Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

geear

Det er fra Google maps, på MCUen. Infoen Google maps sitter på kommer fra alle telefoner folk har med seg med google maps på..

Instrumentpanelet har en egen kartbase. Vet ikke hvor fartsgrensene kommer fra, men mener fartsskiltet i instrumentpanelet forsvinner sersom man rebooter MCU under kjøring..

Motorwatt

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 30. juli 2019, klokken 22:48
Hvor får de den infoen fra? Og de får den lynkjapt er mitt inntrykk..
Google regner jeg med. Det er iallfall sammenfallende med det som Google Maps viser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 30. juli 2019, klokken 22:48
dette er vel knyttet til det samme som når du ser hvor på kartet det er kø i Oslo? (Som jeg burde lære meg å se på, senest midt på dagen i dag var det ulykke på Alnabru, lang kø.

Østre aker var helt sikkert uten kø. Ser på kartet og kartet er rødt på Alnabru og E6, helt blankt på Østre Aker. Hvor får de den infoen fra? Og de får den lynkjapt er mitt inntrykk..
Info om trafikkflyt lager Google basert posisjoner fra alle mobiltelefonene som deler stedsinfoen med Google.
Stedsinfoen kommer som regel fra mobilenes satellittposisjonering, men kan også komme fra rapportering av WiFi-soner eller Buetooth loggere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

iloominaty

Sitat fra: gr på tirsdag 30. juli 2019, klokken 22:55
Det er fra Google maps, på MCUen. Infoen Google maps sitter på kommer fra alle telefoner folk har med seg med google maps på..

Instrumentpanelet har en egen kartbase. Vet ikke hvor fartsgrensene kommer fra, men mener fartsskiltet i instrumentpanelet forsvinner sersom man rebooter MCU under kjøring..


Tesla får fartsgrenser fra Mapbox

cra

Sitat fra: iloominaty på onsdag 18. september 2019, klokken 21:56
Tesla får fartsgrenser fra Mapbox

Som igjen ser ut til å hente en del informasjon fra OpenStreetMap? https://docs.mapbox.com/help/how-mapbox-works/mapbox-data/ (Har så langt ikke klart å finne eksplisitt om de henter fartsgrenser derifra)

Edit: Fant dette avsnittet på sida jeg linket til:
Sitat
The Mapbox Streets tileset is updated regularly as features are edited or added to the map, which means that if you edit OpenStreetMap, you will eventually see your changes reflected on your Mapbox map. To learn more about how you can contribute to OpenStreetMap, read our OpenStreetMap mapping guides.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Jeg har vært inne og sett på OpenStreetMap, og der stemmer nesten alle fartsgrensene lokalt. Veldig langt fra det som Tesla viser. Mulig Tesla ikke oppdaterer i det hele tatt, og bare venter på en egen løsning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ok67

Ser det same på ein del fartsgrenser eg irriterer meg over er feil. Det er fleire år sidan dei vart endra og OpenStreetMapp er rett. SÅ mistenker det er lenge sidan Tesla oppdaterte kartdatabasen. I enkelte tilfeller har eg også opplevd at "navgansjonskartet" ikkje stemmer med kartvisninga på skjermen.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Thomas Parsli

Sitat fra: iloominaty på onsdag 18. september 2019, klokken 21:56
Tesla får fartsgrenser fra Mapbox

Er du sikker?
https://blog.mapbox.com/the-need-for-speed-limits-fdd803a83419

Jeg har lenge lurt på hvor Tesla får fartsgrensene fra, flere steder i nærområdet vårt har det vært 40km/t i over fem  år men Tesla påstår fortsatt det er 60km/t der.
Og så har vi noe strekninger det har vært 60km/t i 8-10 år, hvor Tesla fortsatt viser 50km/t.

Tesla operere mao. med veldig gamle data....
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

DeepFu

Ved siste oppdatering i sommer en gang ble halve strekket på ny vei rett nord for Narvik oppdatert. Hele Hålogalandsbrua fikk fartsgrense 80 (var ikke fartsgrense der i vinter/vår) mens fra veien treffer land på Øyjord til ny rundkjøring er fartsgrensen 50 og har vært det siden mars. Har ikke vært vei der tidligere, men den krysser noen gamle veier...  Det er liksom ingen logikk i det.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Muffinman

Begynner å bli lei av disse fantombremsningene nå. For to uker siden hogg bilen i bremsene når vanntåka fra et møtende vogntok kom mot bilen. Heldigvis ingen bil bak meg. Men denne uka møtte jeg biler med lav sol mot og hadde fra før en medbilist bak med bare sånn passe avstand. I det bilene jeg møtte passerte dukket det opp en rød bil i displayet, det pep febrilsk og bilen bråbremset. Tror det var med nød og neppe at jeg ikke ble stemplet bakfra, og jeg ble lykkelig gjenstand for masse blinking med fjernlys. Mørke, regn, lav sol, møtende vanntåke eller bare møtende biler er faktorer som trigger dette.

Tiger123

Helt enig Muffinman, tror det er slik for nesten alle, at det du beskriver er en posisjon hvor fantombremsing oppstår på Teslas nyere biler.

Motorwatt

Jeg fikk varsel om "Autopilot inoperative på grunn av dårlig vær" (eller noe lignende) i regnvær idag. Så koblet den ut AP.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Bushy

Vi har da ingen grunn til å klage... Phantom bremsing foregår kun på enkelte model 3 biler det 😋
https://e24.no/teknologi/i/XgnJxm/tesla-norge-undersoeker-klager-om-fantombremsing
S75D sept. 17

Motorwatt

Sitat fra: Bushy på mandag 14. oktober 2019, klokken 14:57
Vi har da ingen grunn til å klage... Phantom bremsing foregår kun på enkelte model 3 biler det 😋
https://e24.no/teknologi/i/XgnJxm/tesla-norge-undersoeker-klager-om-fantombremsing
Ja, og så er det til og med advart mot det i Brukerhåndboka.... Så da er det vel greit da.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynkjapp

Sitat fra: Motorwatt på mandag 14. oktober 2019, klokken 15:03Ja, og så er det til og med advart mot det i Brukerhåndboka.... Så da er det vel greit da.

Man kunne jo ønske at når de har en funksjon, TACC, som har så begrenset bruksområde at de må skrive om det i manualen, så burde de ha valget om å slå på vanlig CC isteden, når man ikke kjører på motorvei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA