Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Contango på søndag 16. juni 2019, klokken 17:25
Jeg klipper ikke i innlegget ditt. Jeg trekker frem det jeg mener er helt usaklig. Alle kan selv lese alt du har skrevet i posten din over. Det er nok av de som forventer en total merkelojalitet og teksten din oppfattes slik av meg. Temaet er og var TACC - ikke hvor glade vi skal være i bilene våre og vurderinger av antallet kritiske kommentarer.
Hvis du leser under den setningen du presenterte så ser du at jeg synes noe av kritikken mot Tesla er på sin plass.
Hvordan det oppfattes usaklig forstår ikke jeg.
Men vi trenger ikke å forfølge dette lenger.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Jeg fikk hard bremsing med kollisjonsalarm i går på en vei uten midtstripe. Det var en slak venstre sving hvor en buss kom "mot" meg trodde Tesla. En typisk falsk positiv. Har kollisjonsvarsling på "late"
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: Banna på tirsdag 18. juni 2019, klokken 08:21
Hentet min første Tesla (2019 Model S med AP 2.5) for ca 4 uker siden og den største bekymringen har vært denne oppbremsingen. Jeg er vant til VW ACC og den har aldri feilet, noen gang. Det var derfor overraskende da bilen selv heiv seg på bremsene i tider og utide.
VW sin er kun en radar som sender et signal fremover og tar tiden før den får det i retur, den gjør ikke noe mer enn det. Tesla sin bruker vel AP-funksjonalitet (kameraer) til å følge med på alt mulig annet. Tesla kunne gjort veldig lurt i å bare tilby standard ACC og CC som valg i innstillingene på bilen, så hadde du antageligvis hatt akkurat samme opplevelse i Teslaen som i VW.

Motorwatt

Sitat fra: gr på onsdag 19. juni 2019, klokken 15:13
Sitat fra: Banna på tirsdag 18. juni 2019, klokken 08:21
Hentet min første Tesla (2019 Model S med AP 2.5) for ca 4 uker siden og den største bekymringen har vært denne oppbremsingen. Jeg er vant til VW ACC og den har aldri feilet, noen gang. Det var derfor overraskende da bilen selv heiv seg på bremsene i tider og utide.
VW sin er kun en radar som sender et signal fremover og tar tiden før den får det i retur, den gjør ikke noe mer enn det. Tesla sin bruker vel AP-funksjonalitet (kameraer) til å følge med på alt mulig annet. Tesla kunne gjort veldig lurt i å bare tilby standard ACC og CC som valg i innstillingene på bilen, så hadde du antageligvis hatt akkurat samme opplevelse i Teslaen som i VW.

Hmm. VW Passat GTE (fra 445.000):

Imponerende (delvis) selvkjørende
Med fornyet Passat introduseres assistansesystemet «Travel Assist», som inkluderer et såkalt kapasitivt ratt - rattet registrerer førerens berøringer for å utgjøre et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene. Dette blir også første modell fra VW som utstyres med et nytt system, kalt «IQ.Drive», som gjør det mulig å kjøre delvis autonomt (av seg selv), helt fra stillestående og opptil 210 km/h.

Vi måtte selvsagt prøve dette og kan allerede si at VW har tatt et stort skritt fremover med denne teknologien. Vi fikk en innføring i systemets finesser på forhånd og kunne konstatere at det fungerer overraskende bra.

Selv på småveier uten midtstripe der vi aktiverte systemet, virker det takket være kamerabasert «side assist». Trykk på knappen og still inn ønsket hastighet – i vårt tilfelle standard hastighet på landevei i Tyskland, som er 100 km/t.

Når svingene kommer tett, registrerer det forutseende systemet det og bremser ned foran svingene. Ved ankomst til en rundkjøring bremset systemet nesten helt ned, kjørte inn i rundkjøringen, og ved utblink, fortsatte ufortrødent med jevn akselerasjon mot 100.

På et tidspunkt begynte den å bremse ned uten at vi først skjønte hvorfor – men kort tid etter dukket et skilt med fartsgrense 70 opp. Deretter bremset systemet ytterligere ned til 50, da vi nærmet oss en landsby. Vel ute av stedet, akselererte bilen automatisk opp til 100 igjen. Joda – det virker!


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

 :+1:

Men det er et nytt system nå, så erfaringer fra tidligere er radarbasert. Spørsmålet er om det nye tar hensyn til annen trafikk slik Tesla sitt gjør, eller ikke. Det virker for meg som at utfordringene til Tesla hovedsakelig går på det å ta hensyn til annen trafikk, både møtende og tilstøtende i samme retning. Det er her Tesla skulle gitt oss mulighetene til å velge et enklere system, for å unngå mye misnøye og støy.

Motorwatt

Veldig enig. Men nå skal det, i rettferdighetens navn, nevnes at 2019.4.2 har ryddet opp i mye. Uten tvil den beste versjonen jeg har hatt. Men tror ikke Tesla uten T i TACC ville klare rundkjøringer. Har de egentlig rundkjøringer i USA?

ps. I samme artikkelen hevdes det også at Passat GTE får "OTA"....

Dette er via en kommende skytjeneste. Via WeConnect vil man også kunne legge til utvidede funksjoner og nye tjenester.

https://www.dinside.no/motor/passat-med-mye-bedre-rekkevidde/71350236



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stig-Arne

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 06. juli 2019, klokken 15:19
Veldig enig. Men nå skal det, i rettferdighetens navn, nevnes at 2019.4.2 har ryddet opp i mye. Uten tvil den beste versjonen jeg har hatt. Men tror ikke Tesla uten T i TACC ville klare rundkjøringer. Har de egentlig rundkjøringer i USA?

ps. I samme artikkelen hevdes det også at Passat GTE får "OTA"....

Dette er via en kommende skytjeneste. Via WeConnect vil man også kunne legge til utvidede funksjoner og nye tjenester.

https://www.dinside.no/motor/passat-med-mye-bedre-rekkevidde/71350236

Jeg opplever ikke 4.2 noe bedre i det hele tatt.
Hele problemet er at en dag er alt OK og neste dag er bilen overnervøs

Angående venstresvinger med stor bil i mot så reagerer bilen ca 9 av 10 ganger. Jeg har blitt vant med dette og holder ett lett trykk på watt-pedalen, men kjenner at bilen har lyst å bremse ned.

Den reagerer også på avkjøringer på veier, da kan den finne på å hugge i bremsene uten at det finnes noen som helst bil i nærheten.

Fikk forøvrig 4.3 inn på bilen idag, forventer egentlig ikke stor forandring i fantombremsingene nå heller

Motorwatt

Men den reagerer ikke lenger på lastebiler som kommer i mot på 2-felts vei selv om de kommer ganske nære. Mengden av fantombremsinger er også redusert, også på 4-felts vei.. Mitt forventningsnivå har som kjent vært ekstremt lavt, og derfor er selv små endringer positivt. Selvsagt er det dessverre ganske mye igjen til vi får en "smooth operation"  >:(
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

vegardg

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 06. juli 2019, klokken 15:19
Men nå skal det, i rettferdighetens navn, nevnes at 2019.4.2 har ryddet opp i mye.
Eh, nei? Fantombremsing og så rykk-og-napp-kjøring at det ikke er mulig å bruke om man har passasjerer i bilen. Mulig du ønsker å gjøre passasjerene dine bilsyke?

Motorwatt

Nå er det vel nærmest avklart at like biler får forskjellige opplevelser ved hver enkelt oppdatering. Da er vel jeg heldigere enn deg denne gangen.

Det flåsete kommentaret ditt i siste setning ser jeg selvsagt bort fra....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tiger123

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 06. juli 2019, klokken 17:19
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 06. juli 2019, klokken 15:19

Angående venstresvinger med stor bil i mot så reagerer bilen ca 9 av 10 ganger. Jeg har blitt vant med dette og holder ett lett trykk på watt-pedalen, men kjenner at bilen har lyst å bremse ned.


Må bare logge inn og si at her er en til som har blitt vant til dette og har foten på gasspedalen.

Tror det er ganske usannsynlig at Tesla er først i løypa på selvkjørende biler.

Lynet

Det er ikke bare i svinger det lugger med TACC.
På veier uten gul midtstripe bråbremser min X nesten hver gang den møter et annet kjøretøy. Må holde wattpedalen litt inne.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på lørdag 13. juli 2019, klokken 17:17
Sitat fra: Lynet på torsdag 11. juli 2019, klokken 20:53
På veier uten gul midtstripe


Hvorfor skal det være ett problem? Tacc skal vel kunne brukes overalt. Jeg opplever det samme, på smale veier er tacc håpløst. Skulle ønsket meg en mindre smart tacc på slike veier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger123

TACC skal kunne brukes på veier uten gul midtstripe. F. eks den nye Leafens TACC fungerte veldig bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA