Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 - Type 1 adapter vs dedikert ladekabel

Startet av N0ya, torsdag 13. juni 2019, klokken 09:18

« forrige - neste »

N0ya

Jeg har nettopp fått montert Easee laderobot og skal i fremtiden lade en Model 3 og en Fiat 500e vekselvis på denne. Har allerede kjøpt Mode 3 32 Amp 3 fas Type 2 - Type 2 kabel som skal ligge fast i garasjen for lading av Model 3'en. Vil det være hensiktsmessig å kjøpe et Type 2 - Type 1 adapter som kobles på denne kabel for lading av Fiat 500e, eller bør jeg kjøpe en dedikert ladekabel for Fiaten?

Har hørt at disse adapterne ikke nødvendigvis er vanntette og at det kan blir et problem. Er det noen av dere som har gjort erfaring slike adaptere?
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

jkirkebo

Sitat fra: N0ya på torsdag 13. juni 2019, klokken 09:18
Jeg har nettopp fått montert Easee laderobot og skal i fremtiden lade en Model 3 og en Fiat 500e vekselvis på denne. Har allerede kjøpt Mode 3 32 Amp 3 fas Type 2 - Type 2 kabel som skal ligge fast i garasjen for lading av Model 3'en. Vil det være hensiktsmessig å kjøpe et Type 2 - Type 1 adapter som kobles på denne kabel for lading av Fiat 500e, eller bør jeg kjøpe en dedikert ladekabel for Fiaten?

Har hørt at disse adapterne ikke nødvendigvis er vanntette og at det kan blir et problem. Er det noen av dere som har gjort erfaring slike adaptere?

Adapterne bryter mot standarden og er slik sett ulovlige både å selge og bruke. Så jeg vil helt klart anbefale deg å kjøpe en type 2-type 1 kabel til Fiaten. En slik kan jo brukes mange andre steder også, og koster ikke stort (1650,- for de 32A utgavene jeg selger for eksempel). Adapterne er dyrere så vidt jeg vet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

roder99

Tesla S85D 2016
Fiat 500e 2013, 24 kWh batteri, 83 kW motor, såld
Opel Ampera 2012, såld
Peugeot iOn 2011, såld.
Think City 2009 Gul Zebra-batteri.
Think City 2009 Svart Zebra-batteri.
Elcykel med 250 watt bosch mittmotor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA