Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygning til annen batterikjemi

Startet av commiesoft, søndag 15. januar 2012, klokken 18:53

« forrige - neste »

commiesoft

Jeg drister meg til å foreslå at det bør være en viktig del av foreningens
oppgave å få endret reglene slik at dette blir mulig.

Sånn det ser ut nå, står vi foran et dramatisk fall i batteripriser, og en ny
batterikjemi med høyere energitetthet enn før.

Fordelene med å kunne bygge om lovlig er:

Et nytt marked, og nye arbeidsplasser.
Høyere bruktbilpriser for elbiler.
Lengre levetid på elbilene, mindre totalt CO2 utslipp.
Lavere terskel for å kjøpe ny og brukt elbil.

Etc ad infinitum, etter min mening.

Amcar miljøet i Norge har jo fått igjennom mye ifb med ombygning osv, og
nå synes jeg det er på tide at vi står på også.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Godt forslag.

I tillegg til momentene du har nevnt vil jeg nevne at dagens regime gjør at biler blir bygget om uten at potensielt farlige tilstander blir oppdaget.

Kunne vi framvist ombygginger, gjerne basert på en egenerklæring, og gjerne med krav om å (be)vise at primære og sekundære sikkerhetsfunksjoner faktisk fungerer, tror jeg vi ville luket vekk useriøse bygg, og økt sikkerheten ved ombygging.

Skal det være umulige krav i forbindelse med ombygging vil ingen oppgi hva slags batteri de egentlig kjører rundt med. ;)

Det vi trenger er enkle og greie regler vi kan forholde oss til. Det skal heller ikke koste store summer å vise fram og få godkjent en ombygging fra Bly til NiCd, eller NiCd til Lithium for å ta de mest populære forbedringene.

MC gutta får bygge choppere fra scrach, så hvorfor kan ikke vi holde en nesten perfekt gammel Elbil på veien, eller bygge om en lekker fossilbil til Eldrift?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: commiesoft på søndag 15. januar 2012, klokken 18:53
det bør være en viktig del av foreningens
oppgave å få endret reglene slik at dette blir mulig.
Det støtter jeg!

NFSOK jobber jo bare med regler for å kunne bygge bil helt fra bunnen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Hansi

Bumper denne jeg. Jeg er helt enig med trådstarter. Intensjonen med loven er kanskje god, men her er det stort potensiale for trygge ombygginger med stort miljøforbedringspotensiale.
Nissan Leaf er et godt eksempel, her bør det være mulig å oppgradere batteripakke til en større original batteripakke.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

cra

Jeg ser ikke noen grunn til å ikke godkjenne ombygging til annen batterikjemi med mindre med medfører (større) endringer i vekt/vektfordeling.

Ombyggigen må selvsagt være trygt gjennomført når et kommer til bruk av komponenter og hvordan arbeidet er gjort.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hansi

#5
Hva er det egentlig rent konkret som stopper det per i dag, bare for å være sikker på hva som er nødvendig for at lovlig oppgradering av batteripakke vil kunne finne sted?
For Nissan Leaf f.eks., er det de to punktene under, eller har jeg misforstått noe?
1. Nissan Norge/Europa må typegodkjenne ZE0/AZE0 karosseriet (2010-2016?) for 40 kWh og eventuelt 62 kWh batteripakken? AZE0 leveres vel med 30 kWh batteripakken, er det kun loven om bytte av batterikjemi som stopper oppgradering da (typegodkjenning bør da være OK?)?
2. Loven om batterikjemi må endres noe slik at det f.eks. blir lov å oppgradere til en original batteripakke med høyere kapasitet som bilmodellen er typegodkjent med?

Ombyggingen må selvsagt være trygt gjennomført som du skriver, jeg antar man vil måtte vise bilen på biltilsynet tilsvarende det man må ved ombygging av andre biler eventuelt.
Nissan Leaf batteripakke på 40 kWh veier etter hva jeg har forstått ca. 30kg mer enn Nissan Leaf 24 kWh batteripakke, jeg kan ikke forstå at det tilsier (større) endringer i vekt/vektfordeling?
62 kWh batteripakken er slik jeg har forstått det ca. 5 cm høyere, det kan kanskje skape utfordringer, jeg vet ikke om Nissan har gjort forandringer for at bilen ikke skal bli lavere.

Jeg antar at det er forskjellige regler i USA og Europa/Norge på dette og at det at det har blitt byttet til 40 kWh batteripakker på 30 kWh biler i USA ikke har særlig betydning i Europa/Norge?
Kilde:
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=30816
https://www.reddit.com/r/leaf/comments/euvfom/huge_news_nissan_usa_will_replace_30kw_batteries/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

hanche

Det er mulig jeg er naiv, men jeg tviler litt på om Nissan har interesse av å bidra til å gjøre det enklere å bygge om gamle biler. De vil vel heller selge nye? Så at de skal ta jobben med å få typegodkjent eksisterende modeller for større batteripakke, tror jeg neppe kommer til å skje.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Hansi

#7
Skal vi la profittjaget til bilfabrikantene være det som styrer alt, eller skal vi kunne forvente at de tar litt ansvar i det grønne skiftet?
Jeg håper de blir presset til og ser selv at de bør ta litt ansvar, og ifølge Sløsesjokket episode 1 https://tv.nrk.no/serie/sloesesjokket/sesong/1/episode/1 er deres representant positivt innstilt til det så lenge det gjøres riktig (selv om jeg ikke har sett noe som indikerer det og jeg tror det ikke før jeg får se det).
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

JUL ZOE 240

Hei,

Jeg har en Leaf fra 2013 der nåværende batteri synger på siste verset. Bilen er ellers fin og jeg kunne godt tenkt meg "nytt brukt" batteri i denne. Fra 24 kwh til 40 kwh. Har sett det er blitt gjort i andre land.

Fant i den forbindelse denne tråden. Er situasjonen fremdeles den samme som beskrevet over i tråden eller har elbilforeningen sett på saken?

Ser at denne tråden ligger under "elbilforeningens oppgaver". Forstår at det er forslag til oppgaver for foreningen som diskuteres her. Har elbilforeningen svart ut dette noen gang?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA