Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 23:11
Når man ser på dashcamopptak og hele eller deler av bildet plutselig blir grønt, hva er årsaken til det? Skrivefeil til USB? For treg stick? Buggy kamera? Buggy grafikkort?
Jeg hadde i hvert fall kjøpt en stick beregnet for video filer som er rask nok, da får du eliminert bort lagringsmediet ditt. Ser de skriver litt om dette på den Svenske Tesla forumet også.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=16163&start=60
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

AP2 fantombremsingen er delt i 2.

Det har hele tiden vært nedbremsing grunnet feil fartsgrenser (veier som krysser motorveier o.l.).

I tillegg kom det i SW versjon 2019.8.x nye varianter når man møter eller tar igjen biler, og t.o.m når man kjører inn i skyggefelt. Denne kom vel ca samtidig med emergency lane assist eller hva det nå heter.

Den siste typen fantombremsing har vært veldig hyppig på vår 2017 bil, men fikk testet 2019.20.1 på en 25 mils tur i går (kun landevei), og opplevde vel 2 fantombremsinger. Mye bedre enn tidligere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

flux

#62
På AP1 fungerer «TACC delen» helt fantastisk om en kjører i AP modus, og jeg benytter AP mye.  Kjører jeg kun med TACC fungerer den dårlig og jeg bruker den nesten aldri, pga for ujevn kjøring.

Fantombremsing på AP1 i AP modus skjer svært sjelden og er stedsavhengig.

Motorwatt

Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde det absolutt vært aktuelt for meg å kjøpe en pent brukt AP1-bil enn en splitter ny med Ap 2.5. Go figure!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Var ikke så viktig for min del det med de grønne områdene (har BlackVue 2-kanals som er mye mer brukervennlig), men har sett dette på videoer fra Youtube også, og tenkte på om disse "buggene" også kan nå inn til AP-systemet og være årsaken til fantombremsinger hos noen. Hva annet er det som plutselig dukker opp ut av intet i hytt og pine... far fetched, men...

DagfinnN

Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Jeg liker også min Tesla selv om jeg ikke liker mange av de tingen du med rette påpeker. Men jeg er av type som mener at flaska er halvfull. Men enig at om ikke skiltgjenkjenning kommer innen ett år, må jeg kjøpe meg en ny flaske. :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

#66
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:49
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hehe. Skjønner det, men jeg kan ha litt problemer med den store entusiasmen enkelte har overfor bilen. Jeg har, som tidligere skrevet, hatt et utall av biler i mitt liv, og mange av disse har gitt meg større eller liknende kjøreglede som jeg har med min Tesla. Tror veldig mye av dette grunner i at mange går fra en enklere og rimeligere bil, og da blir overgangen fantastisk. Elbil hadde jeg i 3 år før Tesla, så den elektriske følelsen var allerede godt kjent. Jeg har bl. a. hatt store biler som BMW 750i og Mercedes 500 SEL, så akkurat luksusfølelsen var jeg også godt kjent. Fart og banekjøring har heller aldri ligget i min interesse, men behagelig cruising liker jeg godt. Har faktisk over 2 millioner kilometer bak rattet (nei, jeg har aldri vært taxisjåfør  :D), så jeg mener å kunne gi meg selv visse rettigheter med bedømmelse av biler. Men Tesla er for meg en helt "all right" bil. Verken mer eller mindre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:49
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hva er poenget med dette? At man i Tesla forumet er pålagt å være positiv til bilen? Hva er det i denne tråden som er usaklig eller usant og som gjør at du føler det nødvendig å be Motorwatt sensurere seg?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

Sitat fra: Contango på lørdag 15. juni 2019, klokken 10:26
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:49
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hva er poenget med dette? At man i Tesla forumet er pålagt å være positiv til bilen? Hva er det i denne tråden som er usaklig eller usant og som gjør at du føler det nødvendig å be Motorwatt sensurere seg?
Takk for støtten. Siden jeg nå tydeligvis ligger klar for dissekering, så har jeg nok vært kritisk til flere ting med Tesla. Det ser jeg som en rettighet, og for noen kanskje også som en plikt. Men jeg har også bidratt med informasjoner som jeg håper har hjulpet andre. Oppfatningen av min tilstedeværelse vil alltid bli "in the eyes of the beholder".

OT end  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

#69
Sitat fra: Contango på lørdag 15. juni 2019, klokken 10:26
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:49
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hva er poenget med dette? At man i Tesla forumet er pålagt å være positiv til bilen? Hva er det i denne tråden som er usaklig eller usant og som gjør at du føler det nødvendig å be Motorwatt sensurere seg?
Det var da fælt. Les hva jeg skriver en gang til du...
Edit: Du klipper i mitt innlegg og tillegger meg ting som jeg overhodet ikke har skrevet. Føles som den rene vendettaen - huff.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Contango

#70
Jeg klipper ikke i innlegget ditt. Jeg trekker frem det jeg mener er helt usaklig. Alle kan selv lese alt du har skrevet i posten din over. Det er nok av de som forventer en total merkelojalitet og teksten din oppfattes slik av meg. Temaet er og var TACC - ikke hvor glade vi skal være i bilene våre og vurderinger av antallet kritiske kommentarer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Lynet

Kjørte en totimerstur i går og opplevde nesten ikke fantombremsing. Var tørt og fint vær, kan virke som den er betydelig bedre i pent vær.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Banna

#72
Hentet min første Tesla (2019 Model S med AP 2.5) for ca 4 uker siden og den største bekymringen har vært denne oppbremsingen. Jeg er vant til VW ACC og den har aldri feilet, noen gang. Det var derfor overraskende da bilen selv heiv seg på bremsene i tider og utide. Kona har sluttet og bruke TAAC helt. Vi hadde en nesten-ulykke pga en kraftig oppbremsing før en tunnel med en trailer altfor nærme bak meg. Med 2 unger i baksetet så blir man veldig skeptisk til å bruke dette og er skuffet over at slike elementære ting som de fleste andre produsenter får til ikke fungerer. FSD for 50k er helt uaktuelt slik det er nå.

Når det er sagt så har jeg prøvd å skjønne hvorfor den bremser når den gjør. I Hagantunnelen i Nittedal bremser den ganske ofte på vei inn når det er full sol.  Jeg merket meg at den i flere tunneler bremser opp på samme måte før tunnelen. Kan det da være feiltolking av skygger/kontrast pga dårlig optikk i kameraer som gjør at software blir usikker? Dette vil isåfall være veldig vanskelig å fikse uten å skifte kameraer. Skitt, riper etc foran kamera vil også spille inn. En helt vanlig ACC burde vært en opsjon i menyene inntil dette ble løst. Vel og bra med slike funksjoner for å øke sikkerheten, men når funksjonen i seg selv blir farlig da har det gått for langt.

Såpass opphauset som AP på Tesla er så hadde jeg forventet at slike funksjoner og problemer var fikset for lengst. Når dem ikke er det så har jeg ingen tiltro til at FSD kommer før på lang lang tid og ihvertfall ikke på min bil. Jeg er fornøyd med bilen i seg selv, men er foreløpig ikke overbevist om 'auto' delen av Tesla biler.

RuneW

Jeg antar at problemene med fantombremsing hos Tesla er relatert til at bilen forsøker å være enda mer på vakt for farer en en standard ACC som bare holder avstand til bilen foran.

Det er en god del eksempler på nettet der Teslaer har reddet passasjerer fra å havne i alvorlige kollisjoner pga vingling i filer osv. Tesla sitt sikkerhetssystem er sannsynligvis det mest avanserte på markedet.

Dessverre blir det en del "false positives" pga dette. Det er en ekstremt vanskelig balansegang. Man kunne sikkert ha gjort systemet mindre følsomt og sluppet unna 95% av phantom breaking. Samtidig ville kanskje 10 personer ha blitt drept pga at systemet ikke registrerte farer.

Det er et dilemma. Men jeg synes, som mange andre, at det burde være en mulighet å skru av systemene hvis man vil. Man kan jo begynne å lure på om det er for å trene systemet at det er på med tvang.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

gss

Jeg opplever også "ofte" denne svært irriterende harde bremsingen. Jeg opplever at det kun er i forbindelse med kryssende vei over eller under (bru eller tunnel).
Selv tror jeg ikke det har noe med kamera/senorer å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA