Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ikke på Fortum Alpitronic hypercharger

Startet av kristtorp, onsdag 12. juni 2019, klokken 10:24

« forrige - neste »

kristtorp

Har den seneste tiden hatt problem med å bruke Fortum sine lynladere, bilen vil ikke starte å lade og har opplevd dette på flere av stasjonen til Fortum.

Tok kontakt med Fortum og etter mye frem og tilbake, så har jeg fått denne tilbakemeldingen fra de.

SitatDet viser seg at 'feilen' ligger i bilen. Tesla følger ikke CCS-protokollen når det gjelder kommunikasjon mellom bil og lader. Derfor har den noen ganger problemer (eller alltid) med å lade på Alpitronic sine Hyperchargere. Alpitronic lagde en workaround for en eldre software-versjon hos Model 3, men den har altså blitt påvirket av Teslas nyere software-versjoner. Fremtiden vil vise om Telsa vil følge CCS-protokollen. Dette er kjedelig fos oss og kjedelig for Model 3-eiere.

Hadde problemer både på 2019.8.3 og 2019.16.3.2 , har nå fått 2019.20.1, men har ikke fått testet enda.

Er det noen som har 2019.20.1 og som har fått ladet på disse Fortum laderene? De stasjonene jeg har testet på er Fortum Korsegården og Fortum Sonsveien.

Muffinman

Samme problem som Teslabjørn beskrev for en tid tilbake?

daktari

Hvordan kan den lade så raskt på Ionity hvis den ikke følger CCS-standarden? Åpenbart rom for tolkning...

Er det sikkert at Fortum/Alptronic har korrekt tolkning av standarden?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

CCS er dessverre en svært dårlig standard hvor mye overlates til tolkning.

Trultefan

#4
Prøvde nettopp bil med 20.1 software på ny stasjon i Losgata 5 i Trondheim. Der var det 3 hyperchargere. 2 er merket 180kw i appen og 1 150kw. Ingen startet å lade med brikke eller app. Starter handshake, men avbryter
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Fush

Kan dere som har mulighet prøve følgende prosedyre :

Ikke plugg i laderen. Start lading på stolpe. Når landing er "startet" (men venter på plugg) åpne ladelokk på bilen og sett i pluggen. Viktig at lokket var igjen og ladeport låst når du startet lading på stolpen.

Starter ladingen da? Viktig poeng her er at pluggen ikke står i / er låst før stolpen er "i gang"
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Trultefan

Sitat fra: Fush på tirsdag 18. juni 2019, klokken 00:42
Kan dere som har mulighet prøve følgende prosedyre :

Ikke plugg i laderen. Start lading på stolpe. Når landing er "startet" (men venter på plugg) åpne ladelokk på bilen og sett i pluggen. Viktig at lokket var igjen og ladeport låst når du startet lading på stolpen.

Starter ladingen da? Viktig poeng her er at pluggen ikke står i / er låst før stolpen er "i gang"

Da har jeg forsøkt med denne metoden. Samme resultat
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Redgarden

Jeg (tror) jeg ladet på en sånn i går kveld. Sto en på YX Bekkelaget (dvs nede på Mosseveien) som det sto 225 kW på, så antar det var en slik "Fortum Alpitronic hypercharger" (?)

Ladingen gikk hvertfall fint på versjon 2019.7.etellerannet. (Oppdaterte i natt til 2019.16.3.2, så kjipt om det ikke funker lenger nå...)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

mikaelf

Fikk oppdatering 2019.20.2 i går. Forsøkte å lade på Fortum sin superlader på Skøyen i dag, men bilen lot seg ikke å lade. Kjørte videre til Sandvika og forsøkte igjen på en vannlig 50kWh Grønn kontakt lader og det gikk heller ikke.
Snakket både med Tesla og GK kundeservice uten å finne løsning. Heldigvis ladingen går nå på shucko hjemme.
Skal på bilferie til syden  om en uke, begynner å bli bekymret .
TMY - LR AWD (2022 HW3)

olekvi

Sitat fra: Trultefan på søndag 16. juni 2019, klokken 03:10
Prøvde nettopp bil med 20.1 software på ny stasjon i Losgata 5 i Trondheim. Der var det 3 hyperchargere. 2 er merket 180kw i appen og 1 150kw. Ingen startet å lade med brikke eller app. Starter handshake, men avbryter

Beklager litt off-topic, men på laderene står det 75kW på to og 150kW på den tredje.  Noen som vet hva som er korrekt?
'19 TM3P

Trultefan

Det er korrekt som du sier. Det sto feil i appen til fortum i starten. Fikk du ladet på 150kw?
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

olekvi

Sitat fra: Trultefan på fredag 21. juni 2019, klokken 01:53
Det er korrekt som du sier. Det sto feil i appen til fortum i starten. Fikk du ladet på 150kw?

Stod en e-tron der, så fikk ikke testet.  (den stod der både før og etter jeg spiste burger, så den måtte lade greit lenge)
'19 TM3P

Trultefan

Testen på 150kw laderen igjen idag med sw 2019.20.4.2. Samme problem.
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

siljan


warfair

Samme opplevelse på 150kW laderen på Yx Jaren i Tomter, lading stopper etter handshake. Er som regel innom og tester hver dag. Snakket med Fortum på chat support og fikk tilsvarende svar som henrikhoe i posten over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA