Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Vhagar

Det var mye som ikke ble nevnt på det møtet. Hvor mye en skal legge i det får nesten være opp til hver enkelt. Men jeg hørte også hva som ble sagt rett før Elon kom på scenen. Og det er det nok mange (også særlig media) som ikke fikk med seg og da blir rapporteringen deretter og vi har Fake News rullende som vanlig.

Hver gang vi hører hvilket som helst selskap uttale seg om hva de tenker om fremtiden så er det på ingen måte noe som er 100% hverken når det gjelder tidsestimat, funksjonalitet eller andre ting. Hvorfor dette ikke skulle gjelde for Tesla skjønner jeg ikke. Muligens fordi de (ved Elon) oftere enn andre tenker høyt og har dristige høye mål som folk lett lar seg rive med av?

Noen bør resette ørene sine og høre hva som blir sagt før Elon starter å tenke høyt om sine planer og slutte å gjenngi det som 100% faktabaserte forhold som kan påklages sekundet etter de går ut på dato.

Gjør en det, så blir eierforholdet både til en bil fra Tesla og en aksje fra Tesla så mye enklere. Men vanskelig for de utålmodige og håpløst for de som har kjøpt morgendagens drøm i dag.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Lynet

Problemet med fantombremsing er et trafikksikkerhetstiltak etter min mening.
Det er to store organisasjoner her i Norge som absolutt må ta tak i dette ovenfor Tesla (elbilforeningen og TOCN), og de har fått beskjed fra meg.
Løsning: få en knapp som gir kun CC, ok med et lite info om kun ren CC i diplayet hele tiden.
Dette løser både fantombremsingen frem til de får fikset det, og det løser det permanente problemet med nedsnødde kameraer, sensorer eller radar på vinteren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

1000kwh

Sitat fra: Lynet på fredag 14. juni 2019, klokken 19:30
Problemet med fantombremsing er et trafikksikkerhetstiltak etter min mening.
Det er to store organisasjoner her i Norge som absolutt må ta tak i dette ovenfor Tesla (elbilforeningen og TOCN), og de har fått beskjed fra meg.
Løsning: få en knapp som gir kun CC, ok med et lite info om kun ren CC i diplayet hele tiden.
Dette løser både fantombremsingen frem til de får fikset det, og det løser det permanente problemet med nedsnødde kameraer, sensorer eller radar på vinteren.
Tror heller Musk legger ned Tesla enn å gi mulighet for enkel cc i en AP-bil ;)

Lynkjapp

Sitat fra: Lynet på fredag 14. juni 2019, klokken 19:30Løsning: få en knapp som gir kun CC, ok med et lite info om kun ren CC i diplayet hele tiden.
Dette løser både fantombremsingen frem til de får fikset det, og det løser det permanente problemet med nedsnødde kameraer, sensorer eller radar på vinteren.

Det ønsker jeg meg også, men jeg tror ikke vi får det, siden det ville være en ren innrømmelse fra Tesla om at deres noe oppskrytte selvbilde som selvkjøringens mestere kanskje er litt prematurt.

En annen ting jeg ønsker meg er fartsperre av den typen jeg er vant til fra min gamle Citroën. Den funker så utrolig bra, særlig ved køkjøring hvor CC ikke funker. Man slipper f eks risikoen for trekkspilleffekt akkurat i det man passerer en fotoboks. (Og nei, det er ikke fartsperre av den typen man kan stille på Teslaen langt nede i menyene, men en fartsperre som kan stilles like enkelt som man stiller farten på CC.)

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på fredag 14. juni 2019, klokken 19:30
Problemet med fantombremsing er et trafikksikkerhetstiltak etter min mening.
Det er to store organisasjoner her i Norge som absolutt må ta tak i dette ovenfor Tesla (elbilforeningen og TOCN), og de har fått beskjed fra meg.
Løsning: få en knapp som gir kun CC, ok med et lite info om kun ren CC i diplayet hele tiden.
Dette løser både fantombremsingen frem til de får fikset det, og det løser det permanente problemet med nedsnødde kameraer, sensorer eller radar på vinteren.

Behøver ingen egen knapp, kun en mulighet til å slå av ACC i menyene akkurat som man kan slå av auto-steer. Info om dette kunne vært å endre dashborddisplayet til "classic" type med den store effektmåleren istedenfor bilde av bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Jeg skjønner det ikke helt, men her er slik jeg har forstått det: ACC finner man etterhvert på mange biler med bruk av laser eller radar, og de fungerer bra. Har hatt det på mange biler de siste 14 årene. Teslas TACC bruker i tillegg kilder som omfatter bruk av kamera, og forsøker å danne et større bilde av omgivelsen enn det ACC kan. Dette er det som kalles "Traffic Aware", og som skaper trøbbel. Altså er TACC en "vanlig" ACC med tillegg av Traffic Aware"-delen. Da bør valget være TACC, ACC eller CC.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Croft

Sitter og leser her litt med undring.
NOEN har åpenbart «issues» med bruk av AP og TACC. Andre ( ink meg selv ) har så godt som ingen problemer overhodet. Konklusjonen må være at det er forskjell på en eller flere av følgende:
1. Modell ( virker ikke slik da problem rapportene krysser modeller)
2 SW ( virker heller ikke å være svaret da noen har vedvarende, andre ikke over ulike versjoner.)
3 Subjektiv opplevelse ( vanskelig å vurdere)
4 Geografiske forskjeller ( ulike kart gir ulike opplevelser, ( virker  sannsynlig)
5 Individuelle forskjeller mellom hver enkelt bil ( virker også sannsynlig med tanke på rapportering om adferd.

Selv har jeg kjørt halve Europa og deretter halve Norge på kryss og tvers uten nevneverdige problemet med AP eller TACC og tenker således at det neppe er den geografiske forklaringen som er riktig. Da står jeg igjen med at det er individuelle forskjeller mellom bilene.
Hva består disse så eventuelt av ?  For min del tenker jeg det er ulik kalibrering av sensorer ( eventuellt innstilling i sw meny), og muligens en cummulativ «lære prosess» mellom sjåfør og bil.
Det siste er det riktignok intet objektivt belegg for å hevde, men det er dog likevel mitt klare intrykk at bilen ( den enkelte) « lærer» ettersom en kjører.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Croft


Motorwatt

Min vurdering:
1. Lite trolig
2. Lite trolig
3. Helt usannsynlig
4. Kart er vel stort sett like. Noen kan ha gamle kart, med da kan NoA ikke aktiveres.
5. Sannsynlig

Kalibrering: Har spurt i en annen tråd om noen har hørt om Tesla kalibrere, men ingen svar. På andre biler med normal ACC må radar kalibreres ved den minste forskyvning. https://elbilforum.no/index.php?topic=46911.0

Læreprosess over så lang tid har jeg liten tro på. Ved levering av ny bil varierer kalibreringstiden noe, men normalt ikke i ukesvis. Skulle det være slik, burde Tesla ha vært på banen for lenge siden
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Muligens en feil i kameraet eller kameraene på bilene med mye fantombremsing? At det skulle skje 50-100 ganger i min bil på en tur er helt utenkelig. Kanskje linsefeil eller striper/stensprut/feil i glasset i frontruta? Jeg føler at jeg er bedre til å spekulere enn løse problemet...

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Lynet

Men alle har problem i snøvær, da virker ikke noe. Det er viktigste årsaken til at jeg vil ha mulighet for å kun ha CC.
Det andre håper og tror jeg Tesla fikser med tiden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Sikkert veldig far fetched dette, og vil anta Tesla hadde ordnet det, men siden jeg kan fryktelig lite om bildebehandling så spør jeg: Når man ser på dashcamopptak og hele eller deler av bildet plutselig blir grønt, hva er årsaken til det? Skrivefeil til USB? For treg stick? Buggy kamera? Buggy grafikkort?

Vet vi hvilken hw som er kilde til fantombremsing, radar, kameraer, ultralydssensorer, navidata?

Motorwatt

Sitat fra: Lynet på fredag 14. juni 2019, klokken 22:54
Det andre håper og tror jeg Tesla fikser med tiden.
Det er det jeg tviler sterkt på. Iallfall med dagens hardware, og muligens med dagens sensorer. Stiller dette opp sammen med mangel på fartskilt-lesing som heller ikke har latt seg løse etter implementeringen av AP 2.5*, og kanskje også Autowipers. Her tror jeg jeg at det rett og slett er mangel på input til kontrollenhet. De har hatt 3 år på seg, så hvorfor skulle de plutselig komme på en løsning nå, eller innen rimelig tid?

* Noen antyder at det kan ha noe med patentstrid og Mobileye, noe jeg har lite tro på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 23:11Når man ser på dashcamopptak og hele eller deler av bildet plutselig blir grønt, hva er årsaken til det? Skrivefeil til USB? For treg stick? Buggy kamera? Buggy grafikkort?

Her må en nesten bare begynne i en ende for å luke ut feilkilder. Det enkleste er å bruke en USB stick som har rask nok skrivehastighet. Gjør oppmerksom på at det er lesehastighet som flashes på innpakkningene som regel. Så sjekk modellnummer og grav dypt i dokumentasjonen fra leverandør for å finne ut om de skriver raskt nok. Om du plukker opp noe i fristelsesboksene ved kassa på Biltema så har du feil usb-stick. Du må trolig bestille noe fra nett for å få rask nok skrivehastighet.

Om de grønne områdene er firkanta blokker og helt klart ikke skyldes feileksponering fra kamera, så vil det være naturlig å tro at det har med behandling av dataene å gjøre. Og her kommer kapasitetsproblemet til MCU'en inn, men vi kan jo glede oss over stadig flere spill (snøft). Feilsøking videre her blir da ikke så lett uten tilgang på systemet.

Sagt på en annen måte, om de grønne områdene har naturlig avgrensning, så skyldes det trolig overeksponering, helt naturlig og ingenting å gjøre med utenom å bytte kamera/sensorer. Men husk at de likevel trolig vil klare å se hva de er tiltenkt å se, de klarer bare ikke å eksponere rett for å lagre en video med noenlunde greie nok farger og dynamisk range for oss å se på.

Om det er skrivefeil (tross rask nok usb stick) så kan det kanskje avsløres av å studere selve filene, men da må en virkelig pirke litt.

Skal jeg gjette så er det størst mulighet for at du har for treg usb stick, dernest at det er kapasitetsproblem på MCU (veldig stor sannsynlighet).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA