Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enova burde støtte eierne av hydrogenbiler.

Startet av Porsgrunn, torsdag 13. juni 2019, klokken 03:03

« forrige - neste »

Porsgrunn

Enova skal snart utbetale enda 25 millioner i støtte til 2-3 nye hydrogenstasjoner, i tillegg har de en ny tildelingsrunde på søknadene som kom nå til 1 juni.

Med all den usikkerheten som er rundt hydrogen nå er det usolidarisk å la de 160 hydrogen-bileierne gå en så usikker fremtid i møte. Den åpenbare løsningen bør være å istedet bruke pengene til å hjelpe dem ut av den håpløse situasjonen de er lurt inn i.

La alle sammen få muligheten til å skrote bilen mot en støtte til elbil på 250 000 kr. Siden dette kun vil koste maks 40 millioner er det også svært mye penger spart for Enova. Bare ved å omfordele ubrukte penger fra forrige runde og droppe denne er de allerede i pluss.

elektrolux

Er i alle fall et innspill som bør vurderes. Ser heller ikke vitsen med å pøse inn med midler til en åpenbart dødfødt teknologi.

Det kan selvfølgelig tenkes at hydrogensatsingen sin baktanke er tungtransport og fly, men selv der seiler batteri opp med gode alternativ.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Godt forslag.  Tilsvarende burde Enova også støtte nedlegging av de andre hydrogenprosjektene som går på innenlands transport i Norge. Det dreier seg bla.a om et stort fergeprosjekt i Rogaland, og om pilotprosjekter for tog og busser på hydrogen.
https://www.tu.no/artikler/sv-far-flertall-for-a-teste-hydrogentog-pa-rorosbanen-raumabanen-eller-nordlandsbanen/447810

Disse prosjektene vil kunne erstattes av batteriløsninger. Selv for de mest krevende innenlands transportene på sjø og land er det eneste som skal til egentlig utvikling av batteribytteløsninger, slik at man kan ta med seg et oppladet batteri, for eksempel som en egen vogn eller en container. 

For godstransport på vei vil krav om elektrifisering kunne være en god måte å få kontroll på utenlandske vogntog fra lavkostland.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electrix

Nå er vel nesten alle hydrogenbiler eid av selskaper som jobber med hydrogenbiler eller hydrogeninfrastruktur eller deres direktører, så jeg klarer ikke å synes veldig synd på de. Spesielt ikke siden Enova for et par år siden varslet at de avsluttet støtte til hydrogen fordi det var liten interesse, forferdelig dyrt og usikkert for bilkjøpere.

Først etter at lobbyister overtalte/presset enkelte politikere til å presse gjennom nye støtteordninger ble det gitt ny støtte. Med tanke på at disse lobbyistene var finansiert av de nevnte direktører så kan de ikke akkurat kreve at vi skattebetalere igjen skal stille opp med penger til deres lille hobby.

Skattebetalerne har vel nå allerede betalt over 1 million i fylleinfrastruktur til hver eneste registrerte hydrogenbil i Norge. Det ville vært billigere å heller gi de en Tesla hver.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA