Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla begrenser supercharging til 80% på travle stasjoner

Startet av Muffinman, onsdag 12. juni 2019, klokken 09:23

« forrige - neste »

Muffinman

En del artikler som denne for tiden:

https://www.engadget.com/2019/05/25/tesla-supercharger-limit/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAI6ZHPXaexdBP-LfNFH3hNupVNDTyDh3A79_o0zDoC6IBsiZ1j7LguMtEiVsXgmHVr2WLbjwdVDkJtORFeT4IHDqDLG9Ekj4peOcf5lc5DvRlTEVf6i96OIg9qFMrdHso8D5C3NCl-vKK242FObZcXHcpw7_fiAJpFH0j8zYDj6w

Samtidig rapporteres det på diverse fora at mange opplever å bli "avspist" med 80% selv om de er nesten alene på superchargeren.

Dette er i utgangspunktet både lurt og akseptabelt om man er dekket i alle retninger man kan finne på å dra videre, men her i Norge kan dette virkelig bli et problem om det blir innført en del steder. Selv må jeg av og til "hogge" superchargeren ekstra lenge for å ha nok til å komme meg ut i "huttiheita" og tilbake igjen, selv om behovet blir stadig mindre pga utbygging av andre alternativer. Men det vil uansett kunne medføre at man ikke får utnyttet det lange stoppet man tar ved en anledning, og må ta et nytt stopp når man kanskje har dårlig tid på siste ferga hjem senere. Har også opplevd å måtte lade til 90% ++ og deretter begrense hastigheten ganske mye på Europaferien for å nå neste lader. Hadde jeg hatt en S60 eller en X75 ville det neppe gått i disse tilfellene.

I verste fall risikerer man å måtte flytte seg fra supercharger over på offentlig DC-lader for å få toppet opp i de tilfellene man har behov. Det er upraktisk, og vil gi flere DC-sesjoner slik at permanent begrensning av ladeeffekten rykker nærmere.

Er dette noe vi kommer til å se også i Norge framover?

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. juni 2019, klokken 09:23

Er dette noe vi kommer til å se også i Norge framover?

Jeg håper det -men implementert på er ordentlig måte. Dvs. de ladestasjonene med mest trafikk bør få en begrensning nå belegget er høyt (f.eks over 90%).
Tesla har jo data fra bilene og kan gjøre grove beregninger på antallet biler i området, eller antallet biler som navigerer til gjeldende ladestasjon.

Det største problemet for oss som eier Tesla er de med gratis hurtiglading som synes det er lurt å lade til 100% siden strømmen er gratis...

* Lading bør koste (ladeplasser er et knapphetsgode)
* Lading til 100% bør koste ekstra mye

Løsningen på de fleste ladeproblemer er flere destinasjonsladere. De fleste som lader >80% gjør det fordi de ikke får ladet på destinasjonen.
Samfunnsøkonomisk er det rimelig dumt å lade på 200kW istedenfor 3,7kW hvis man ikke må...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wibla

Kanskje det blir enklere å lade på SuC som f.eks. Lier fremover om man implementerer dette i Norge også?
2018 Tesla Model S 75D

Ellemelle

Nå har jo det blitt opplyst fra Tesla sin side at dette ikke er en sperre, men at de bare setter limiten i bilen til 80%.
Hvis man trenger å lade mer, så er det altså bare å øke limiten i bilen til 100% igjen.
https://electrek.co/2019/05/27/tesla-override-new-charge-limitation-busy-superchargers/

Thomas Parsli

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 12. juni 2019, klokken 11:17
Nå har jo det blitt opplyst fra Tesla sin side at dette ikke er en sperre, men at de bare setter limiten i bilen til 80%.

Det er visstnok slik nå, ja (har ikke erfart det selv).
Men siden dette neppe vil fungere godt nok (egoister som lader til 100% fordi det er gratis, vil bare flytte grensen til 100%) blir det nok endringer i løpet av kort tid. Det selges utrolig mye Tesla for tiden og SuC-utbyggingen er mindre enn salget...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Fint hvis det er valgbart, og jeg håper det går an å fortsette med det.  Når jeg overnatter i nærheten av supercharger står jeg gjerne opp og setter bilen til lading før jeg går i dusjen og tar frokosten, og kan starte turen med 90-100%. Hvis 80% blir en tvungen grense risikerer jeg å ikke rekke å bli klar for avgang før bilen må flyttes (noen steder er det et stykke å gå slik at det ikke er bare å stikke ut og flytte bilen). Andre ganger prøver jeg å få meg en time på øyet samtidig med lading når det lakker utpå natta, og fortsette turen litt mer uthvilt og utnyttet tid til å få mest mulig på batteriet samtidig.

Med tvungen begrensning på 80% vil i praksis omfanget av venting på lading øke for min del. Jeg lader bare over 80% når det kan spare meg for tid senere på, eller jeg kan utnytte tiden til noe annet. Ellers ønsker jeg uansett ikke å stå et minutt lenger enn jeg må på supercharger. Konsekvensen av tvungen 80% betyr at jeg oftere må stå ved bilen mens lading pågår heller enn å utnytte tiden til noe annet, flere ladestopp og i noen tilfeller hypermiling light for å nå frem.

Så kan man jo alltids diskutere hvor løftet om "free, unlimited supercharging" kommer inn i bildet her :)
Satser i det minste på at det implementeres såpass smart at det gir fordeler for de fleste og ulempe bare for de som IKKE trenger å lade over 80%.

Thomas Parsli

Jeg leser det du skriver som argumentasjon for at andre pent får vente i kø mens du dusjer og spiser frokost -stemmer det?

Hvorfor lader du ikke bilen der du overnatter, istedenfor på en superlader om morgenen?

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ellemelle

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:14
Jeg leser det du skriver som argumentasjon for at andre pent får vente i kø mens du dusjer og spiser frokost -stemmer det?

Hvorfor lader du ikke bilen der du overnatter, istedenfor på en superlader om morgenen?
Nå skaper du en problemstilling som ikke eksisterer. Fortell meg hvilken superlader som er full om morgen, og som ikke ligger på Lier eller på Haukås.
Å kunne starte en lengre reise med 100% betyr mye for mange derimot.

Det er ikke alle overnattingsplasser som tilbyr lading. Nå når flere og flere kjører elbil, så blir det faktisk vanskeligere og vanskeligere å finne en AC-ladeplass. I gamle dager ryddet de bort handicap-parkeringen for å gi plass til oss med elbil, slik er det ikke lengre.

cra

Jeg lader så mye jeg trenger. Om det er over 80% er det ingen som kan komme og si at "det trenger du ikke", for det er det bare jeg som skal kjøre turen som vet.

I mine fem år med Tesla har det aldri vært noe problem. Aldri har noen måttet vente fordi jeg har ladet unødvendig mye, og ikek trur jeg at jeg har måttet det pga andre heller. Jeg har måttet vente i kø noen få ganger på Åsane, men aldri har det falt meg inn å spørre de andre som står der om de lader for å spare seg noen kroner selv om de bor i området, om de holder på/akter å lade til over 80% og hvor de egentlig skal slik at jeg kan vurdere om de er ferdige å lade. Trur jeg måtte vente fem minutter før jeg fikk kobla til i Drammen en gang også for noen år siden.

At Tesla setter limit til 80% ved start av lading er forsåvidt greit, så lenge bruker gjøres ettertrykkelig oppmerksom på det og ikke uforvarende går tom for strøm fordi ladingen var ferdig men med mindre strøm tilgjengelig enn antatt.

Nå venter jeg bare på de som skal argumentere for at de med mindre batterier skal vike for de med større pga lavere ladehastighet. Vel, newsflash til den det måtte gjelde: De pengene vi har spart på å ikke kjøpe det største batteriet er god "timebetaling" for å stå litt lenger å lade når vi trenger det. Synd for deg.

Sånn, det var dagens utblåsning. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

#9
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:14
Jeg leser det du skriver som argumentasjon for at andre pent får vente i kø mens du dusjer og spiser frokost -stemmer det?
Dette er vås, og om du leser det slik må du prøve på nytt.

Mange superchargere ligger inne på området til diverse hoteller. På andre steder kan hotellet ligge noen noen minutters gange unna.  Da er det redelig å ikke la bilen stå på laderen over natta (slik som enkelte faktisk gjør), men flytte den dit i passelig tid før avgang så den er klar med mest mulig på batteriet når tiden kommer. Jeg har aldri opplevd en supercharger som er travel tidlig på morgenen, så her lager du et problem som ikke eksisterer. Faktisk er de aller, aller fleste superchargere helt tomme mellom 6-8, og det er ingen i det virkelige liv som plages av at bilen står 15-20 minutter ekstra på laderen så jeg kan starte dagsetappen med 90+% på batteriet.

SitatHvorfor lader du ikke bilen der du overnatter, istedenfor på en superlader om morgenen?
Tullespørsmål. Tror du virkelig noen ville giddet å gå ut for å sette bilen til lading før frokost om de kunne ladet over natta? Jeg har enda ikke overnattet på et eneste hotell i utlandet som har tilbudt lading slik lading, men mange ligger i umiddelbar nærhet av superchargere. Og mange superchargere ligger inne på hotellenes områder. Det er blant annet utbredt i Frankrike.  Destinasjonsladere finner man stort sett på litt finere hoteller som skal tilby "full pakke", og ikke bare noen timer søvn langs motorveien. I Norge er det blitt mer vanlig at man har lademuligheter på litt mer ordinære overnattingssteder, men det er altså ikke normalen i andre land.

Ingen må fantasere om at jeg bruker et minutt lenger på supercharger enn jeg har behov for, men siden det er svært lite bekvemt å måtte forholde seg til bare supercharging på ferie og ikke nattlading blir det i overkant upraktisk å ikke kunne utnytte de ekstra minuttene som måtte dukke av og til opp til lading.

kodax

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 09:49
...
Det største problemet for oss som eier Tesla er de med gratis hurtiglading
...
Nå er det vel sånn at de som har "gratis" hurtiglading strengt tatt har betalt for det som en del av pakka de har kjøpt. De som ikke har det, har jo heller ikke betalt for det. Det kan jo naturlig nok oppfattes lite rettferdig når man står ved ladestasjonen, så det beste hadde vel kanskje vært at Tesla aldri hadde "solgt" dette. Å fjerne det nå er nok vanskelig, og Tesla bruker det jo fortsatt som intensiv for å selge inventory, så kanskje det er ved strømpumpa vi kommer til å se klassekampen utspille seg i framtiden:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thomas Parsli

Sitat fra: kodax på onsdag 12. juni 2019, klokken 23:23
Nå er det vel sånn at de som har "gratis" hurtiglading strengt tatt har betalt for det som en del av pakka de har kjøpt. De som ikke har det, har jo heller ikke betalt for det.

Jeg mener det er motsatt -det er de som betaler for hurtiglading som finansierer gratis hurtiglading.

Sitat fra: kodax på onsdag 12. juni 2019, klokken 23:23
Det kan jo naturlig nok oppfattes lite rettferdig når man står ved ladestasjonen, så det beste hadde vel kanskje vært at Tesla aldri hadde "solgt" dette. Å fjerne det nå er nok vanskelig, og Tesla bruker det jo fortsatt som intensiv for å selge inventory, så kanskje det er ved strømpumpa vi kommer til å se klassekampen utspille seg i framtiden:)

Problemet med "gratis" er at det ikke koster noe og man han en tendens til å forsyne seg deretter.

Gratis gateparkering og gratis lading på kommunale ladere har vært et problem i alle år (i hvertfall i Oslo).
Når man nå både må betale for parkering og lading, er det plutselig mulig å finne ladeplasser :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 09:49
Det største problemet for oss som eier Tesla er de med gratis hurtiglading som synes det er lurt å lade til 100% siden strømmen er gratis...

Det spiller vel ingen rolle om folk har forhåndsbetalt strøm eller ikke hvis de tror det er lurt å lade til 100% hver gang? Tar vel opp laderen like lenge uansett?

Hva med å snakke med de og forklare ulempene ved å maxe batteriet hver gang?

kodax

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 23:46
Sitat fra: kodax på onsdag 12. juni 2019, klokken 23:23
Nå er det vel sånn at de som har "gratis" hurtiglading strengt tatt har betalt for det som en del av pakka de har kjøpt. De som ikke har det, har jo heller ikke betalt for det.

Jeg mener det er motsatt -det er de som betaler for hurtiglading som finansierer gratis hurtiglading.
...
Når jeg nå har bestilt en inventory med gratis superlading, så er jo et av intensivene nettopp at den har gratis superlading. Alternativt kunne Tesla feks rabattert bilen enda mer for å selge disse bilene, gitt med noe annet "gratis". Jeg sier ikke at det er en rettferdig og lur løsning, men det er altså sånn at det faktisk er noe som betales for. Det kan jo argumenteres for at kosten skyves over på de som ikke har fri superlading, alternativt kan man vel kanskje si at de har fått rabattert pris på sin bil siden de ikke har betalt for fri superlading.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

Jeg har hatt fri superlading siden jeg kjøpte min første TMS i 2014, og lader det jeg har behov for. Jeg har ingen superlader i nærheten av bosted; den nærmeste jeg passerer til vanlig ligger ca et halvt batteri unna. Jeg lader alltid litt mer enn akkurat så mye jeg trenger for å komme til neste lader/destinasjon, for man vet aldri når det plutselig blir en omkjøring eller annet heft. På den vanligste destinasjonen på langtur har vi dårlig tilgang på lading, og å basere seg kun på 5A ville begrense bevegelsesfriheten kraftig. Jeg har derfor ingen betenkeligheter med å lade litt ekstra, siden "veien er målet", så å si. Hadde jeg ladet noe mindre om det ikke var gratis? Definitivt ikke. Men til 100% lader jeg ikke "med vilje"; det tar for lang tid. DEt har hendt noen ganger at vi har kommet nesten til 100% fordi det har tatt lenger tid å spise enn planlagt, men dette har alltid vært på steder hvor det sjeldent har vært oppe i 50% belegg når vi har vært der, og da blir det kortere stopp på neste SC.

Det som er fint med gratis superlading er at man slipper å tenke på det. Det føles godt å bare plugge på og det var det. Det økonomiske i det var likevel en "katastrofe", i alle fall med tanke på at på den første bilen gikk 15.000,- til "gratis superlading", og på de 85.000km jeg kjørte bilen ble det ladet ca 13.000kWh. Det meste av det ble ladet hjemme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA