Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TACC (eller keiserens siste klær)  (Lest 9409 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2591
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #90 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 08:15 »
Autosteer trenger en form for markert stripe på hver side av kjørebanen for at AP skal virke optimalt. Det være seg hvit eller gul stripe, eller en synlig asfaltskjøt. Autosteer styrer bilen, og TACC styrer fart og brems etter informasjon fra omgivelsene. Tilsammen blir dette AP.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.12.1 - AP3 - MCU2

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5719
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #91 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 08:25 »
Autosteer trenger en form for markert stripe på hver side av kjørebanen for at AP skal virke optimalt. Det være seg hvit eller gul stripe, eller en synlig asfaltskjøt. Autosteer styrer bilen, og TACC styrer fart og brems etter informasjon fra omgivelsene. Tilsammen blir dette AP.
Ja, og så? Poenget er at tacc alene ikke bør trenge midtstripe. Ingen andre biler med forskjellige varianter av ACC trenger det.

Autosteer bør heller ikke trenge midtstripe, selv om den gjør det nå. VW sin IQ.drive greier dette helt fint.

Det som er ille er at dette er feil i ACC, og ikke en del av AEB eller annet. Med så dårlig funksjonalitet som dette burde denne typen funksjonalitet vært forenklet på slike veier. Dette har fungert helt fint tidligere.
« Siste redigering: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 08:35 av turfsurf »
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2591
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #92 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 08:42 »
Ja, og så? Poenget er at tacc alene ikke bør trenge midtstripe.
Og i hvilken situasjon mener du da at TACC alene trenger midtstripe? Hvis du bruker TACC uten Autosteer kan du vel fint krysse en midtlinje uten problemer?
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.12.1 - AP3 - MCU2

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5719
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #93 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 09:18 »
Og i hvilken situasjon mener du da at TACC alene trenger midtstripe? Hvis du bruker TACC uten Autosteer kan du vel fint krysse en midtlinje uten problemer?
Les på nytt litt lengre opp. Problemet med TACC nå er at den bråbremser ved møtende biler 9 av 10 ganger (ca) på veier uten midtstripe.

Det gjør den ubrukelig på slike veier, noe den ikke burde være. Dette kom med 2019.x SW og med 2019.20.4.x er det helt krise. Uten møtende trafikk fungerer den helt fint.

Så lenge den takler møtende trafikk så dårlig burde de bare droppe å prøve å takle det. Virker som om prosesseringskraft er problemet, den hugger i bremsene etter møtende bil har passert.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 485
  • P100D
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #94 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 13:18 »
Og jeg har en luftig teori om at problemet beskrevet er er grunnen til masseoppsigelsene på AP teamet i Kalifornien, i mars/april, det var da problemene kom, kun 3-4 uker etter jeg fikk bilen min.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2591
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #95 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 13:26 »
En spekulasjon om masseoppsigelsene:

Electrek:

As mentioned in our previous report about this situation, it sounds like Elon got rid of people who didn’t agree with his timeline of achieving fully autonomous vehicles by the end of next year.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.12.1 - AP3 - MCU2

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 485
  • P100D
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #96 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 15:30 »
Spennende det her da, jeg håper inderlig de fikser dette snart, men uansett morsomt å spekulere..

Det var ting som gikk galt på investordagen i april jeg tenkte på, hvor flere ledere og andre måtte gå. Og kan det ha vært demonstrasjon av AP som ikke akkurat hadde imponert, som var hva som gikk så galt. Enten på investordagen, og/eller i dagene før.

Siden har det vært flere endringer, med oppsigelser, flere som må rapportere direkte til Elon osv.:

Over the last year, things appeared to have stabilized with Bowers in charge of the software and Andrej Karpathy as the head of AI and Autopilot Vision.

They both gave presentations about Tesla’s progress in developing a full self-driving system during the automaker’s Investor Autonomy Day last month, but not everything went according to plan.

Leading up to the event and during the following days, Tesla fired several people in the Autopilot teams, according to people familiar with the matter.

E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1536
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #97 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 21:23 »
Jeg hadde Model S med AP1-hardware da AP-funksjonaliteten kom en gang på sensommeren i 2015. Allerede da var det greit nok å bruke på motorvei, og den klarte selv å manøvrere seg gjennom innsnevringer pga. veiarbeid, og selv gjennom en rundkjøring i veiarbeidsområdet ved å bare holde avstanden til bilen foran. På jobb har vi 2015 VW Passat med ACC, og denne holder også avstand og fart helt utmerket på alle typer vei.

AP1 ble etter hvert såpass bra det det kunne brukes på de fleste gode veier, både som ACC og AP.

Fikk ny Model 3 nå for noen uker siden. AP2 er fremdeles MYE dårligere enn AP1 var helt i starten. Går det en bro over veien bremser bilen. Kjører man forbi en lastebil bremser bilen. Legger en annen bil seg ut i samme fil og nesten samme fart 200 meter foran bremser bilen. Plutselig bremser den også uten at man har fjerneste anelse om hvorfor.

Noen ganger detter den bare ned 20-30 km/h for så å øke på igjen, andre ganger er det bråbrems som om en murvegg har kræsjlandet 50 meter foran bilen. Dette er langs 4-felts motorvei med god kvalitet.

I tillegg maser den så ofte om at man må bevege på rattet at det er like greit å kjøre på egen hånd, og om man skulle overse varselet tar det ikke mange sekundene før man kan glemme å bruke AP i det hele tatt resten av turen.

Jeg har mer eller mindre endt opp med å kjøre helt manuelt, både med hastighet og styring. Sånn AP2 er per i dag er det nesten verdiløst, og å mene at et system med denne funksjonaliteten skal være helt autonomt innen kort tid blir som å ta en som aldri før har kjørt noen som helst bil og forvente at vedkommende skal perfekt manøvrere et 25 meter langt modulvogntog gjennom Oslo sentrum én uke senere.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11592
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #98 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 22:57 »
Merkelig og synd. Jeg kjørte en ap2 bil september 2018. Den fungerte ypperlig, bortsett fra akselerasjonsfelt. Deretter en ap2 bil nå i juni. Den slet med fantombrems og AP kunne i liten grad benyttes.
Ift AP var det en nytelse å komme tilbake til min egen AP1 bil som var på 60k service. Å kjøre langtur uten autopilot er helt utenkelig nå. Savnet kommer umiddelbart når bilen merker for tung henger og deaktiverer light trailer mode. Dette må Tesla fikse asap!
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2591
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #99 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 23:11 »
Det å holde software kompatibelt med hardware over en årrekke er en stor utfordring. Spesifikasjoner innen samme komponentkategori kan endres, slik at det må software-korreksjoner til for å kompensere for dette. Før eller siden går det ikke lenger. Lurer på om det er der Tesla er når samme modeller biler oppfører seg helt forskjellige. Kunsten med kompatibilitet er det vel Apple som klarer best, men også de må med jevne mellomrom si adjø til eldre versjoner av hardware. Hvor stor tilgang har Tesla på komponenter som begynner å dra skikkelig på årene? Finner de "nesten-kompatible" komponenter når tilgangen blir borte?
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.12.1 - AP3 - MCU2

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6980
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #100 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 12:38 »
Nåja, ser du på et tidsperspektiv uavhengig av produkt, altså med tanke på at levetiden er betydelig høyere for en bil enn for en telefon eller nettbrett, så syns jeg Apple er ganske kjappe til å ekskludere tidligere hardware. Mye bedre enn alle andre telefonprodusenter, men sett ut fra at en bil bør ha 20-25 års levetid, så er det langt unna optimalt. Men så er spørsmålet hvor lenge vi skal kunne forvente at bilene våre blir oppdatert. De fleste bilene jeg har hatt har knapt fått softwareoppdateringer i sin levetid...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

cra

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7241
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #101 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 14:56 »

Hvorfor skal det være ett problem? Tacc skal vel kunne brukes overalt.

My bad; jeg leste det som Autopilot (jeg bruker aldri TACC alene)  :-X

Jeg ber ydmykt om unskyldning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Daniel80

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 147
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #102 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 20:31 »
Etter at bilen minb fantombremset så kraftig i trailermode at jeg fikk sleng på campingvognen har jeg vært i kontakt med Tesla fordi jeg ikke synes dette er akseptabelt, pluss at det innebærer fare. Ingen hjelp eller løsning å få fra Tesla, men jeg har i det minste fått skriftlig at vi er enige om at det er softwaren som gjør bilen uforutsigbar og at den fantombremser og "styrer" på en måte som er utrygg.
Har også fått skriftlig at de ikke innvilger leiebil så vi kan fortsette campingferien trygt. Det står at vi ikke må bruke Cruisecontrol eller autosteer, samt at de skrudde av alle sikkerhetshjelpemiddler og fører assistanser i menyen.
Har også fått skriftlig at de ikke refunderer eller kompenserer for at jeg ikke kan bruke funksjonene jeg har betalt for.

Jeg mener jo at flere av uttalelsene fra Tesla strider med norsk lov, og når jeg nå har fått det skriftlig vurderer jeg å gå videre med saken. Men aller helst vil jeg bare ha en trygg bil som er behagelig å kjøre på ferie med hvor jeg slipper å bekymre meg for om bilen pluttselig gjør noe unødvendig uventet eller farlig... Det har jeg ikke fått for 900.000,- til Tesla ihvertfall.. Krysser fingrene for en ny software oppdatering i natt..
X100D April 2019 m/285/35-22 square

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2591
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #103 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 20:36 »
Krysser fingrene for en ny software oppdatering i natt..
Den oppdateringen må du nok dessverre vente på en stund. I likhet med andre som har ventet i årevis.

ps. Hvis de virkelig har slått av hjelpesystemene synes jeg det fremstår som selvtekt. Det kan vel tenkes at du ikke alltid kjører med campingvogn. De bør kunne stole på at du ikke bruker systemene sammen med vogna.
« Siste redigering: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 20:41 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.12.1 - AP3 - MCU2

Øggen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1398
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #104 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 20:49 »
Koffor har du "fantombremsing" når du kun bruka adaptiv cruisecontroll??
Det har ej aldri opplevd..
For autopilot e jo ikkje mulig så lenge du skrur av "hengermodus". Og da har du vel strengt talt ingenting å klage over.
Men ej skal ut å prøve sjøl om ej får provosert det fram seinere.....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD