Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Førstegangs kjøper av elbil.

Startet av njofra, torsdag 13. juni 2019, klokken 14:39

« forrige - neste »

njofra

Hei.

Siden jeg skal begynne med pendling etter sommeren og det kommer en BOM på strekningen ser jeg etter en elbil. Bare for å nevne det så har jeg ingen erfaring med elbil tidligere.
Mitt foreløpige budsjett er en pent holdt Leaf 2014ish 24kW med VB eller for å strekke budsjettet litt en Soul 2015modell Exclusive 27kW ish
Det er ca 3 mil hver vei og ønsker ikke å lade på jobben. dvs ønsket mitt er at midt på den verste vinteren, snøføyka og - 20(snør ikke ofte når det så kaldt:) at bilen skal greie 80-100km rekkevidde.

Dermed har jeg noen spørmål som da også vil relatere seg mot Leaf (de flere leser begge forumene uansett vil jeg tro.)

- Før kjøp av Soul, hvordan sjekke batterikapasiteten? På Leaf er det enkelt å lese av hvor mange streker som er igjen.

- Hva er lurt å sjekke på Soul før eventuelt kjøp? Er det noen gjengangere som ikke er dekket av garanti. (kjøper kun en bil som har serviceheftet i orden)

- Til dere som har hatt Soul i 3-5 år nå. Hvordan har batterikapasiteten holdt seg?

- Kan man på enkelt vis fra bilen(navi) eller en app finne ut av hvor neste kompatible ladestasjon er? Eller om den er ledig?

- Jeg liker ikke rattvarme og setevarme. Slår de kun på første minuttet og slår de av etterpå når det er som kaldest. Ifølge Leaf eiere så er ikke varmepumpen den beste og dermed kjører de med setevarme og rattvarme på for å senke temperaturen i bilen og for å bli varme nok????. Jeg ønsker å kjøre elbilen som en vanlig fossil bil. Dvs. stille temperaturen til 20deg og ikke tenke mer på det. Greier da Soul å holde den temperaturen i bilen  om vinteren og vil den fremdeles greie 80-100km rekkevidde? Eller Leaf-en for den saks skyld.

- Hvordan være sikker på at Soul jeg har valgt å kjøpe er en norsk bil?

- Har det kommet en app enda for bilen?(tror jeg fikk lest meg til at svaret er nei).

- Ladere: Ser at Soul bruker type 1 lader. Hva vil det si i praksis ute blant ladestasjonene?
Kan man risikere å stoppe på en ladestasjon og ikke kunne lade fordi bilens type ikke er støttet? er det er reelt problem?

Takk for alle svar og beklager om noen av spørsmålene mine er cheese..

Skal forsøke å finne både Leaf og Sould og prøvekjøre de ila uken.

njofra

Hadde en testkjøring av en 24kW 2015 strøken Tekna Leaf og en 2018 Active  Soul demobil.

Det ble bare kort men Leaf føltes som et transportmiddel for å komme seg fra A til B mens Soul likte jeg godt og milesvis mer tilfredstillende til å kjøre enn Leaf.
Styring,kjørefølelse, komfort, sittekomfort, sikt, opplevd kvalitet inni var milevis foran Leaf...men er en mye dyrere bil og å handle brukt men ogsæ fordelen at det er 2-3år garanti igjen på de.

Siden dette var en kort tur bare har jeg reservert Soul for over natta lån til uken og får se om jeg får gjort det samme med med en brukt Leaf også.


Kort oppsumert: tror Leaf hadde gjort nytten og ville vært mye mer økonomisk for mitt bruk( 2014-2015 24kW modell) mens Soul trumfer på bedre rekkevidde og opplevd nytelse tror jeg. Basert på min korte 15min bekjentskap av hver av bilene idag.

hanche

#2
Det var mange spørsmål. Jeg kan prøve å svare på noen av dem, så får andre ta resten.

Ladestasjoner: Den aller største svakheten med Soul, etter min mening, er det innebygde kartet. Spesielt plagsomt er at det ikke skiller mellom hurtigladere og andre typer ladere. Og det vil ikke fortelle deg om en lader er ledig eller ikke, så der må du bruke en app på telefonen.

Varme: Jeg liker rattvarme, men bruker den bare i de første minuttene når det er kaldt. Ditto med setevarmeren. Om vinteren har jeg den på full rulle med det samme, men setter den fort ned på minimum etter litt tid. Soul har en veldig effektiv varmepumpe, så det pleier ikke være noe stort problem å holde god varme i kupeen.

Rekkevidde: 100 km går bra, men kan fort føles som «litt på kanten» når det er veldig kaldt om vinteren – hvis du kjøper en gammel Soul med 27 kWh batteri. Med de nyere modellene med 30 kWh, er det godt innenfor.

Kompatible ladere: Du må bruke app på telefonen for å finne dem eller sjekke status. De aller fleste hurtigladere støtter både ChaDeMo (som Soul bruker) og CCS, så der er det ingen store problemer.

Ingen app for bilen, men det finnes tredjepartsløsninger. Jeg har ikke prøvd det (ennå), så andre får kommentere der.

Type 1 lader: Dette virker litt komplisert, men er likevel enkelt. Hurtigladere leverer likespenning (DC), typisk med 40–50 kW, kontaktstandarden er ChaDeMo. Langsommere ladere leverer vekselspenning (AC), men der får du maks 6,6 kW eller noe slikt. Kontakten i bilen er type 1, men de fleste slike ladere har type 2. Det er problemfritt. Du trenger bare en kabel med type 2-kontakt i ene enden til å plugge i laderen, og type 1-kontakt i andre enden til å plugge i bilen. Men i praksis så vil du mest lade på hurtigladere når du er på langtur.

Litt terminologi: Det rotes mye med dette. En lader inneholder per definisjon en likeretter, og leverer likespenning til batteriet. Hurtigladere faller i denne kategorien. En ladestasjon, derimot leverer 230 volt vekselspenning. Da er det opp til den innebygde laderen i bilen (kalt ombordlader, eller OBC for on-board charger) å likerette for å levere likespenning til batteriet. Ombordladeren i Soul kan bare ta i mot en-fase vekselspenning, og er begrenset til 6,6 kW. Noen andre bilmodeller kan ta imot tre-fase og lade med betydelig større effekter. (Jeg skal ikke uttale meg om Leaf.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

njofra

#3
takk for svar Hance:)
Vet det er mange spørsmål men oss nybegynnere har mye vi lurer på.

noen som vet hvor stor forskjell det er mellom 30kW og 27kW Souls i rekkevidde?
Den jeg prøvekjørte igår er nok 30kW versjon men dersom jeg skal kjøpe blir det 2015-2016 modell med 27kW.

Martin Eden jr

Hei - litt input fra en som har hatt en 2014/2015 27 kwh Soul i 4 år (før jeg byttet til Kona i oktober).

Jeg opplevde vel ikke at rekkevidden sank særlig mye på de 4 åra - men så kjørte jeg kun 27 000 totalt også.
Opplevde typisk 16-18 mil rekkevidde på sommeren, og 10-12 på vinteren. Men vi bor ikke i den kaldeste delen av landet - sjelden under minus 10. Vil gjette på at man fort er nede på 8 mil på slike dager.

Hadde 100% problemfrie 4 år, med unntak av at 12-volt batteriet gikk i null et par ganger i starten. Det var tydeligvis noe som stjal strøm - men dette ble fikset fort, - og siden intet problem. Ser på forumet at noen har problemer med dette av og til - den har et bittelite 12-volt batteri så det skal ikke så mye til.

Har ingen problem med å anbefale Soul - tenker faktisk på å bytte til ny e-Soul om ikke lenge - liker biltypen bedre enn Kona'n. Oppleves som mye større enn den er (bortsett fra bagasjeplassen).
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

njofra

Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 14. juni 2019, klokken 10:55
Hei - litt input fra en som har hatt en 2014/2015 27 kwh Soul i 4 år (før jeg byttet til Kona i oktober).

Jeg opplevde vel ikke at rekkevidden sank særlig mye på de 4 åra - men så kjørte jeg kun 27 000 totalt også.
Opplevde typisk 16-18 mil rekkevidde på sommeren, og 10-12 på vinteren. Men vi bor ikke i den kaldeste delen av landet - sjelden under minus 10. Vil gjette på at man fort er nede på 8 mil på slike dager.

Hadde 100% problemfrie 4 år, med unntak av at 12-volt batteriet gikk i null et par ganger i starten. Det var tydeligvis noe som stjal strøm - men dette ble fikset fort, - og siden intet problem. Ser på forumet at noen har problemer med dette av og til - den har et bittelite 12-volt batteri så det skal ikke så mye til.

Har ingen problem med å anbefale Soul - tenker faktisk på å bytte til ny e-Soul om ikke lenge - liker biltypen bedre enn Kona'n. Oppleves som mye større enn den er (bortsett fra bagasjeplassen).

takk for svaret. Det var det som var inntrykket mitt også etter å ha pløyet meg gjennom forumet. En god og billig å vedlikeholde bil. Nå skal bilen kjøres på Østlandet så vi har typiske temperaturer rundt -3 til -5 om vinteren og 10 mil holder i massevis. Dette er en bil som blir brukt som bil nr 2 og hovedsakelig til pendling ila uken og noe helg kjøring men gjerne lokalt.

Selgeren igår fortalte at han typisk pendlet 14 mln daglig om vinteren og 30kW versjonen takler det med glans basert på hans erfaring(i B modus) og da tenker jeg at 27kW burde greie 10mil også.

ang. 12 V batteri..ser ikke det som et stort problem....finnes mitigerende tiltak og det er ikke den største kostnaden heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA