Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Motorwatt

Finnes ikke noe som heter bare ACC hos Tesla. Det er det vi savner. Vi har TACC, og det er Ten som sørger for fantombremsingene. Mye om dette lenger opp i tråden. Hva som skjer/ikke skjer på din bil er litt uforståelig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Øggen på onsdag 17. juli 2019, klokken 20:49
Koffor har du "fantombremsing" når du kun bruka adaptiv cruisecontroll??
Det har ej aldri opplevd..
Jeg får fantombremsing med TACC hele tiden med møtende biler på smale veier, stort sett de uten midtstripe. Det er heller regelen enn unntaket. TACC er nå ubrukelig, og AP funker ikke på slike veier uansett.

Man burde falle tilbake til "vanlig" ACC på sånne veier, HW/SW til Tesla er hverken godt nok eller raskt nok. Den feilidentifiserer situasjoner, men så treigt at den bremser etter bilene har møttes. Altså ikke en gang noen potensiell nytte, men skaper både ubehag og farlige situasjoner. Så kan TACC kun være aktiv som en del av AP på mere egnede veier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel80

Sitat fra: Øggen på onsdag 17. juli 2019, klokken 20:49
Koffor har du "fantombremsing" når du kun bruka adaptiv cruisecontroll??
Det har ej aldri opplevd..
For autopilot e jo ikkje mulig så lenge du skrur av "hengermodus". Og da har du vel strengt talt ingenting å klage over.
Men ej skal ut å prøve sjøl om ej får provosert det fram seinere.....

Bruker alltid trailermode med campingvogn ja, og autpiloten blir da deaktivert, noe som er bra.  Men bruker cruisecontrol, og da er det like mye fantombremsing og emergency avoidance steer som ved autopilot. Tesla påstår at den tar hensyn til at det er tilhenger bak, og bremser roligere, men det merker ikke jeg noe til, og den bremser så kraftig at den låste hjulene på campingvogna på tørr vei i 80km/t en gang.. uten noen grunn eller mulighet for å forutse det.. Situasjonen ble reddet av at det ikke var biler i motsatt kjørefelt, de bak rakk og bremse, og jeg var fokusert og gav full gass for å trekke vogna inn igjen.. ikke noe behagelig opplevelse uansett, og potensielt dødelig om det hadde kommet bil i motsatt kjørefelt.
Så cruisekontroll er derfor farlig å bruke med tilhenger, og Tesla sier det ikke må brukes.  Det er jeg ikke fornøyd med når jeg har kjøpt en dyr bil med dette utstyret , og ikke kan bruke det når jeg skal kjøre 60timer til med vogn i sommer.. Kjøpte bilen KUN for å trekke campingvogn, og fikk aldri beskjed om dette før jeg hadde kjøpt og betalt bilen.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

geear

I visse softwareversjoner får man faktisk kjørt med AP i tow mode også. Ikke lenge siden min tillot det iallfall, og mulig den gjør det fortsatt. La godt merke til det, for tidligere har jeg slått av tow mode for å få gjort det.

Daniel80

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juli 2019, klokken 21:03
Sitat fra: Øggen på onsdag 17. juli 2019, klokken 20:49
Koffor har du "fantombremsing" når du kun bruka adaptiv cruisecontroll??
Det har ej aldri opplevd..
Jeg får fantombremsing med TACC hele tiden med møtende biler på smale veier, stort sett de uten midtstripe. Det er heller regelen enn unntaket. TACC er nå ubrukelig, og AP funker ikke på slike veier uansett.

Man burde falle tilbake til "vanlig" ACC på sånne veier, HW/SW til Tesla er hverken godt nok eller raskt nok. Den feilidentifiserer situasjoner, men så treigt at den bremser etter bilene har møttes. Altså ikke en gang noen potensiell nytte, men skaper både ubehag og farlige situasjoner. Så kan TACC kun være aktiv som en del av AP på mere egnede veier.

Enig.. Burde vært mulighet for å slå av TACC og ha vanlig fartsholder i det minste..  TACC gir også fantombremsing på flerfelts motorvei også.. så det er aldri mulig å forutse når den bremser.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

geear

På tide å starte en twitterstorm eller annen kampanje for å få inn valg om ACC, eller kanskje til og med kun CC?

Motorwatt

Vil gjerne ha ACC som fungerer utmerket på andre bilmerker. Forøvrig kan disse velge mellom ACC og CC med et tastetrykk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel80

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 17. juli 2019, klokken 21:11
Vil gjerne ha ACC som fungerer utmerket på andre bilmerker. Forøvrig kan disse velge mellom ACC og CC med et tastetrykk.
Men de har vel gjerne radar til å måle avstand.. Tesla benytter vel kun kamera?  Gjerne vannskeligere å få til ett stabilt system med kamera?
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel80

Sitat fra: gr på onsdag 17. juli 2019, klokken 21:08
På tide å starte en twitterstorm eller annen kampanje for å få inn valg om ACC, eller kanskje til og med kun CC?
Støtter denne.. Bare post twitterlink  :+1:
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Lynet

#115
Har meldt inn dette problemet til Tesla, TOCN og elbilforeningen som et trafikksikkerhetsproblem.
La også ved en utrolig enkel løsning på problemet: en skyveknapp med tre valg, TACC, ACC og CC.
Får vi dette er problemet løst. Også problemet med nedsnødd radar løses da.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel80

Etter timesvis med frustrasjon over fantombremsing ved cruise control (og campingvogn) på motorvei i dag gikk jeg til slutt drastisk til verks og teipet svart elektro teip over kameraene i sideskjermene og B-stolpen. Tanken var at den ikke bremse for "hindringer" når ikke ser noenting. Resultatet?
EUREKA!  Jeg har fått ACC, som følger trafikken forran , uten å bremse for skygger og annet fjas den finner på å bremse for.
Ulemper: Feilmelding på at den ikke kan se i blindsonene. Pluss at den fremdeles bremser litt ned hvis jeg blir forbikjørt osv (pga kameraene i frontruten). Men alt i alt har kjøreturen blitt mye mere behagelig og harmonisk for både fører og passasjerer  :+1: :)
Alt slikt gjøres selvsagt på eget ansvar, men det gjør jo også vanlig kjøring med ACC i alle andre biler, så det er vel ikke store forskjellen..
Dette trikset bør ikke brukes ved Autosteer/AP da.. men det er jo ikke et alternativ når man kjører med tilhenger uansett.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

kodax

Tipper du kan risikere trøbbel med både forsikring og garanti dersom uhell skjer og det kommer fram at du har tuklet med bilens sensorer bevisst. Potensielt kan det også gjøre at bilen oppfører seg uventet (selv om den burde takle det greit dersom  sensorer ikke leverer pålitelige data.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA