Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Motorwatt

#15
Sitat fra: RuneW på torsdag 13. juni 2019, klokken 22:31
Er fantombremsing et like stort problem over dammen? Hvordan er stemningen på forumene der?

Google Phantom Braking

tesla+phantom+braking
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynet

AP1 hardware og software var laget av Mobileye i Israel og ble brukt fra slutten av 2014 til slutten av 2016. Den fungerte utrolig bra og hadde veldig lite fantombremsinger. Tesla avsluttet samarbeidet med Mobileye i 2016, da de skulle greie å lage dette bedre selv. Ser ikke sånn ut spør du meg. AP1 greide å lese skilt, det greier ikke dagens Tesla!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jorgror

Jeg er helt enig i at TACC sin fantombremsing er både svært irriterende og litt farlig. Det er ikke uvanlig at andre ACC også bedømmer feil og bremser, men da er det i situasjoner hvor man som sjåfør ser at her kan det bli problem. Et slikt tilfelle er biler som står i avkjøringsfelt.

I Tesla kan den plutselig hive på bremsene uten at det er noe som helst tegn til fare.

Om jeg kunne velge tror jeg at jeg ville valgt den ACCen jeg hadde i en 2016 Golf fremfor min Tesla Model3. Model 3 funker bedre når den funker, men den er veldig uforutsigbar.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2019, klokken 00:19
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. juni 2019, klokken 23:17
Er det ikke CC på S og X uten autopilot ?

Joda. Men ikke på de med AP.
Da er det jo en mulighet for de som absolutt vil ha CC.

Men dette burde vært en enkel sak å ordne i software.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. juni 2019, klokken 03:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2019, klokken 00:19
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. juni 2019, klokken 23:17
Er det ikke CC på S og X uten autopilot ?

Joda. Men ikke på de med AP.
Da er det jo en mulighet for de som absolutt vil ha CC.

Men dette burde vært en enkel sak å ordne i software.

Bare om man vil kjøpe brukt, man får jo ikke kjøpt hverken S, X eller 3 uten AP lengre. Jeg håper det blir mulig på Model 3 SR.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. juni 2019, klokken 20:24
Senest i dag mellom Nattvall og Foksrød. Ingen andre biler i nærheten. Har fått et eget SMS-nummer fra Tesla hvor jeg kan rapportere, men har gitt opp. Men siden du spør, så har du vel aldri opplevd noe slikt.
Hvis det er en plass AP funker i Norge så er det jo E18. Hva er det som skjer ved Foksrød?

Motorwatt

Ba du om en oppramsing? Selvsagt er det flere steder,, men nevnte den ferskeste. Dette er på ingen måte stedsavhengig, men skjer flere plasser og hva som skjer på Fokserød må du rette til andre enn meg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. juni 2019, klokken 07:18
Ba du om en oppramsing? Selvsagt er det flere steder,, men nevnte den ferskeste. Dette er på ingen måte stedsavhengig, men skjer flere plasser og hva som skjer på Fokserød må du rette til andre enn meg.
Du vil ikke dele med oss andre hva det er som faktisk skjer og hvor dette skjer? Kan jo være feil med bilen din? Litt snodig med tanke på denne tråden.. 

Min opplevelse er at når det skjer oppbremsinger så skjer det mindre kraftig enn før, noe som er en forbedring da man ikke skvetter til.

På motorvei er det vel og merke langt unna å være slik at AP bli skrudd av. Det kan bli noe oppbremsing forbi store vogntog og i det man skifter fil og det er biler i begge feltene, etter min erfaring. På landevei skjønner jeg at det blir for mye rykk og napp.

Motorwatt

#24
Sitat fra: 1000kwh på fredag 14. juni 2019, klokken 07:29
Du vil ikke dele med oss andre hva det er som faktisk skjer og hvor dette skjer? Kan jo være feil med bilen din? Litt snodig med tanke på denne tråden.. 
Hva er hensikten med å ramse opp de stedene det skjer når det ikke er stedsavhenig? Som jeg også sier så har Tesla vært på saken, og jeg rapporterte til dem via SMS hvor og når det skjedde. Jeg har forstått at du har en nærmest feilfri opplevelse med din bil, men det ser ut som om du er i mindretall. Jeg forstår heller ikke at du skal finne det "snodig" da jeg neppe trenger å legge frem beviser for å bli trodd "med tanke på denne tråden".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

#25
Sitat fra: Lynet på torsdag 13. juni 2019, klokken 23:29
AP1 hardware og software var laget av Mobileye i Israel og ble brukt fra slutten av 2014 til slutten av 2016. Den fungerte utrolig bra og hadde veldig lite fantombremsinger. Tesla avsluttet samarbeidet med Mobileye i 2016, da de skulle greie å lage dette bedre selv. Ser ikke sånn ut spør du meg. AP1 greide å lese skilt, det greier ikke dagens Tesla!
Mobileye har jobbet med dette i flere tiår, så det er ikke så rart AP1 er stødig og forutsigbar. Allikevel stresser folk med at bilen de kjøper på FInn skal ha AP2 :D
Det hender jeg kjører Oslo-Sandefjord for å kjøre slektninger. På den strekningen kjører AP1 omtrent feilfritt fra motorvei-påkjørsel til motorvei avkjørsel. De gangene jeg avbryter autopiloten er når jeg skal gi på litt ekstra av en eller annen grunn, eller bytte felt ettersom AP1 ikke har myke feltskift. Men klarer man seg uten feltskift kan AP1 stå aktivert hele veien uten særlig merkbar forskjell mot manuell sjåfør.

Men jeg kjørte en AP2.5 bil Oslo-Hafjell-Oslo for en stund siden og må si jeg syntes den kjørte veldig bra. Ingen fantombremsing, fartsendring med spaken skjedde mykt og feltskift skjedde mykt. Kun av/påkjøringsramper som trøblet med plassering i feltet. Tydeligvis skjedd noe med sw siden da. Eller kanskje et M3 problem?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Det er TACC-delen av AP som har ansvaret for fantombremsingen. Selvstyring og filskifte finner sjelden på noe krøll annet enn ved på- og avkjøringsramper på en vei med god veimerking. Og de gangene det skjer, er det forutsigbart hvis man følger litt med på veimerkingen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Ser du har S75D, da er det i hvert fall ikke isolert til M3.
Jeg har bare kjørt en enkelt langtur med AP2.5. Riktignok 400km, men det var ingen problemer med fantombremsing da.

Det må ha skjedd noe med programvaren siden i fjor sommer som har introdusert dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Tja. Som jeg skriver, så ble det første gang rapportert her på forumet for 3 år siden, og Google-søket "tesla+phantom+brake" gir et tydelig overblikk. Kan være enig at det muligens kan være litt til og fra med software-versjonene, men konklusjonen på at Tesla ikke har løst problemet etter minst 3 år, står fjellstøtt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. juni 2019, klokken 09:18
Kan være enig at det muligens kan være litt til og fra med software-versjonene
Ja det må jo være det åpenbare svaret når jeg kjørte et par hundre kilometer (med AP aktivert) uten fantombremsing september 2018, mens andre sliter med dette nå i 2019.
Bilen jeg kjørte hadde for øvrig skiltnummer EK99339 om noen vil sjekke/vurdere om HW-versjon kan spille inn på opplevelsen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA