Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Praktiske spørsmål

Startet av Øyvind.h, fredag 31. januar 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

Får bilen om 10-12 dager så jeg har noen praktiske spørsmål jeg håper forumfolk kan svare på!
Jeg er veldig usikker på om jeg skal beholde bilen frem til sommeren eller bare selge den med en gang, men har egentlig lyst til å se hvordan det er å leve med den noen måneder.

1. Kan forvarming startes fra nøkkelen? Jeg vet det kan legges inn faste tider i bilen, men hva om en ønsker forvarming før en litt mer spontan tur. Lar det seg løse på noen måte?

2. Fungerer forvaming uten kabel tilkoblet?

3. Noen som har testet om UMC fungerer fint med denne bilen? Testet den på EQC og det fungerte, men på E-Tron virket den ikke.

4. Har den keyless slik at en kan låse opp/igjen uten å måtte ta nøkkelen ut av lomma? Regner ikke med den låser seg automatisk når man går fra bilen, men om det i det minste er integrert i håndtaket hjelper det litt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Robert E-Niro

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2020, klokken 09:30
Får bilen om 10-12 dager så jeg har noen praktiske spørsmål jeg håper forumfolk kan svare på!
Jeg er veldig usikker på om jeg skal beholde bilen frem til sommeren eller bare selge den med en gang, men har egentlig lyst til å se hvordan det er å leve med den noen måneder.

1. Kan forvarming startes fra nøkkelen? Jeg vet det kan legges inn faste tider i bilen, men hva om en ønsker forvarming før en litt mer spontan tur. Lar det seg løse på noen måte?

2. Fungerer forvaming uten kabel tilkoblet?

3. Noen som har testet om UMC fungerer fint med denne bilen? Testet den på EQC og det fungerte, men på E-Tron virket den ikke.

4. Har den keyless slik at en kan låse opp/igjen uten å måtte ta nøkkelen ut av lomma? Regner ikke med den låser seg automatisk når man går fra bilen, men om det i det minste er integrert i håndtaket hjelper det litt.

1. Nei. Må nok ut i bilen og skru dette på
2. Nei. Må ha ladekabel i
3. Usikker. Noen?
4. Den har keyless i den forstand at man med nøkkel i lomma kan åpne/låse døra på håndtaket. Gjeller kun foran og bakluke.
Kia E-Niro 10/2019

Øyvind.h

Takk for info! Leste akkurat "nybiltester" sin test av bilen som bekreftet at nøkkel ikke kan starte forvarming på noen måte.

Men det høres unektelig kjipt ut at den ikke kan forvarmes uten kabel i. Gjelder det selv det faste programmerte opplegget mandag-fredag er lagt inn? Så starter den ikke uansett?

Jeg har fått med meg at det er noen som tester ODB-dongel og app-styring på den måten. Kanskje det da kunne vært mulig å fjernstarte varme?

Hengerfeste kunne jeg kanskje i teorien klart meg uten et års tid ved å låne bil av en i familien innimellom. Ikke ideelt, men det kunne gått. Forvarming brukes derimot hver eneste dag, noen ganger flere ganger om dagen.

Har bilen en "hold deg varm" funksjon? Dvs når man går inn på butikken eller lignende?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chivas

Kan jo legge til at 1. og 2. skal fungere ved hjelp av app på 2020 FL.

chargedup

Sitat fra: Chivas på fredag 31. januar 2020, klokken 11:58
Kan jo legge til at 1. og 2. skal fungere ved hjelp av app på 2020 FL.
Dvs at hvis (spontan/uregelmessig) forvarming er veldig viktig for trådstarter, burde han egentlig trykket på " jeg vil vente på app" på ventelisten. (Ikke meningen å kritisere trådstarter, men et tips til alle som skal kjøpe noe så dyrt om å lese tester/spørre på forum/selger før man skriver under kontrakten.)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Sitat fra: Chivas på fredag 31. januar 2020, klokken 11:58
Kan jo legge til at 1. og 2. skal fungere ved hjelp av app på 2020 FL.
Har fått med meg at det er løst på 2020 modellen, men jeg fikk valget om å vente ca 9-10 måneder på 2020 eller ta 2019 nå. Når mitt perspektiv antakelig er maks 6 måneder eierskap ble det egentlig ikke noe poeng. Tipper den er relativt lett å selge uansett :) Virker ikke som alle er like opptatt av app og forvarming som jeg er.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chivas

Verste er at man må vente til nærmere 2021 for å få 2020-modellen...Que??! :D

Øyvind.h

Sitat fra: Chivas på lørdag 01. februar 2020, klokken 00:18
Verste er at man må vente til nærmere 2021 for å få 2020-modellen...Que??! :D
I følge sms fra Kia og info fra selger var det 1 år venteliste på 2020 modell. Så ja, 2019 i 2020 og 2020 i 2021. Velkommen til elbil markedet :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

02jan

Må være i det «norske» elbilmarkedet, finne seg i å kjøpe ny bil i 2020, som 2019 modell, mens andre normalt vil få 2021 model ut i 2020.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Powerflux

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2020, klokken 09:30
3. Noen som har testet om UMC fungerer fint med denne bilen? Testet den på EQC og det fungerte, men på E-Tron virket den ikke.
Lader Kona på UMC så antar at det funker like bra på Niro!
UMC må settes i Legacy mode.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

turfsurf

Sitat fra: Powerflux på mandag 03. februar 2020, klokken 21:34
Lader Kona på UMC så antar at det funker like bra på Niro!
UMC må settes i Legacy mode.
UMC er den mobile laderen til Tesla og har vel ikke legacy mode, i motsetning til TWC som er den stasjonære Tesla laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Powerflux

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. februar 2020, klokken 06:49
Sitat fra: Powerflux på mandag 03. februar 2020, klokken 21:34
Lader Kona på UMC så antar at det funker like bra på Niro!
UMC må settes i Legacy mode.
UMC er den mobile laderen til Tesla og har vel ikke legacy mode, i motsetning til TWC som er den stasjonære Tesla laderen.
Nei, unnskyld! Du har helt rett, jeg tenkte TWC.
Skal sannelig teste UMC på Konaen :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA