Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Motorwatt

Min første opplevelse var da jeg hentet ny bil i Drammen i slutten av september. Ved tunnelen ved Sande fikk jeg en kraftig oppbremsing i 110 km/t. Uttrykket jeg kom med ble straks oppfanget av to mindreårige brødsnappere i baksetet, og blir fremdeles brukt mot meg. Når de er med, og jeg får en fantombrems, lyder det fra de bak: "Hør nå, for nå kommer det stygge ord". Men jeg prøver jo å beherske meg.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Tør påstå at jeg har opplevd fantombremsing svært få ganger på min AP2.5 X (under ti..) på 24kkm. Nok andre ting å irritere seg over...  :P

At Tesla ikke gidder å tilby standard cruise syns jeg er ekstremt tåpelig. Er sikker på at det er en svært simpel sak for de å få til, og det hadde stilnet mye misnøye.

Motorwatt

#32
Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 09:46
Nok andre ting å irritere seg over...  :P
Nei! Når det gjelder selve bilkjøringen, er det ikke det. Andre småting som blir nevnt "all over the place" er bagateller i forhold til dette. Denne feilen setter fører, passasjerer, og andre bilister i fare, og må ikke sammenlignes med noe annet. Så for å unngå at dette skjer, er det sikreste å slå alt av. De veldig få gangene jeg fremdeles bruker AP er på tider av døgnet med ubetydelig, eller ingen, trafikk. Og så etter hver OTA for å sjekke om det er noen forbedring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 09:46
At Tesla ikke gidder å tilby standard cruise syns jeg er ekstremt tåpelig. Er sikker på at det er en svært simpel sak for de å få til, og det hadde stilnet mye misnøye.
Burde vel egentlig være mulig å få ACC uten T´en. Det er jo den som skaper trøbbel.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. juni 2019, klokken 23:22
Sitat fra: RuneW på torsdag 13. juni 2019, klokken 22:31
Er fantombremsing et like stort problem over dammen? Hvordan er stemningen på forumene der?

Google Phantom Braking

tesla+phantom+braking

Jeg er ganske god til å google, men å få et overblikk over stemningen på amerikanske forum med et enkelt google-søk, ja det sliter jeg med...

Jeg vet selvsagt at det skjer. Det jeg er mer opptatt av er om det er bedre eller verre der borte i forhold til her. Klaging er det alltid, men om det er mindre utbredt der borte så er det ikke sikkert at det blir tatt tak i (som det burde).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

#35
Et eksempel:

Skriv site: foran linken.
https://teslamotorsclub.com/tmc/phantom+braking
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 09:46
Tør påstå at jeg har opplevd fantombremsing svært få ganger på min AP2.5 X (under ti..) på 24kkm. Nok andre ting å irritere seg over...  :P

Oj, da er det stor forskjell på bilene (eller hvor vi kjører). Jeg har 283km til hytta, om jeg kjører på TACC hele veien tipper jeg at jeg får 50-100 fantombremsinger på den turen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. juni 2019, klokken 10:13
Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 09:46
At Tesla ikke gidder å tilby standard cruise syns jeg er ekstremt tåpelig. Er sikker på at det er en svært simpel sak for de å få til, og det hadde stilnet mye misnøye.
Burde vel egentlig være mulig å få ACC uten T´en. Det er jo den som skaper trøbbel.

Ta med CC uten A'en også så blir jeg fornøyd ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2019, klokken 11:09
Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 09:46
Tør påstå at jeg har opplevd fantombremsing svært få ganger på min AP2.5 X (under ti..) på 24kkm. Nok andre ting å irritere seg over...  :P

Oj, da er det stor forskjell på bilene (eller hvor vi kjører). Jeg har 283km til hytta, om jeg kjører på TACC hele veien tipper jeg at jeg får 50-100 fantombremsinger på den turen.
Kjørte med TACC fra Dombås til Åndalsnes 2. juni, men tok det bort i de vanskeligste svingene. Ca 100 km og 2 fantombremsinger. Så ja, det varierer tydeligvis.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Det har vel egentlig liten betydning at noen nærmest ikke opplever problemene. Når så mange melder at de sliter med dette, så så har Tesla et problem/utfordring. Hvis det viser seg å være forskjell på bilene, så er det fortsatt et Tesla-problem.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. juni 2019, klokken 12:12
Det har vel egentlig liten betydning at noen nærmest ikke opplever problemene. Når så mange melder at de sliter med dette, så så har Tesla et problem/utfordring. Hvis det viser seg å være forskjell på bilene, så er det fortsatt et Tesla-problem.
Det er det ikke vanskelig å være enig i. Det blir nok løst. I forhold til flere andre bilmerker kommer det jo oppdateringer. Hadde vært j... surt om det var slik på min Ampera-e der utsikten til oppdatering ikke er tilstede.
Fantombremsing og manglende fartskilt lesning er det jeg er mest misfornøyd med. Men på tross av slike saker, er likevel denne bilen den beste jeg har hatt noen gang.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Hyperstress

AP1 hadde nesten ingen Phantom bremsinger første par år, men det ble mer av det siste par år, spesielt når det er biler i filen ved siden, og spesielt etter det første dødsfallet med den traileren som AP ikke oppdaget.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

For meg er det omvendt. I 2016 opplevde jeg fantom-brems på strekningen etter minnesund. Dvs der det er bygget ny motorvei. Jeg tror det skjedde i nærheten av bro over motorvei, men skyldes antakelig både bro og nybygget motorvei med tidvis gale fartsgrenser. Nå kjører bilen 100% feilfritt og mykt langs hele strekket fra Minnesund til 4 felt blir til 2 ved Kolomoen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. juni 2019, klokken 09:59
Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 09:46
Nok andre ting å irritere seg over...  :P
Nei! Når det gjelder selve bilkjøringen, er det ikke det. Andre småting som blir nevnt "all over the place" er bagateller i forhold til dette. Denne feilen setter fører, passasjerer, og andre bilister i fare, og må ikke sammenlignes med noe annet. Så for å unngå at dette skjer, er det sikreste å slå alt av. De veldig få gangene jeg fremdeles bruker AP er på tider av døgnet med ubetydelig, eller ingen, trafikk. Og så etter hver OTA for å sjekke om det er noen forbedring.
Du misforstod, eller jeg ordla meg feil, det kan vi krangle om en annen dag.  :laugh: Det jeg prøvde å formidle var at selv om jeg ikke opplever fantombremsinger, så er det nok annet å irritere seg over også på min bil.   ;D

Er helt enig i at fantombremsingene burde prioriteres, har folk i familien med Model 3 som fantombremser i hytt og pine, med biler bak.

Jeg har sett Tesla sin autonomy day, og syns alt høres vanvittig flott ut, var i utgangspunktet negativ til selvkjøring på dagens Teslaer noen sinne, men ble ganske positiv av presentasjonen, og fikk et lite øyeblikk en ørliten tro på at de faktisk hadde kontroll på dette, så sikre som de virket, både med tanke på selvkjøring, robotaxi og alt annet allerede til neste år. I ettertid har skepsisen økt igjen, det må finnes en helt revolusjonerende softwarepakke for HW3, og HW3 må også være revolusjonerende, for at det skal være noen som helst mulighet for å se selvkjørende Teslaer neste år. Per i dag er det for meg, som eier av X med FSD, fullstendig fjernt å tro på noe som helst annet enn FSD som et assistanse-system. I tillegg blir jeg veldig skeptisk til den delen av det, når de har så dårlig kontroll på softwaren at flerfeltsveier plutselig forsvinner, og at andre funksjoner som ikke er relatert til AP/TACC endrer seg så voldsomt fra software til software.

Motorwatt

#44
Att: gr.
OT start:
Misforståelse avklart.  :D Når det gjelder Autonomy Day (og også andre "dayer") så er selvsagt verdien av presentasjonen sterkt farget av den positive eller negative holdningen man har til Tesla. Det er lett å la seg rive med når man ser på de forskjellige presentasjonene. Spesielt hvis de omhandler produkter man kjenner til, og/eller har et forhold til. Dette gjelder velregisserte presentasjoner, slik som Apple, men også presentasjoner hvor regien mangler totalt. Slik som den nevnte Autonomy Day  :D.

Når det gjelder Robotaxi la jeg spesielt merke til at den ikke (mulig nesten ikke) ble nevnt på Teslas Shareholder Meetings. Dette gjenspeiler vel at det ofte kommer mye impulsinformasjoner fra ledelsen, men at man på et senere tidspunkt velger å dysses disse ned. Da blir det vanskelig for oss som står utenfor å danne oss et bilde.

Når det gjelder ditt korrigerte syn på FSD/HW3 er den 100% sammenfallende med min.
OT end.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA