Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Videoer å se mens vi venter på Model 3

Startet av Sigurd2, lørdag 07. november 2020, klokken 16:49

« forrige - neste »

jorgenask

Den vil ikke lage mer lyd, men eventuelt oftere lyd (at den slår inn oftere ved feks -10 enn 5 grader)

Øyvind.h

Sitat fra: jorgenask på torsdag 03. desember 2020, klokken 12:16
Den vil ikke lage mer lyd, men eventuelt oftere lyd (at den slår inn oftere ved feks -10 enn 5 grader)
Hva baserer du det på? Det er ikke min erfaring med varmepumper. Jo kaldere det blir, jo hardere jobber kompressoren. Ikke fordi varmebehovet inne går opp, men fordi den må jobbe hardere med temperaturforskjellen.

Durer i hvert fall vesentlig mer (ikke oftere!) fra kompressor på de jeg har hørt når det er skikkelig kaldt.
Vet ikke om Tesla leverer on/off varmepumpe eller inverter, men ville jo tro en moderne pumpe baserer seg på inverter-prinsippet. Da justeres turtallet utfra behov. Eldre billige on/off pumper derimot slår seg bare av og på, men også de vil bråke mer i streng kulde enn i mildvær.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jorgenask

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:19
Sitat fra: jorgenask på torsdag 03. desember 2020, klokken 12:16
Den vil ikke lage mer lyd, men eventuelt oftere lyd (at den slår inn oftere ved feks -10 enn 5 grader)
Hva baserer du det på? Det er ikke min erfaring med varmepumper. Jo kaldere det blir, jo hardere jobber kompressoren. Ikke fordi varmebehovet inne går opp, men fordi den må jobbe hardere med temperaturforskjellen.

Durer i hvert fall vesentlig mer (ikke oftere!) fra kompressor på de jeg har hørt når det er skikkelig kaldt.
Vet ikke om Tesla leverer on/off varmepumpe eller inverter, men ville jo tro en moderne pumpe baserer seg på inverter-prinsippet. Da justeres turtallet utfra behov. Eldre billige on/off pumper derimot slår seg bare av og på, men også de vil bråke mer i streng kulde enn i mildvær.

Da lærte jeg noe nytt i dag og  :+1:

ChristR

#48
Video fra Tesla Showroom i Paris.
Etter hva jeg kan se har P nye lykter, mens LR har gamle:
https://www.youtube.com/watch?v=iLPxDdkqJ60

EDIT:
Enda en video fra samme(?) sted, som viser lyktene bedre:
https://www.youtube.com/watch?v=jIuQSac7eIc
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

eNORm

Ny TB video
https://www.youtube.com/watch?v=HityyIwWSmQ

TL;DW Heatpump + octovale gjør at Tesla M3 er mye mer effektiv. 7% mindre energi brukt vs M3 Classic. Bruker varme fra batteriene til å varme opp bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA