Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10 års levetid?

Startet av Troald, onsdag 12. juni 2019, klokken 17:09

« forrige - neste »

Troald

I følge artikkel på motor.no beregner Nissan levetiden på elbiler til 10 år mens batteriene varer i 22 år. Noen som kan tenke seg årsaken?

https://www.motor.no/artikler/elbil-ny-nissan-tester-viser-at-batteriet-holder-lenger-enn-bilen/
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

OhmPaPa

Sitat fra: Troald på onsdag 12. juni 2019, klokken 17:09
I følge artikkel på motor.no beregner Nissan levetiden på elbiler til 10 år mens batteriene varer i 22 år. Noen som kan tenke seg årsaken?

Bilen ruster vel opp i norsk saltsuppe mens batteriet ligger beskyttet?

Trond.m

Det er vel heller snakk om økonomisk levetid. Med de deleprisene Nissan opererer med, så vil det nok bli for kostbart å beholde en elbil like lenge som en konvensjonell bil.

kaiat

De fleste bilprodusenter opererer vel med en levealder på ti år for en bil. Etter det er det ingen selvfølge å få tak i deler osv.

Ellers rusler det fortsatt et eksemplar av Nissans første elbil med litiumbatterier rundt på veiene. Selvsagt er batteriet godt degradert etter 20 år (og med tvilsom oppbevaring på lager), men den funker da ennå.
https://jalopnik.com/nissan-designed-a-mass-market-electric-car-in-1998-her-1832136540

Nei til klimasvindel

Sitat fra: TM på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:32
Det er vel heller snakk om økonomisk levetid. Med de deleprisene Nissan opererer med, så vil det nok bli for kostbart å beholde en elbil like lenge som en konvensjonell bil.

Det er jo interessant at produsenten selv beregner levetiden så lavt. Intet kvalitetsargument akkurat.
Biler med masse avansert elektronikk + "kraft-elektronikk" må vil være utsatt for at feil med komponenter, lodding...her er både varmgang og mulig underdimensjonerte komponenter. De som produserer tekniske produkter lager nesten alltid på-kanten dimensjonering, sånn at ting ryker (litt for mye) før tida. Med stort antall komponenter + kompleksiteten så skal det bitte små feil som setter det hele ut av spill. Blir alltid dyrt, fordi man oftest velger å kjøpe nye sammensatte kort og moduler i stedet for å reparere på komponent-nivå.
Dessuten er EL-biler (også) stappfulle av software og programmert til å nekte fullstendig ved feil.
De frekkeste har vel muligens software som lager fiktive feil, både ELbil og ICE.

Konvensjonelle biler (ICE) er jo også utsatt for elektronikkfeil, men kanskje i mindre grad da hovedmekanismen er mekanisk.

Trekkoppbil

#5
Her var det mange morsomme tall i den nevnte artikkelen i Motor.no: "Nissan har analysert 400.000 Leaf solgt i Europa"

Etter et  raskt søk på nettet, finner jeg denne salgsstatistikken:    
Nissan
Leaf
2018    38.740
2017    16.832
2016    18.210
2015    15.303
2014    15.158
2013    11.097
2012    5.211
2011    1.728
2010    36
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/nissan/nissan-leaf/

Trekkoppbil

Inntrykket mitt for 7 år gammel Leaf, er at verdien gjerne har tapt seg ca 75% i kroner, mens  batterikapasiteten har tapt seg ca 25%.

I visse sammenhenger regner man at batteriet er modent for utskifting når man kommer ned på 60-70% SOH, men det gjelder vel først og fremst så lenge bilen er innenfor kapasitetsgarantien.

Til småkjøring kan en bil med redusert kapasitet være like god, men det føles gjerne som at bilen er ganske redusert når kapasiteten har tapt seg.

Med et ganske nytt batteri, med kapasitet på 22kwt, så kan man hurtiglade med full hastighet på 48kw opptil kanskje 12-14kwt, og man kan lade 8-10 minutter hver 5. mil.
Med et 7 år gammelt batteri på 16kwt, så går ladinga så sakte når man er kommet opp i ca 8-9 kwt, at man ikke orker å lade lengre før man kjører videre, og det er behov for hyppige ladestopp. Hvis batteriet er litt kjølig, så får man kanskje 6-8 kw lading når batteriet er halvfullt. Det er vanskelig å finne optimal SOC og temperatur for lading, med ett gammelt batteri.

http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/#battery-aging-model

sylwester

#7
Må huske at alle bilprodusenter sikter til at bilene skal vare i ca. 10 år. Klarer de hvertfall det så er det industristandard. At biler hugges ved i snitt 18 år er særnorsk og på grunn av at vi har så høye avgifter, noe som igjen gjør at vi deler den dyre investeringen over flere år. Jeg slet med å få opp panseret på en Ford jeg eide og verkstedet sa at det var fordi nøkkelen ikke var ment å vare over 10år. Industridesign vet akkurat hvor mange trykk en knapp tåler og de legger lista på litt høyere enn målet og da har du den rimeligste komponenten som slutter å virke etter et greit nok tidsrom for kunden slik at kunden kan kjøpe seg et nytt produkt. Lager du noe som varer evig så har du mista en kunde for hver bil du selger. 

Batteriene i Leaf er så bra at den siste modellen lader 100% de første månedene for å sette fart på kapasitetstapet. I tillegg vil de som tester biler når de er ny kunne reklamere med mer rekkevidde enn de hadde hatt hadde de lagt på buffer med en gang. Nissan regner med å håper at alle lader til 100% og også lar den stå en del helger, for batteriet tåler det og allikevel er innafor 66% etter 7 år. Det betyr også at de som ikke bruker jevnt mye og muligens kjorer mindre enn 50% av kapasiteten ikke lader til 100% og som passer på batteriet som om det var et lithiumsbatteri vil klare å redusere hastigheten til kapasitetstapet fra dag 1. og resultatet er noe lengre rekkevidde på 10årsalderen. Nå er det mange ting som påvirker kapasitetstapet og en av de er alder. Uansett hva man gjør vil man ha noe, men alle tidligere generasjoner var garantert for forsiktige og vil muligens se bedre ut i % i snitt i forhold til en 2018+-modell.
Min 2012 har 82% idag og jeg trenger kun 3mil/dag så batteri har jeg nok av. Jeg er mest redd for parkeringsbremsen og varmeelementet siden det er dyre reperasjoner som muligens ikke er verdt det hvis bilen er gammel. Jeg vurderer å bytte til ansvar å heller spare opp til de istedenfor å kaste penger på forsikringsselskapet jeg aldri får igjen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ingeniøren

Enig til det siste, kasko på en gammel bil er tull. Men er man avhengig av bilen så må man da spare noen kroner slik at man kan betale om noe oppstår og ikke reise til syden for penga...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Full kasko på gammel bil synes unødvendig, men ville ikke ha valgt bort delkasko (brann/tyveri/glass) og hvis man har meget høy bonus (har selv 75% eller 80% om jeg vil), og da blir prisforskjellen på delkasko og full kasko overraskende liten så har allikevel valgt å beholde full kasko på bil som har blitt eldre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sylwester skriver: "Batteriene i Leaf er så bra at den siste modellen lader 100% de første månedene for å sette fart på kapasitetstapet. I tillegg vil de som tester biler når de er ny kunne reklamere med mer rekkevidde enn de hadde hatt hadde de lagt på buffer med en gang. Nissan regner med å håper at alle lader til 100% og også lar den stå en del helger, for batteriet tåler det og allikevel er innafor 66% etter 7 år".


Er dette noe du har funnet på, eller kan du dokumentere påstandene du kommer med. Det er fint at vi har ytringsfrihet i Norge, men den bør ikke utnyttes til å fremsette konspirasjonsteorier/alvorlige beskyldninger uten at de kan dokumenteres.


For øvrig har jeg en bil som er mer enn 20 år og som er så godt som ny. Så min erfaring er at kvaliteten på nye biler er svært høy og at de vil ha en lang levetid om de blir tatt godt vare på (mye bedre enn bilene for noen tiår siden).

Nei til klimasvindel

Lithium batterier blir rett og slett slitt med bruken. Det er ikke til å komme vekk fra.
Hvor mye - kommer av hvordan de brukes og lades.

De slites mer av å lades helt opp.
De slites mer av å lades helt ut.
De slites også av å lades ved økt temperatur og det begynner å merkes allerede ved 30-35 grader C.

Akkurat samme årsak til at mobiler og laptoper mister egenskapene for fort.
Den som vil ha lengst mulig levetid bør holde batterikapasiteten innenfor 10-20% og 80-90% av full kapasitet, samt bare lade i kjølige omgivelser. I praktisk er mye av dette vanskelig.

Så lurer jeg på om noen bruker begrepet 100% på misvisende sett.
Lager et eksempel med ny batteripakke på 100 kWh, som da blir 100%.
La oss si at batteripakka har gått i 10 år og kapasiteten da er 50 kWh.
Jeg har ikke Elbil selv, men er ganske sikker på at bil-hjernen rekalibrerer etter hvert som den "lærer" hvordan kapasiteten reduseres, og da vil de nye 50 kWh betegnes som 100%.

Et eller annet sted på skjermen/menyen burde det jo stå at 50 kWh der det burde stå 100 kWh når bilen var ny. Fordi hver gang bilens batteri er kjørt en hel syklus (full opp og utlading) kan brukes til å måle kapasiteten. Men bilfabrikantene vil vel neppe at slike opplysninger skal være for lett tilgjengelig....eller hva?


lars667

Vet at i alle fall hos VW (e-Golf) så er det slik at de opererer med tilgjengelig kapasitet som er lavere enn faktisk batteristørrelse. Bilen lar deg verken lade helt til 100% eller lade ut til 0%. Antar at dette er for å forlenge levetiden. Derfor er det mindre fare for at bruker mishandler batteri like mye som er vanlig med laptops og mobiler. Er det ikke slik med Nissan, som antydes lenger opp i tråden?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Rosstopher

Sitat fra: Nei til klimasvindel på mandag 24. juni 2019, klokken 09:38
Et eller annet sted på skjermen/menyen burde det jo stå at 50 kWh der det burde stå 100 kWh når bilen var ny. Fordi hver gang bilens batteri er kjørt en hel syklus (full opp og utlading) kan brukes til å måle kapasiteten. Men bilfabrikantene vil vel neppe at slike opplysninger skal være for lett tilgjengelig....eller hva?

Leaf viser i hvert fall dette. Se måleren til høyre i bildet her:
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

#14
Det er i alle fall forskjell på kjemien i batterier som brukes i elbil og de som brukes i mobil og PC. De siste har uansett kort levetid slik at batteriet er laget for å ikke vare og kort ladetid er prioritet uansett hva det gjør med batteriets levetid. Det motsatte på elbil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA