alle ledd i organisasjonen, ikke bare service. Til og med selgerne sliter med å svare sine potensielle kunder. Og salgsavdelingen er vel siste skanse en bedrift ønsker å innskrenke.

Virker som de delvis har mistet kontrollen på leveringssituasjonen med alle sparetiltakene. Det går utover kunder som venter på sine biler uten å få oppgitt leveringsdato (som meg), eller kunder som får en leveringsdato som flyttes timer før overlevering er avtalt. Og det går tydeligvis også utover klargjøringsprosedyrene til kr. 6900. Et beløp som heller bør anses som et tålmodighetsgebyr.
Høres ut som det eneste de har rukket å gjøre med din bil "FizCarloz", er å overrekke nøkkelen etter signering.

Når en venn av meg hentet sin model 3 nylig, skjedde nettopp det. Han fikk bare nøkkel i hånda og beskjed om at bilen stod et sted ute. Så sa DS: Gratulerer med ny bil, og lykke til !, før kunden kunne se sin bil.

Det ville overraske meg om noe som helst var gjort med den bilen etter den forlot fabrikken, annet enn å sette på skilter. De var forøvrig like skjeve som både Jan Thomas og Freddie Mercury både foran og bak. (skiltene altså....)
Og det var igrunn beskrivende for hele overleveringssituasjonen.

Enda godt for Tesla at bilene er fantastiske å kjøre, når alt virker.

Kan jeg spørre når du bestilte din bil "FizCarloz"? Er det "refresh" utgaven du får, produsert etter 1. mai?

RaBalder

Jeg har foreslått til bekjente som skal hente sin sin bil om å avtale en gjennomgang av bilen med en Tesla-representant. Og det skal skje før man overføre noen penger til Tesla.

Finner man feil, så be dem rette det opp før man avtaler ny gjennomgang med en Tesla-representant. Og skriv ned alt slik at man har det skriftlig.

Dersom man igjen kommer til en gjennomgang og de opprinnelige feilene fremdeles ikke er løst. Så kan dem vel få enda en runde eller to, men så kan man jo forlate handelen dersom ikke Tesla klarer å løse feilene.

Ingen må tro at Tesla retter opp feil kjappere om dem har fått innbetalt restbeløpet for bilen til konto.

Hvis alt kommer i orden, så innbetaler man restbeløpet. Hvis Tesla skal bruke 2-3 dager på å prosessere innbetalingen, så kommer man tilbake senere og henter bilen.



  • Det å se over bilen, deretter innbetaler restbeløpet, venter 1-2-3 dager for så å hente bilen ved en ny tur til Tesla kan virke kjedelig og unødvendig hvis alt er i orden.
  • Men dersom du får en mandagsbil så tror jeg prosedyren er til bilkjøpers beste.

FizCarloz

Sitat fra: Sense på fredag 14. juni 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Muffinman på fredag 14. juni 2019, klokken 12:40
Håper folk snart begynner å se over bilene før de betaler dem. Da blir det fort slutt på denne praksisen.
Man får vel krav om betaling før man får anledning til å sjekke bilen. Ihvertfall har det vært sånn for begge mine nykjøp fra Tesla.

Jeg tror bare de har redusert bemanningen til beinet for å spare og det rammer alle ledd i organisasjonen, ikke bare service. Til og med selgerne sliter med å svare sine potensielle kunder. Og salgsavdelingen er vel siste skanse en bedrift ønsker å innskrenke.

Virker som de delvis har mistet kontrollen på leveringssituasjonen med alle sparetiltakene. Det går utover kunder som venter på sine biler uten å få oppgitt leveringsdato (som meg), eller kunder som får en leveringsdato som flyttes timer før overlevering er avtalt. Og det går tydeligvis også utover klargjøringsprosedyrene til kr. 6900. Et beløp som heller bør anses som et tålmodighetsgebyr.
Høres ut som det eneste de har rukket å gjøre med din bil "FizCarloz", er å overrekke nøkkelen etter signering.

Når en venn av meg hentet sin model 3 nylig, skjedde nettopp det. Han fikk bare nøkkel i hånda og beskjed om at bilen stod et sted ute. Så sa DS: Gratulerer med ny bil, og lykke til !, før kunden kunne se sin bil.

Det ville overraske meg om noe som helst var gjort med den bilen etter den forlot fabrikken, annet enn å sette på skilter. De var forøvrig like skjeve som både Jan Thomas og Freddie Mercury både foran og bak. (skiltene altså....)
Og det var igrunn beskrivende for hele overleveringssituasjonen.

Enda godt for Tesla at bilene er fantastiske å kjøre, når alt virker.

Kan jeg spørre når du bestilte din bil "FizCarloz"? Er det "refresh" utgaven du får, produsert etter 1. mai?

Hva mener du med refresh utgaven? Er det den der har antracit farge rundt carbonstylingen og skjerm istedet for aluminium? Hvor kan jeg se hvornår den er produsert? Jeg ved at den er fra 2019 og har EAP, HW2.5

Sense

Med siste refresh mener jeg biler produsert etter 1. mai. Disse bilene gav mulighet for høyere lading (200 kw), adaptive fjæring, lenger rekkevidde (610 km WLTP), raskere 0-100 (3,8 sekunder), og litt annen kjøling av batteriene. Tror også drive unit var endret.

Når bestilte du bilen din, og når er den produsert?

FizCarloz

Sitat fra: Sense på fredag 14. juni 2019, klokken 23:23
Med siste refresh mener jeg biler produsert etter 1. mai. Disse bilene gav mulighet for høyere lading (200 kw), adaptive fjæring, lenger rekkevidde (610 km WLTP), raskere 0-100 (3,8 sekunder), og litt annen kjøling av batteriene. Tror også drive unit var endret.

Når bestilte du bilen din, og når er den produsert?

Bestilte i sidste uke og fikk levert torsdag i denne uke. Basert på VIN (305) så ser det ut som at det kanskje er produsert mars/april 2019. Har spurt Tesla men ikke fått svar. Skal holde tråden oppdatert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA