Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TACC (eller keiserens siste klær)  (Lest 10301 ganger)

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #105 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 20:57 »
Finnes ikke noe som heter bare ACC hos Tesla. Det er det vi savner. Vi har TACC, og det er Ten som sørger for fantombremsingene. Mye om dette lenger opp i tråden. Hva som skjer/ikke skjer på din bil er litt uforståelig.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #106 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:03 »
Koffor har du "fantombremsing" når du kun bruka adaptiv cruisecontroll??
Det har ej aldri opplevd..
Jeg får fantombremsing med TACC hele tiden med møtende biler på smale veier, stort sett de uten midtstripe. Det er heller regelen enn unntaket. TACC er nå ubrukelig, og AP funker ikke på slike veier uansett.

Man burde falle tilbake til "vanlig" ACC på sånne veier, HW/SW til Tesla er hverken godt nok eller raskt nok. Den feilidentifiserer situasjoner, men så treigt at den bremser etter bilene har møttes. Altså ikke en gang noen potensiell nytte, men skaper både ubehag og farlige situasjoner. Så kan TACC kun være aktiv som en del av AP på mere egnede veier.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Daniel80

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #107 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:04 »
For autopilot e jo ikkje mulig så lenge du skrur av "hengermodus". Og da har du vel strengt talt ingenting å klage over.
Men ej skal ut å prøve sjøl om ej får provosert det fram seinere.....

Bruker alltid trailermode med campingvogn ja, og autpiloten blir da deaktivert, noe som er bra.  Men bruker cruisecontrol, og da er det like mye fantombremsing og emergency avoidance steer som ved autopilot. Tesla påstår at den tar hensyn til at det er tilhenger bak, og bremser roligere, men det merker ikke jeg noe til, og den bremser så kraftig at den låste hjulene på campingvogna på tørr vei i 80km/t en gang.. uten noen grunn eller mulighet for å forutse det.. Situasjonen ble reddet av at det ikke var biler i motsatt kjørefelt, de bak rakk og bremse, og jeg var fokusert og gav full gass for å trekke vogna inn igjen.. ikke noe behagelig opplevelse uansett, og potensielt dødelig om det hadde kommet bil i motsatt kjørefelt.
Så cruisekontroll er derfor farlig å bruke med tilhenger, og Tesla sier det ikke må brukes.  Det er jeg ikke fornøyd med når jeg har kjøpt en dyr bil med dette utstyret , og ikke kan bruke det når jeg skal kjøre 60timer til med vogn i sommer.. Kjøpte bilen KUN for å trekke campingvogn, og fikk aldri beskjed om dette før jeg hadde kjøpt og betalt bilen.
X100D April 2019 m/285/35-22 square

geear

• Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #108 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:05 »
I visse softwareversjoner får man faktisk kjørt med AP i tow mode også. Ikke lenge siden min tillot det iallfall, og mulig den gjør det fortsatt. La godt merke til det, for tidligere har jeg slått av tow mode for å få gjort det.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Daniel80

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #109 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:06 »
Jeg får fantombremsing med TACC hele tiden med møtende biler på smale veier, stort sett de uten midtstripe. Det er heller regelen enn unntaket. TACC er nå ubrukelig, og AP funker ikke på slike veier uansett.

Man burde falle tilbake til "vanlig" ACC på sånne veier, HW/SW til Tesla er hverken godt nok eller raskt nok. Den feilidentifiserer situasjoner, men så treigt at den bremser etter bilene har møttes. Altså ikke en gang noen potensiell nytte, men skaper både ubehag og farlige situasjoner. Så kan TACC kun være aktiv som en del av AP på mere egnede veier.

Enig.. Burde vært mulighet for å slå av TACC og ha vanlig fartsholder i det minste..  TACC gir også fantombremsing på flerfelts motorvei også.. så det er aldri mulig å forutse når den bremser.

geear

• Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #110 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:08 »
På tide å starte en twitterstorm eller annen kampanje for å få inn valg om ACC, eller kanskje til og med kun CC?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #111 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:11 »
Vil gjerne ha ACC som fungerer utmerket på andre bilmerker. Forøvrig kan disse velge mellom ACC og CC med et tastetrykk.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

Daniel80

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #112 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:13 »
Vil gjerne ha ACC som fungerer utmerket på andre bilmerker. Forøvrig kan disse velge mellom ACC og CC med et tastetrykk.
Men de har vel gjerne radar til å måle avstand.. Tesla benytter vel kun kamera?  Gjerne vannskeligere å få til ett stabilt system med kamera?

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #113 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:14 »
De har radar også i Tesla.

Daniel80

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #114 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:14 »
På tide å starte en twitterstorm eller annen kampanje for å få inn valg om ACC, eller kanskje til og med kun CC?
Støtter denne.. Bare post twitterlink  :+1:

Lynet

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #115 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:17 »
Har meldt inn dette problemet til Tesla, TOCN og elbilforeningen som et trafikksikkerhetsproblem.
La også ved en utrolig enkel løsning på problemet: en skyveknapp med tre valg, TACC, ACC og CC.
Får vi dette er problemet løst. Også problemet med nedsnødd radar løses da.
« Siste redigering: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 00:08 av Lynet »
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #116 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 21:24 »
TACC, ACC og CC. ;)

turfsurf

• Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #117 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 23:03 »
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Daniel80

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #118 på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 23:03 »
Etter timesvis med frustrasjon over fantombremsing ved cruise control (og campingvogn) på motorvei i dag gikk jeg til slutt drastisk til verks og teipet svart elektro teip over kameraene i sideskjermene og B-stolpen. Tanken var at den ikke bremse for "hindringer" når ikke ser noenting. Resultatet?
EUREKA!  Jeg har fått ACC, som følger trafikken forran , uten å bremse for skygger og annet fjas den finner på å bremse for.
Ulemper: Feilmelding på at den ikke kan se i blindsonene. Pluss at den fremdeles bremser litt ned hvis jeg blir forbikjørt osv (pga kameraene i frontruten). Men alt i alt har kjøreturen blitt mye mere behagelig og harmonisk for både fører og passasjerer  :+1: :)
Alt slikt gjøres selvsagt på eget ansvar, men det gjør jo også vanlig kjøring med ACC i alle andre biler, så det er vel ikke store forskjellen..
Dette trikset bør ikke brukes ved Autosteer/AP da.. men det er jo ikke et alternativ når man kjører med tilhenger uansett.

kodax

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #119 på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 17:30 »
Tipper du kan risikere trøbbel med både forsikring og garanti dersom uhell skjer og det kommer fram at du har tuklet med bilens sensorer bevisst. Potensielt kan det også gjøre at bilen oppfører seg uventet (selv om den burde takle det greit dersom  sensorer ikke leverer pålitelige data.)
Tesla Model X 75D 7-seter - Januar 2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt