Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fungerer park brems m3

Startet av Spiro, torsdag 13. juni 2019, klokken 17:00

« forrige - neste »

Spiro

Bare nysgjerrig. Men på s og x har du en egen liten kalipper til park brems bak. På min mp3 er det ikke.

Er det kallipere bak som funker som park brems og? Hva strammer seg når jeg setter den i park?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Torair

Den knappen du trykker inn for å sette den i park. Slipp den og trykk den inn på ny en 5-6 sekunder. Vips så er parkeringsbremsen også på  :)

helge89

Nei, det er ikke en egen kalipper til Park. Det er bakbremsene som brukes.

sjokomelk

Sitat fra: RogerT på torsdag 13. juni 2019, klokken 17:38
Den knappen du trykker inn for å sette den i park. Slipp den og trykk den inn på ny en 5-6 sekunder. Vips så er parkeringsbremsen også på  :)
Gjør ingen forskjell. Bortsett fra at lampa lyser i dashbordet.

Sitat fra: Spiro på torsdag 13. juni 2019, klokken 17:00
Bare nysgjerrig. Men på s og x har du en egen liten kalipper til park brems bak. På min mp3 er det ikke.

Er det kallipere bak som funker som park brems og? Hva strammer seg når jeg setter den i park?
Model S og X har ikke egen kaliper til håndbrekket etter at de slutta å bruke bremser fra Brembo på non-Performance. Der er det samme som 70-80% (kanskje mer?) av alle andre biler med skivebremser bak - bakbremsene klemmes fast mot skivene når håndbrekket aktiveres.
Samme på Model 3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Bremser på alle fire hjulene om du er i fart. Testet dette på grusvei. Låser alle hjulene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Spiro

Der fikk jeg svaret ☺
Sitat fra: helge89 på torsdag 13. juni 2019, klokken 17:48
Nei, det er ikke en egen kalipper til Park. Det er bakbremsene som brukes.
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

TøddiVedder

@sjokomelk.
Gjør ingen forskjell? Høres sånn ut når man slår den på ihvertfall.
Holder det å sette bilen kun i P hvis man står i bratt bakke også?

Counterpointer

Bilen kan vel ikke henge på noe annet enn bremsene når den står i park, men det kommer en liten lyd når en holder P knapp inne til det røde bremsesignslet kommer.

Det er i praksis to park innstillinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA