Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Daniel80

Problemet er jo at bilen oppførte seg uventet og trafikkfarlig med sensorene "inntakt", og tesla får jo tydeligvis ingen trøbbel med det , så det er ingen grunn for at jeg skal få det heller. Kjører millioner av biler rundt med ACC uten kameraer som påvirker kjøringen, og det går jo akkurat like fint som min bil nå uten sidekameraer :) Dessuten hender det jo rett som det er at ikke kameraene virker til vanlig også, men sålenge feil ikke stopper systemet så er det tesla som går god for at det skal fungere bra nok uten.
Jeg synes ihvertfall bilen oppfører seg mye tryggere og trafikksikkert nå etter å ha testet i nesten 900km :)

(Presiserer at dette gjelder vanlig cruise control, og at autosteer/AP ikke må brukes med teip over kameraene!)
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

geear

Det er vel bare ett kamera på hver side som brukes foreløpig? Fire av totalt åtte? Det har iallfall vært sagt at det først er når FSD skiller seg fra AP at de tar i bruk alle kameraene?

Daniel80

Sitat fra: gr på søndag 21. juli 2019, klokken 23:38
Det er vel bare ett kamera på hver side som brukes foreløpig? Fire av totalt åtte? Det har iallfall vært sagt at det først er når FSD skiller seg fra AP at de tar i bruk alle kameraene?

Alle 4 er i drift fordi campingspeilene vistes som at jeg hadde en motorsykkel på hver side som konstant lå for nærmt (speil i b-stolpe), og campingvognen (2,5m bred) vistes som en buss på hver side som forsøkte å kjøre forbi meg (speil i framskjerm) :laugh:
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 21. juli 2019, klokken 23:38
Det er vel bare ett kamera på hver side som brukes foreløpig? Fire av totalt åtte? Det har iallfall vært sagt at det først er når FSD skiller seg fra AP at de tar i bruk alle kameraene?
Det ble sagt at kun FSD skulle bruke 8 kamera ja, men alle 8 ble tatt i bruk i mars i fjor (2018.11.4).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det var et av salgspunktene da jeg kjøpte bil - at om man kun kjøpte AP så ville kun fire av kameraene brukes, og kjøpte man FSD ville den bruke alle åtte. Så nå er det altså sånn at alle åtte brukes for alle, i god Tesla-stil?

sjokomelk

Korrekt. Alle 8 brukes alltid for at bilen skal se seg rundt.
Utsagnet med at bare 4 skulle brukes for EAP og 8 for FSD var sagt før de visste hvordan de skulle bruke alle og hvordan de skulle differensiere mellom EAP/FSD.
Kun ved å bruke alle 8 kan bilen ha en skikkelig overblikk over hva som skjer.

Se bl.a. videoene til "verygreen" på TMC:

http://www.youtube.com/watch?v=kEKwYFhN5kk
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Tror ikke Tesla kan bli kvitt problemet med TACC og fantombremsinger i sin nåværende hardware- og software-versjon(er). Da kunne de garantert ha gjort noe med det for lenge siden. Merkelig er det også at det er helt stille fra Tesla når det gjelder problemet som de helt sikkert er fullt ut klar over. Det samme gjelder skiltgjenkjenning. Hvis det viser seg at min teori er riktig, og at dermed eneste mulighet for å få dette til er en oppdatering av hardware så vel må Tesla bytte til HW3 på alle biler med AP2.x. Uansett om de er bestilt med FSD eller ikke. Det kan jo ikke bare fortsette slik?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Problemene med fantombremsing har variert gjennom de forskjellige versjonene. Mest sannsynlig skjer det fordi man har lagt inn andre parametre som bilen skal ha hensyn til, og så teller dette negativt ut med fantombremsing. Nå er fokuset så sterkt på å få til flere og flere av egenskapene fra FSD-funksjonen på plass, og da blir det noen feilsteg på veien. Men istedenfor å "søle bort tid" på å fikse dette for hvert inkrementelle steg, så mistenker jeg at de gir gass fremover og venter med å fikse fantombremsing til de har fått mye av de tingene som påvirker dette på plass. Litt som om hvis du maler veggene i stua og alikevel skal bytte gulvet etterpå, så begynner du ikke å vaske vekk maling du har sølt på gulvet, for du skal jo alikevel bytte dette etter du er ferdig med veggene.

Skiltgjenkjenningen er det slik jeg har forstått det problemer med patenter som andre (les: Mobileye) har på dette. Og patentet er så grovt at det inneholder bare metoden; "Ta bilde av skilt med kamera. Bruke nevralt nettverk til å kjenne igjen innhold på skiltet." Og på den måten har de låst for at andre kan benytte seg av bildegjenkjenning på trafikkskilt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

#128
Fantombremsing i sin nåværende form er direkte trafikkfarlig. Både for andre trafikanter og en selv. De kan da ikke for alvor mene at dette er noe man bare kan legge til side? De burde sette alt inn på å få dette fikset nå! At vi aldri får brukbar skiltgjenkjenning på grunn av et patent burde de komme ut med offisielt, eller heller fjerne slik den er nå. Nå bremser den i hytt og pine på grunn av utdaterte data. Tilgangen til patentet til Mobileye tror jeg bestemt de er villige til å gi til Tesla. Mot betaling. Eller er det slik at EM ikke er ønsket hos dem etter skilsmissen? Eller har han satt seg på sin høye hest, og ikke vil innrømme at dette klarer de ikke selv?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

KjerPetil

Har Model 3 Performance  oppe til vurdering, det einaste eg er usikker på er FSD eller ikkje men det ser ut som dei pengane kan sparast..
Er det den gjengse oppfatninga?
Bergen/vestlandet ellers som hovedområde.

Forøvrig, prøvekøyrte ein M3P og klarte ikkje få ACC eller AP til å fungere, kun vanleg CC. Sa det då eg kom tilbake til forhandlar og dei bekrefta AP var deaktivert, mest sannsynleg ved ein feiltagelse og at dei skulle få det ordna på verkstedet. 

Motorwatt

#130
Sitat fra: KjerPetil på mandag 22. juli 2019, klokken 17:09
Har Model 3 Performance  oppe til vurdering, det einaste eg er usikker på er FSD eller ikkje men det ser ut som dei pengane kan sparast.
Det er det ikke et enkelt svar på, og jeg tror det er flere som usikre på dette. Vurderingen må tas når man har gjort seg opp en mening om man stoler på at Tesla, UN, EU, og Statens veivesen virkelig kan (eller vil) det. Mange som har innvirkning på om det virkelig skjer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: KjerPetil på mandag 22. juli 2019, klokken 17:09
Har Model 3 Performance  oppe til vurdering, det einaste eg er usikker på er FSD eller ikkje men det ser ut som dei pengane kan sparast..
Er det den gjengse oppfatninga?
Bergen/vestlandet ellers som hovedområde.

Forøvrig, prøvekøyrte ein M3P og klarte ikkje få ACC eller AP til å fungere, kun vanleg CC. Sa det då eg kom tilbake til forhandlar og dei bekrefta AP var deaktivert, mest sannsynleg ved ein feiltagelse og at dei skulle få det ordna på verkstedet.
Akkurat nå får du en bedre opplevelse med kun CC og akkurat nå får du ingen glede av FSD. Men hva som skjer i framtida vet vi jo ikke.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

YNWA

Fikk klar beskjed av copiloten(kona), på vei sørover på E6 i Sverige etter den 4. bråbremsen når vi kjørte forbi en trailer: " Nå slår du av den dritten der og kjører sjøl" 2018 Model X (med alt) 2019.20.4.2.

Øyvind.h

Fatter ikke hvordan AP2 kan gå fra nærmere perfekt til ubrukelig på et år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Mulig alt var bedre før i tiden, men min er 1 år i slutten av september. Og den har aldri vært perfekt. Varierende ja, men aldri perfekt. La inn klage til Tesla etter 1 ukes eierskap.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA