Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader i borettslag, egen/felles infrastruktur

Startet av jpg, onsdag 12. juni 2019, klokken 21:54

« forrige - neste »

jpg

Hei, har et lite dilemma ang montering av lader i borettslag.

Kan enkelt montere elbil lader med strøm fra min egen hovedsikring/strømmåler, men borettslaget prøver å nekte meg dette, og pålegger meg istedet å bruke felles infrastruktur hvor en dyrere, spesifikk type lader må brukes, og strømforbruk blir fakturert av 3.part.

Er dette egentlig lov?
Skulle ikke sagt noe om det var "felles strøm" som ble benyttet, men her er det altså snakk om strøm fra egen leilighet.

Argumentet er at det ikke er nok strøm tilgjengelig i borettslaget, forstår det, men er da mitt problem om jeg ikke kan lage middag mens lading pågår.
Min strøm disponeres til det jeg selv måtte ønske. Om komfyren er i bruk, benytter den like mye strøm som laderen ville brukt, uansett kan jeg ikke bruke begge deler samtidig, grunnet liten hovedsikring (2x35A).
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

jkirkebo

Sitat fra: jpg på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:54
Hei, har et lite dilemma ang montering av lader i borettslag.

Kan enkelt montere elbil lader med strøm fra min egen hovedsikring/strømmåler, men borettslaget prøver å nekte meg dette, og pålegger meg istedet å bruke felles infrastruktur hvor en dyrere, spesifikk type lader må brukes, og strømforbruk blir fakturert av 3.part.

Er dette egentlig lov?
Skulle ikke sagt noe om det var "felles strøm" som ble benyttet, men her er det altså snakk om strøm fra egen leilighet.

Argumentet er at det ikke er nok strøm tilgjengelig i borettslaget, forstår det, men er da mitt problem om jeg ikke kan lage middag mens lading pågår.
Min strøm disponeres til det jeg selv måtte ønske. Om komfyren er i bruk, benytter den like mye strøm som laderen ville brukt, uansett kan jeg ikke bruke begge deler samtidig, grunnet liten hovedsikring (2x35A).

Det felles ladesystemet er nok lastbalansert mot hovedsikringene slik at de ikke overbelastes. Om noen får installere egne systemer vil de gå utenom lastbalanseringen og "reservere" en uforholdsmessig stor del av effekten til seg selv. Dvs. at du i prinsippet kan lade på f.eks 1-fase 25A mens bilene på felles-anlegget blir begrenset til 6A pga. høy belastning på hovedsikringene.

Så vidt jeg vet står de fritt til å pålegge at deres felles løsninger benyttes ja. Hvis ikke blir det "førstemann til mølla"-problematikk der det kanskje er effekt nok til at kun de første 10 får installere ladestasjon mens de neste 20 nektes pga. at de første 10 har brukt all restkapasiteten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA