Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TACC (eller keiserens siste klær)  (Lest 10291 ganger)

Daniel80

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 152
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #120 på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 23:30 »
Problemet er jo at bilen oppførte seg uventet og trafikkfarlig med sensorene "inntakt", og tesla får jo tydeligvis ingen trøbbel med det , så det er ingen grunn for at jeg skal få det heller. Kjører millioner av biler rundt med ACC uten kameraer som påvirker kjøringen, og det går jo akkurat like fint som min bil nå uten sidekameraer :) Dessuten hender det jo rett som det er at ikke kameraene virker til vanlig også, men sålenge feil ikke stopper systemet så er det tesla som går god for at det skal fungere bra nok uten.
Jeg synes ihvertfall bilen oppfører seg mye tryggere og trafikksikkert nå etter å ha testet i nesten 900km :)

(Presiserer at dette gjelder vanlig cruise control, og at autosteer/AP ikke må brukes med teip over kameraene!)
X100D April 2019 m/285/35-22 square

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7217
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #121 på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 23:38 »
Det er vel bare ett kamera på hver side som brukes foreløpig? Fire av totalt åtte? Det har iallfall vært sagt at det først er når FSD skiller seg fra AP at de tar i bruk alle kameraene?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Daniel80

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 152
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #122 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 08:26 »
Det er vel bare ett kamera på hver side som brukes foreløpig? Fire av totalt åtte? Det har iallfall vært sagt at det først er når FSD skiller seg fra AP at de tar i bruk alle kameraene?

Alle 4 er i drift fordi campingspeilene vistes som at jeg hadde en motorsykkel på hver side som konstant lå for nærmt (speil i b-stolpe), og campingvognen (2,5m bred) vistes som en buss på hver side som forsøkte å kjøre forbi meg (speil i framskjerm) :laugh:
X100D April 2019 m/285/35-22 square

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6198
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #123 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 08:36 »
Det er vel bare ett kamera på hver side som brukes foreløpig? Fire av totalt åtte? Det har iallfall vært sagt at det først er når FSD skiller seg fra AP at de tar i bruk alle kameraene?
Det ble sagt at kun FSD skulle bruke 8 kamera ja, men alle 8 ble tatt i bruk i mars i fjor (2018.11.4).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7217
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #124 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 09:20 »
Det var et av salgspunktene da jeg kjøpte bil - at om man kun kjøpte AP så ville kun fire av kameraene brukes, og kjøpte man FSD ville den bruke alle åtte. Så nå er det altså sånn at alle åtte brukes for alle, i god Tesla-stil?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1336
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #125 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 10:06 »
Korrekt. Alle 8 brukes alltid for at bilen skal se seg rundt.
Utsagnet med at bare 4 skulle brukes for EAP og 8 for FSD var sagt før de visste hvordan de skulle bruke alle og hvordan de skulle differensiere mellom EAP/FSD.
Kun ved å bruke alle 8 kan bilen ha en skikkelig overblikk over hva som skjer.

Se bl.a. videoene til "verygreen" på TMC:

http://www.youtube.com/watch?v=kEKwYFhN5kk
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2956
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #126 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 15:46 »
Tror ikke Tesla kan bli kvitt problemet med TACC og fantombremsinger i sin nåværende hardware- og software-versjon(er). Da kunne de garantert ha gjort noe med det for lenge siden. Merkelig er det også at det er helt stille fra Tesla når det gjelder problemet som de helt sikkert er fullt ut klar over. Det samme gjelder skiltgjenkjenning. Hvis det viser seg at min teori er riktig, og at dermed eneste mulighet for å få dette til er en oppdatering av hardware så vel må Tesla bytte til HW3 på alle biler med AP2.x. Uansett om de er bestilt med FSD eller ikke. Det kan jo ikke bare fortsette slik?
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1336
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #127 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 16:09 »
Problemene med fantombremsing har variert gjennom de forskjellige versjonene. Mest sannsynlig skjer det fordi man har lagt inn andre parametre som bilen skal ha hensyn til, og så teller dette negativt ut med fantombremsing. Nå er fokuset så sterkt på å få til flere og flere av egenskapene fra FSD-funksjonen på plass, og da blir det noen feilsteg på veien. Men istedenfor å "søle bort tid" på å fikse dette for hvert inkrementelle steg, så mistenker jeg at de gir gass fremover og venter med å fikse fantombremsing til de har fått mye av de tingene som påvirker dette på plass. Litt som om hvis du maler veggene i stua og alikevel skal bytte gulvet etterpå, så begynner du ikke å vaske vekk maling du har sølt på gulvet, for du skal jo alikevel bytte dette etter du er ferdig med veggene.

Skiltgjenkjenningen er det slik jeg har forstått det problemer med patenter som andre (les: Mobileye) har på dette. Og patentet er så grovt at det inneholder bare metoden; "Ta bilde av skilt med kamera. Bruke nevralt nettverk til å kjenne igjen innhold på skiltet." Og på den måten har de låst for at andre kan benytte seg av bildegjenkjenning på trafikkskilt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2956
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #128 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 16:22 »
Fantombremsing i sin nåværende form er direkte trafikkfarlig. Både for andre trafikanter og en selv. De kan da ikke for alvor mene at dette er noe man bare kan legge til side? De burde sette alt inn på å få dette fikset nå! At vi aldri får brukbar skiltgjenkjenning på grunn av et patent burde de komme ut med offisielt, eller heller fjerne slik den er nå. Nå bremser den i hytt og pine på grunn av utdaterte data. Tilgangen til patentet til Mobileye tror jeg bestemt de er villige til å gi til Tesla. Mot betaling. Eller er det slik at EM ikke er ønsket hos dem etter skilsmissen? Eller har han satt seg på sin høye hest, og ikke vil innrømme at dette klarer de ikke selv?
« Siste redigering: Mandag 22. Juli 2019, klokken 18:40 av Motorwatt »
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

KjerPetil

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #129 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 17:09 »
Har Model 3 Performance  oppe til vurdering, det einaste eg er usikker på er FSD eller ikkje men det ser ut som dei pengane kan sparast..
Er det den gjengse oppfatninga?
Bergen/vestlandet ellers som hovedområde.

Forøvrig, prøvekøyrte ein M3P og klarte ikkje få ACC eller AP til å fungere, kun vanleg CC. Sa det då eg kom tilbake til forhandlar og dei bekrefta AP var deaktivert, mest sannsynleg ved ein feiltagelse og at dei skulle få det ordna på verkstedet. 

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2956
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #130 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 17:23 »
Har Model 3 Performance  oppe til vurdering, det einaste eg er usikker på er FSD eller ikkje men det ser ut som dei pengane kan sparast.
Det er det ikke et enkelt svar på, og jeg tror det er flere som usikre på dette. Vurderingen må tas når man har gjort seg opp en mening om man stoler på at Tesla, UN, EU, og Statens veivesen virkelig kan (eller vil) det. Mange som har innvirkning på om det virkelig skjer.
« Siste redigering: Mandag 22. Juli 2019, klokken 17:37 av Motorwatt »
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1494
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #131 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 17:27 »
Har Model 3 Performance  oppe til vurdering, det einaste eg er usikker på er FSD eller ikkje men det ser ut som dei pengane kan sparast..
Er det den gjengse oppfatninga?
Bergen/vestlandet ellers som hovedområde.

Forøvrig, prøvekøyrte ein M3P og klarte ikkje få ACC eller AP til å fungere, kun vanleg CC. Sa det då eg kom tilbake til forhandlar og dei bekrefta AP var deaktivert, mest sannsynleg ved ein feiltagelse og at dei skulle få det ordna på verkstedet.
Akkurat nå får du en bedre opplevelse med kun CC og akkurat nå får du ingen glede av FSD. Men hva som skjer i framtida vet vi jo ikke.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

YNWA

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #132 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 18:15 »
Fikk klar beskjed av copiloten(kona), på vei sørover på E6 i Sverige etter den 4. bråbremsen når vi kjørte forbi en trailer: " Nå slår du av den dritten der og kjører sjøl" 2018 Model X (med alt) 2019.20.4.2.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11888
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #133 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 20:40 »
Fatter ikke hvordan AP2 kan gå fra nærmere perfekt til ubrukelig på et år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2956
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #134 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 20:50 »
Mulig alt var bedre før i tiden, men min er 1 år i slutten av september. Og den har aldri vært perfekt. Varierende ja, men aldri perfekt. La inn klage til Tesla etter 1 ukes eierskap.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2