Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade bilen på ekstremt lavt amperenivå på et gammelt morkent el-anlegg

Startet av Jorgen Bjerke, onsdag 12. juni 2019, klokken 19:19

« forrige - neste »

Jorgen Bjerke

Jeg bor i blokk og venter fortsatt på bilen min. Vi har foreløpig ingen lademulighet, men vi har noen gamle stikkontakter på hver parkeringsplass, beregnet på motorvarmere. De er gamle og tåler sikkert ikke at jeg lader bilen med dem. Dessuten vil jeg ikke belaste sameiet med strømregninga. Men jeg tenkte jeg kanskje kunne sette bilen til ekstremt lavt ladenivå kun for å motvirke vampire drain. For jeg sykler til jobben (trim), så bilen kommer til å stå ubrukt i mange dager i strekk. Hvor lavt bør jeg da sette ladestrømmen? Ville dere turt å gjøre noe slikt på et gammel morkent el-anlegg beregnet på motorvarmere?

litium

Da jeg gjorde dette tidligere satt jeg den på 7-8 A. Fikk bekreftet av elektriker at dette burde være trygt. Men skal jo i prinsippet være jordvern da. Sjekk varmgang etter noen timer kanskje.

Rsk1

Sitat fra: Jorgen Bjerke på onsdag 12. juni 2019, klokken 19:19
Jeg bor i blokk og venter fortsatt på bilen min. Vi har foreløpig ingen lademulighet, men vi har noen gamle stikkontakter på hver parkeringsplass, beregnet på motorvarmere. De er gamle og tåler sikkert ikke at jeg lader bilen med dem. Dessuten vil jeg ikke belaste sameiet med strømregninga. Men jeg tenkte jeg kanskje kunne sette bilen til ekstremt lavt ladenivå kun for å motvirke vampire drain. For jeg sykler til jobben (trim), så bilen kommer til å stå ubrukt i mange dager i strekk. Hvor lavt bør jeg da sette ladestrømmen? Ville dere turt å gjøre noe slikt på et gammel morkent el-anlegg beregnet på motorvarmere?

Flere motorvarmere ligger på rundt 500W. Det gir et strømtrekk på drøye 2 ampere. Personlig ville jeg vært forsiktig med å lade på et "morkent" anlegg. Anbefaler å ta det opp med styret i sameiet, da det nå skal tilrettelegges for elbillading i sameier.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

stefse

Hva er det laveste man kan sette ladingen på? 2A går nok ikke, men 5A eller 1000W burde nok gå greit.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Strøm Tycoon

Sitat fra: stefse på onsdag 12. juni 2019, klokken 20:32
Hva er det laveste man kan sette ladingen på? 2A går nok ikke, men 5A eller 1000W burde nok gå greit.

5A er laveste. Begynner jo å bli så lavt at man såvidt tar igjen vampire drain :)

Autowinder

Ser noen en fin ny elbil og en tilkoblet ledning til bygget går nok ryktene fort og du bør ha sjekket ut om du får lov å trekke 230w*5a=1150w kontinuerlig først. Og sjekke varmgangen som beskrevet, lad et par timer og kjenn på kontaktpolene om de blir varme. "Morkne" anlegg har vel akkurat samme krav som nye anlegg; de skal tåle bruk uten fare for brann og overholde kravene satt til anlegget. Uten jordfeil er det kun tillatt med temporær/nødlading.
Sjekk https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA