Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medlem i Elbilforeningen, nødvendig ?

Startet av ENTO, tirsdag 25. juli 2023, klokken 00:35

« forrige - neste »

ENTO

Følte at jeg ble dratt inn som medlem i elbilforeningen da jeg kjøpte min første elbil. Er det egentlig noe å hente med å være medlem der ? Som å være medlem i NAF som for meg virker som en søvnig forening,helt unødvendig. Har erfart etterhvert at ladebrikken/ladeklubben også er unødvendig. Etter at Tesla åpnet for oss andre så er det blitt min favoritt ! Billigere er de også. Noen meninger der ute ??

TB

Medlemskap i elbilforeningen gjør foreningens ansatte kan fokusere på oppgaver som fremmer elbilen i større grad enn hver enkelt kan gjøre.

Kan lese litt her:
https://elbil.no/om-norsk-elbilforening/

Forumet som dette skrives på er også finansiert elbilforeningen.

Medlemskap er frivillig, som andre interesse organisasjoner.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Jeg ønsker Elbilforeningen kunne gjøre mer for å gjøre seg synlig ovenfor oss medlemmer, og hva de bidrar med. Fokus er mest å vise seg frem som en stor aktør i den offentlige debatten, spesielt politisk. Det blir mindre opplagt hva vi medlemmer har igjen for dette. Ett eksempel er "folkemøtet" som ble arrangert i Oslo i april. Det ble flittig rekruttert for å få folk til å møte opp, og tilrettelagt med webløsning for å melde inn spørsmål. Oppmøtet var ikke stort (~50 pers?), men det var mange og gode spørsmål som ble registrert. De som var til stede kunne også stemme på hvilke spørsmål som burde tas opp.

Likevel, så var det bare ETT spørsmål fra "folket" som ble reist til politikerne, og det var heller ikke av de som var stemt opp av publikum! Resten var foreningens og politikernes egen agenda. Jeg fikk inntrykk av at medlemmene i salen bare var innkalt for å øke kjøttvekta i foreningens argumenter, ikke for å selv bidra i debatten.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

Tenker å vurdere medlemskap når ladeklubben dekker hele landet (det skjer i neste måned når Ishavsveien bytter til betalingsløsning fra Kople), og for å gi litt støtte til forumet. Men jeg har vært mer på linje med NAF i endel av sakene organisasjonene har jobbet for, så det er ikke opplagt hvilken organisasjon jeg burde velge.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

Med nyinnkjøpte biler så har jeg vel vært medlem et par år uten at jeg noen gang har sett, eller benyttet meg av, noen fordeler. Egentlig vet jeg ikke hva et slikt medlemskap kan gi meg, men som lobbyorganisasjon så har de vel sin misjon?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

igniztion

Ladeklubben kan ha noe for seg - de er vel den eneste produsent-uavhengige som støtter Plug & Charge foreløpig? Dessverre støtter jo ikke alle ladeoperatørene Plug & Charge enda, men det er lov å håpe at det kommer.

Ellers er det for min del lite å hente på medlemskapet. Fordelene har man stort sett samme eller bedre varianter av gjennom fagforening, boligbyggelag eller andre medlemskap.

For min del bunner det ut i om man er interessert i å støtte arbeidet de gjør, og jeg er veldig enig med andre her om at dette er veldig lite synlig overfor medlemmer. Dersom de er interessert i å beholde og øke medlemsmassen har de en jobb å gjøre med kommunikasjon.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

eisa01

Det bunner vel ut i om man vil støtte arbeidet de gjør, inkl. å opprettholde dette forumet

De er en ganske stor forening og er ikke helt enig i alt de gjør, men Ladeklubben som non-profit aktør + at de er store nok til å ta opp forbrukerrettigheter gjør at jeg forblir medlem per nå

Unni Berge

Hei alle sammen. Eg heiter Unni Berge og jobbar særleg med kommunikasjon og politisk påvirkning i Elbilforeningen. Som med alle interesseorganisasjoner så er det sjølvsagt frivillig å vere medlem også i Elbilforeningen. Og vi vil gjerne ha fleire tilbakemeldinger på korleis vi kan spele ei enda bedre rolle for medlemmer og for elbilsaken. Under kjem eg med eit par eksempel og kommentarar på kva vi allerede gjer:

- Norge er verdast fremste elbilland på grunn av politikk. Det gjer at stadig fleire får gleda av å velje elektrisk. Svært mykje arbeid går med på å bevare sterke virkemidler som rabatt i kjøpsavgiftene og miljørabatt i bomring. Kvart einaste år er det nye forslag om svekkelse. Og vi jobbar heile tida også for nye virkemiddel. To eksempel. 1. Vi fekk gjennomslag for laderett i burettslagsloven og eigarseksjonslova, eit langsiktig arbeid over total sju år. 2. Og vi har nyleg fått gjennomslag over at det framover skal tilbys betre prisinformasjon på hurtigladarane.

- Elbilforeningen jobbar gjennom sine lokalforeninger for å fremme elbilsatsinga lokalt. Tre eksempel: 1. I Sogn og Fjordane blir det no bygd ut hurtiglading i tilknytning til sjukehusa, for å sikre at taxinæringa kan gå over til elbil – og dette har lokalforeninga jobba mykje for å realisere. 2. I Oslo har vi siste året gjort eit omfattande arbeid for å sikre levelege prisar på gateladinga, meir forståelege prismodellar, og for å få opp utbygginga av gatelading. Vi tek innspelet om at folkemøtet kunne organisere spørsmålsrunden annleis, men vi vil uansett framhalde at dette arbeidet har hatt mykje og vellykka trøkk siste året. 3.  I Nordland og Finnmark har lokalforeningane våre vore avgjerande for å få realisert dei offentleg støtta utbyggingane av hurtigladenettverk. Les til dømes denne artikkelen om dette https://elbil.no/hurtigladerutbygging-gikk-i-sta-vidar-tok-saken-i-egne-hender/

- Kvar månad svarar vi på tusenvis av henvendelser på epost og telefon frå medlemmer. Det kan vere alt frå problem med installasjon av lading i fellesgarasjar til spørsmål og tekniske ting ved bilen og reklamasjon. Og i tillegg til medlems-service: Vi lagar arrangement også for å møte medlemmer fysisk. Til dømes hadde vi i juni 26 ladeprat-arrangement for elbilistar rundt om kring i Norge der folk kunne stille spørsmål før sommar og langtur med elbil. Det var svært populært og det kjem vi til å gjenta Kom på ladeprat og bli klar for elbilsommeren - Norsk elbilforening

- Vi jobbar alltid for å forbetre medlemstilbod, men det vil sjølvsagt variere kva du som enkeltmedlem etterspør. Eitt svært populært tilbod hos mange medlemmer er rabatten hos BilXtra BilXtra - 25% rabatt for medlemmer - Norsk elbilforening

- Ladeklubben er en stor satsing for Elbilforeningen, som svært mange medlemmer svarer at dei opplever som nyttig. Men mange medlemmer lastar også ned Tesla-appen og bruker lading der når det passar seg. Ladeklubben er eit pågåande arbeid for å unngå at kvart ladeselskap "låser" kunden inn i eitt einaste kundeforhold. Lademarkedet har godt av konkurranse.

- Fleire etterspør betre informasjon og dialog med medlemmene. Det tar vi på alvor og kom gjerne med konkrete forslag til korleis dette kan gjerast. I dag er vanlegaste kommunikasjonsform nyhetsbrev via epost, men vi arrangerer også medlemsmøter i alle fylker, minimum ein gong i året. På medlemsmøtet veljast lokale tillistvalgte som igjen er representantar på landsmøtet til Elbilforeningen, der strategiar og standpunkt blir bestemt

Orbit

Sitat fra: Unni Berge på tirsdag 01. august 2023, klokken 12:56- Ladeklubben er en stor satsing for Elbilforeningen, som svært mange medlemmer svarer at dei opplever som nyttig. Men mange medlemmer lastar også ned Tesla-appen og bruker lading der når det passar seg. Ladeklubben er eit pågåande arbeid for å unngå at kvart ladeselskap "låser" kunden inn i eitt einaste kundeforhold. Lademarkedet har godt av konkurranse.

Takk for svar. Jeg er enig i at lademarkedet trenger konkurranse, men Ladeklubben bidrar kun med en enklere løsning, ikke konkurranse på pris. Som et eksempel, så ville årets Europaferie kostet drøyt 12000 kr i lading med Ladeklubben (1529 kWh totalt), mens lading på samme steder ville endt på snaut 6000 kr (inklusive faste månedsavgifter) med alment tilgjengelige avtaler. En Tesla-avtale ville endt opp med omtrent samme pris (men var ikke et alternativ for meg da de ikke var åpne for andre bilmerker flere av stedene, samt ikke dekket AC-lading). Selv kom jeg enda litt gunstigere ut med avtale knyttet til bilmerke + et par frittstående avtaler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA