Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10 års levetid?

Startet av Troald, onsdag 12. juni 2019, klokken 17:09

« forrige - neste »

lr-80

Her snakkes det om 50% tilgjengelig batterikapasitet etter 10 år. Dette var svært konservativt.
Batteripakka til i3 (94 Ah) er testet til å gå 843.000 km før den har mistet 20% kapasitet.

Kilde
https://insideevs.com/news/338067/bmw-i3-samsung-sdi-94-ah-battery-rated-for-524000-miles/
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

sylwester

@Kjetil Jacobsen
Her er bilde fra LeafSpy etter 5km kjørte km. Dvs. den hadde mer ladet, men bilde ble altså tatt før vi kjørte langtur. En battericelle på denne pakka har Vmax 4.200V og over det er skadelig, men på grafene ser du at flere celler er over dette. Med et buffer på f.eks. 5-10% skulle man forvente en spenning på 4.150V ved endt lading.

Rekkevidde på tester og WLTP selger biler. De første leafene er snart 9 år gamle og de kan si at batteriene varer lenge, men batteriene på den tiden hadde longlife-instilling som anbefaling siden Nissan var bekymret for at batteriene ikke skulle vare 10 år. Det vet de er mulig idag og at de virker litt for bra så da kan de prioritere salg litt mer.

Uansett er det enkelt å jobbe imot dette. Ikke la den lade til 100% og stå sånn, spesielt ikke når pakka har hurtiglada og er varm. Dette er spesielt viktig i starten siden jeg vet ikke om BMS bruker SOH som utgangspunkt eller tid.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

sylwester

#17
@lr-80 BMW i3 har aktiv batterikjøling/varming så i praksis holder den batteriet på en temperatur som reduserer kapasitetstap under 20% og over 80%. Dette er ikke standard på enkelte biler som de fra Nissan, VW og Jaguar. Sikkert flere, men disse vet jeg ikke har det. Jeg eier selv en Leaf og det påvirker både levetiden og begrenser ladehastighet på langturer mot at bilen er rimeligere å kjøpe.

@Ingeniøren
Battericellene er ikke så forskjellig fra mobiltelefoner og laptoper. Det er forskjeller mellom batteriene som brukes i bilene også så variasjonen er mer justering på fordeler/ulemper. Forskjellen er hvor aggressiv BMS er og hvor tidlig den går fra konstant strøm til konstant spenning. En laptop/mobil klarer seg sikkert med 450-600 sykluser ned til 70% og de med fast batteri har gjerne noe mer buffer enn de med løst hvor batteribytte er en potensiell inntekt for selskapet. Jeg har en kamerat som bruker litiumbattterier i lommelykta si ved dykking og han overlader de slik at han har mye lengre dykketid mot at batteriet holder til 10 dykk.

Endret: Strøket over Jaguar siden i-Pace hadde kjølig
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

lr-80

Sitat fra: sylwester på søndag 30. juni 2019, klokken 16:35
...aktiv batterikjøling/varming...
Dette er ikke standard på enkelte biler som de fra Nissan, VW og Jaguar. Sikkert flere, men disse vet jeg ikke har det.
Jaguar har thermal management: As it turns out, the 90 kWh battery (LG Chem supplied cells) is maintained inside its optimum range of 15-30°C through liquid cooling - for best performances and longevity.
https://youtu.be/pNSbiyO6vWA
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

sylwester

@lr-80 Egentlig litt glad jeg tok feil der, men jeg har hørt det flere ganger og et er utrolig at en Jaguar ikke skulle ha det på stell :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA