Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grabber forsikrings selskapene til seg årsavgift incentivet til elbilene?

Startet av Elbil fundamentalist, tirsdag 11. juni 2019, klokken 00:43

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

De siste prisøkningene på bl.a Tesla sammenfaller med at årsavgiften har flytte innkrevingen til forsikrings selskapene.
Er det samme iferd med å skje med elbil årsavgiften, som skjedde mad halv mva på dagligvarehandelen?
Allerede ett halvt år etter var prisøkningene på matvarer hentet inn mesteparten av mva nedsettelsen...

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

Hos mitt forsikringsselskap er en sepparat prislinje under fossilkjøretøy som viser Trafikkavgift. Den linjen finnes ikke under elbilene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rollep

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 11. juni 2019, klokken 00:43
De siste prisøkningene på bl.a Tesla sammenfaller med at årsavgiften har flytte innkrevingen til forsikrings selskapene.
Er det samme iferd med å skje med elbil årsavgiften, som skjedde mad halv mva på dagligvarehandelen?
Allerede ett halvt år etter var prisøkningene på matvarer hentet inn mesteparten av mva nedsettelsen...
Elbiler har ingen årsavgift så dette innlegget forsto jeg fint lite av.

Prisøkningene på Tesla kommer sikkert av forsikringsselskapenes økte utgifter. Forsikringen på min billige i3 har ikke forandret seg.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Elmo på tirsdag 11. juni 2019, klokken 15:17
Hos mitt forsikringsselskap er en sepparat prislinje under fossilkjøretøy som viser Trafikkavgift. Den linjen finnes ikke under elbilene.
Du er på sporet her.
Forsikrings selskapene nektet å innkreve personskade delen gjennom forsikringen for 15? År siden. Dette fordi folk oppfatter dett som økt forsikringspremie. Derfor økte årsavgiften med 490 kr fra ~2490 til ~2980,-

Nå skal forsikringen kreve inn disse ~3000kr på fossilbiler, og da er det viktig å forklare at økningen skyldes pålagt innkreving av årsavgift.

For elbiler derimot «bakes» årsavgiften på 490 (som utgjør personskade delen) inn i premien uten videre og så øker man premien og skylder på økte skader etc.
Dermed forsvinner lavere årsavgift for elbiler inn i produktet til forsikringsselskapene og forskjellen vil bli utjevnet mellom elbiler og fossilbiler. Elbileiere taper, fossilbiler uendret, forsikringsselskapet vinner det elbilene taper. På samme måte som dagligvarehandelen «absorberer» halv MVA i løpet av kort tid. Ergo fordelen med null årsavgift på elbiler er nå i ferd med å forsvinne uten at noen protesterer.

Jeg synes denne sammensmeltingen av årsavgift og forsikringspremie er noen fordel for elbileiere.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 13. juni 2019, klokken 13:17
Jeg synes denne sammensmeltingen av årsavgift og forsikringspremie er noen fordel for elbileiere.

Har du mistet en "ikke" her ?  ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ingeniøren

Han har nok det.

Ellers er jeg enig at dette er litt betenkelig men se ikke bort fra at det er del av en større plan om å ta bort disse fordelen og da tror jeg ikke forsikringsbransjen har skylden...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA