Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TACC (eller keiserens siste klær)  (Lest 10308 ganger)

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1695
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #60 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 00:20 »
Når man ser på dashcamopptak og hele eller deler av bildet plutselig blir grønt, hva er årsaken til det? Skrivefeil til USB? For treg stick? Buggy kamera? Buggy grafikkort?
Jeg hadde i hvert fall kjøpt en stick beregnet for video filer som er rask nok, da får du eliminert bort lagringsmediet ditt. Ser de skriver litt om dette på den Svenske Tesla forumet også.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=16163&start=60
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6206
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #61 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 07:38 »
AP2 fantombremsingen er delt i 2.

Det har hele tiden vært nedbremsing grunnet feil fartsgrenser (veier som krysser motorveier o.l.).

I tillegg kom det i SW versjon 2019.8.x nye varianter når man møter eller tar igjen biler, og t.o.m når man kjører inn i skyggefelt. Denne kom vel ca samtidig med emergency lane assist eller hva det nå heter.

Den siste typen fantombremsing har vært veldig hyppig på vår 2017 bil, men fikk testet 2019.20.1 på en 25 mils tur i går (kun landevei), og opplevde vel 2 fantombremsinger. Mye bedre enn tidligere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

flux

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 782
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #62 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 09:16 »
På AP1 fungerer «TACC delen» helt fantastisk om en kjører i AP modus, og jeg benytter AP mye.  Kjører jeg kun med TACC fungerer den dårlig og jeg bruker den nesten aldri, pga for ujevn kjøring.

Fantombremsing på AP1 i AP modus skjer svært sjelden og er stedsavhengig.
« Siste redigering: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 09:34 av flux »

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2964
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #63 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 09:33 »
Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde det absolutt vært aktuelt for meg å kjøpe en pent brukt AP1-bil enn en splitter ny med Ap 2.5. Go figure!
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7227
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #64 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 09:47 »
Var ikke så viktig for min del det med de grønne områdene (har BlackVue 2-kanals som er mye mer brukervennlig), men har sett dette på videoer fra Youtube også, og tenkte på om disse "buggene" også kan nå inn til AP-systemet og være årsaken til fantombremsinger hos noen. Hva annet er det som plutselig dukker opp ut av intet i hytt og pine... far fetched, men...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1494
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #65 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 09:49 »
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Jeg liker også min Tesla selv om jeg ikke liker mange av de tingen du med rette påpeker. Men jeg er av type som mener at flaska er halvfull. Men enig at om ikke skiltgjenkjenning kommer innen ett år, må jeg kjøpe meg en ny flaske. :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2964
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #66 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 10:05 »
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hehe. Skjønner det, men jeg kan ha litt problemer med den store entusiasmen enkelte har overfor bilen. Jeg har, som tidligere skrevet, hatt et utall av biler i mitt liv, og mange av disse har gitt meg større eller liknende kjøreglede som jeg har med min Tesla. Tror veldig mye av dette grunner i at mange går fra en enklere og rimeligere bil, og da blir overgangen fantastisk. Elbil hadde jeg i 3 år før Tesla, så den elektriske følelsen var allerede godt kjent. Jeg har bl. a. hatt store biler som BMW 750i og Mercedes 500 SEL, så akkurat luksusfølelsen var jeg også godt kjent. Fart og banekjøring har heller aldri ligget i min interesse, men behagelig cruising liker jeg godt. Har faktisk over 2 millioner kilometer bak rattet (nei, jeg har aldri vært taxisjåfør  :D), så jeg mener å kunne gi meg selv visse rettigheter med bedømmelse av biler. Men Tesla er for meg en helt "all right" bil. Verken mer eller mindre.
« Siste redigering: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 10:06 av Motorwatt »
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 551
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #67 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 10:26 »
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hva er poenget med dette? At man i Tesla forumet er pålagt å være positiv til bilen? Hva er det i denne tråden som er usaklig eller usant og som gjør at du føler det nødvendig å be Motorwatt sensurere seg?
2019 P100D, 2019 3P-

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2964
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #68 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 10:43 »
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hva er poenget med dette? At man i Tesla forumet er pålagt å være positiv til bilen? Hva er det i denne tråden som er usaklig eller usant og som gjør at du føler det nødvendig å be Motorwatt sensurere seg?
Takk for støtten. Siden jeg nå tydeligvis ligger klar for dissekering, så har jeg nok vært kritisk til flere ting med Tesla. Det ser jeg som en rettighet, og for noen kanskje også som en plikt. Men jeg har også bidratt med informasjoner som jeg håper har hjulpet andre. Oppfatningen av min tilstedeværelse vil alltid bli "in the eyes of the beholder".

OT end  :D
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1494
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #69 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 14:30 »
Godt å høre at du liker Tesla da. Att du gjør det er av og til vanskelig å se i alle disse kritiske innleggene din.
Hva er poenget med dette? At man i Tesla forumet er pålagt å være positiv til bilen? Hva er det i denne tråden som er usaklig eller usant og som gjør at du føler det nødvendig å be Motorwatt sensurere seg?
Det var da fælt. Les hva jeg skriver en gang til du...
Edit: Du klipper i mitt innlegg og tillegger meg ting som jeg overhodet ikke har skrevet. Føles som den rene vendettaen - huff.
« Siste redigering: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 19:49 av DagfinnN »
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 551
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #70 på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 17:25 »
Jeg klipper ikke i innlegget ditt. Jeg trekker frem det jeg mener er helt usaklig. Alle kan selv lese alt du har skrevet i posten din over. Det er nok av de som forventer en total merkelojalitet og teksten din oppfattes slik av meg. Temaet er og var TACC - ikke hvor glade vi skal være i bilene våre og vurderinger av antallet kritiske kommentarer.
« Siste redigering: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 17:27 av Contango »
2019 P100D, 2019 3P-

Lynet

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2980
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #71 på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 21:44 »
Kjørte en totimerstur i går og opplevde nesten ikke fantombremsing. Var tørt og fint vær, kan virke som den er betydelig bedre i pent vær.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Banna

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #72 på: Tirsdag 18. Juni 2019, klokken 08:21 »
Hentet min første Tesla (2019 Model S med AP 2.5) for ca 4 uker siden og den største bekymringen har vært denne oppbremsingen. Jeg er vant til VW ACC og den har aldri feilet, noen gang. Det var derfor overraskende da bilen selv heiv seg på bremsene i tider og utide. Kona har sluttet og bruke TAAC helt. Vi hadde en nesten-ulykke pga en kraftig oppbremsing før en tunnel med en trailer altfor nærme bak meg. Med 2 unger i baksetet så blir man veldig skeptisk til å bruke dette og er skuffet over at slike elementære ting som de fleste andre produsenter får til ikke fungerer. FSD for 50k er helt uaktuelt slik det er nå.

Når det er sagt så har jeg prøvd å skjønne hvorfor den bremser når den gjør. I Hagantunnelen i Nittedal bremser den ganske ofte på vei inn når det er full sol.  Jeg merket meg at den i flere tunneler bremser opp på samme måte før tunnelen. Kan det da være feiltolking av skygger/kontrast pga dårlig optikk i kameraer som gjør at software blir usikker? Dette vil isåfall være veldig vanskelig å fikse uten å skifte kameraer. Skitt, riper etc foran kamera vil også spille inn. En helt vanlig ACC burde vært en opsjon i menyene inntil dette ble løst. Vel og bra med slike funksjoner for å øke sikkerheten, men når funksjonen i seg selv blir farlig da har det gått for langt.

Såpass opphauset som AP på Tesla er så hadde jeg forventet at slike funksjoner og problemer var fikset for lengst. Når dem ikke er det så har jeg ingen tiltro til at FSD kommer før på lang lang tid og ihvertfall ikke på min bil. Jeg er fornøyd med bilen i seg selv, men er foreløpig ikke overbevist om 'auto' delen av Tesla biler.
« Siste redigering: Tirsdag 18. Juni 2019, klokken 08:25 av Banna »

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2542
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #73 på: Tirsdag 18. Juni 2019, klokken 10:50 »
Jeg antar at problemene med fantombremsing hos Tesla er relatert til at bilen forsøker å være enda mer på vakt for farer en en standard ACC som bare holder avstand til bilen foran.

Det er en god del eksempler på nettet der Teslaer har reddet passasjerer fra å havne i alvorlige kollisjoner pga vingling i filer osv. Tesla sitt sikkerhetssystem er sannsynligvis det mest avanserte på markedet.

Dessverre blir det en del "false positives" pga dette. Det er en ekstremt vanskelig balansegang. Man kunne sikkert ha gjort systemet mindre følsomt og sluppet unna 95% av phantom breaking. Samtidig ville kanskje 10 personer ha blitt drept pga at systemet ikke registrerte farer.

Det er et dilemma. Men jeg synes, som mange andre, at det burde være en mulighet å skru av systemene hvis man vil. Man kan jo begynne å lure på om det er for å trene systemet at det er på med tvang.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gss

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 120
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #74 på: Onsdag 19. Juni 2019, klokken 10:22 »
Jeg opplever også "ofte" denne svært irriterende harde bremsingen. Jeg opplever at det kun er i forbindelse med kryssende vei over eller under (bru eller tunnel).
Selv tror jeg ikke det har noe med kamera/senorer å gjøre.