Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AC rens, skadelig for HEPA filteret?

Startet av Vhagar, tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:32

« forrige - neste »

Vhagar

Som tittel sier, har ikke dårlig lukt fra AC enda, men vet ikke om HEPA filteret tar seg av dette eller ikke? Noen som har fått dårlig lukt og ev. har erfaring med de vanlige AC renserene på markedet (ikke maskiner men sprayboksene) og vet om dette kan være skadelig for noe i Teslaen?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

daktari

Har ingen erfaring med rensing men det er relativt enkelt å demontere noen paneler og bypasse hepa-filteret hvis man skal spreie noe inni der.

Forøvrig er det et helt standard hepa-filter, det suger nok oppe mye fuktighet som kan bli hengende over tid... litt usikker på hvor smart det er å sprøyte på fukt på det filteret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vhagar

Sprayer jo ikke direkte på det. Boksen tømmes i kupéen og så sirkuleres gassen i 10-15 minutter før god lufting. Med tanke på å fjerne årsaker til lukt i kanalene. Men om det på en måte kan skade eller vesentlig redusere effekten eller levetiden til HEPA filteret så dropper jeg det eller fjerner HEPA filteret først. Selv om det kanskje over tid kan være kilden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

OlaM

Er jo gjerne en vannpytt et sted som skaper sånn lukt, kanskje det store filteret gjør at det er enklere å komme til eventuelle oppsamlingssteder for å suge ut vannet?
'21 3LR

Vhagar

Nå har jeg det som jeg skrev i første post ikke enda. Men fra tidligere biler har jeg erfart at det dukker opp etter noen måneder i Spania, så tenkte jeg skulle være forberedt på hva som var anbefalt måte i forhold til å ta vare på HEPA filteret best mulig (om nødvendig å tenke på i det heletatt).

Noen som vet hvor de posene (eller hva det er) for fuktoppsamling ligger? Mulig det hadde hjulpet å skifte ut de også selv.

Men konklusjonen så langt er altså å fjerne HEPA før en setter igang.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ellemelle

Hele baksiden av plastikkdekselet som HEPA-filteret sitter i, er dekt av noe som kan minne om fuktoppsamlere, ja.

Jeg trodde det var lydisolering, men hvis det er fuktoppsamlere så kan det høres fornuftig ut. Hvis du skal kjøpe nytt HEPA-filter så følger nemlig hele plastdekselet med.

Forøvrig ville jeg ikke ha vært bekymret for HEPA-filteret når det gjelder kuperens. Det skal du vel uansett kjøre på resirkulering, og da kjører rensen neppe innom filteret siden det er helt ytterst (ville vært rart om resirk sendte luft fra bilen gjennom filteret og ut i friluft)

Vhagar

Godt poeng at det kanskje ikke kjøres gjennom HEPA filteret når resirkulering er på, det hadde jeg helt oversett. Men når en bruker biohazard mode så er det jo resirkulering OG det bruker HEPA filteret? Så teorien er ikke helt vanntett?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

daktari

Stemmer ikke Vhagar.  Biohazard mode skaper overtrykk i kupeen ved å kjøre full guffe. Usikker på om den starter resirkulering, men luften kan fysisk ikke gå fra kupe via Hepa og tilbake.

Filteret ligger bak frunken og renser til-luft der. Mener å huske at inntaket ligger ved frontruta.  Så går det renset luft tilbake til hø hjørnet av frontruta der luften renses på nytt av et karbonfilter før viften. Distribueres så i kupeen. Det er enkelt å demontere panelene i frunken for å se dette med egne øyne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hodetelefoner

Resirk kommer ikke på. Den skal skape overtrykk.
Men det er vel et filter i tillegg til det store? (Har aldri sjekket selv). Aner ikke om luften går igjennom det VED resirkulering

Ellemelle

Ja det er to filter etter hverandre.
Hvis du kjøpte en X uten premiumpakken i gamle dager, var det bare et stort hull der HEPA skulle stå, mens det vanlige kupefilteret ligger lengre inn i systemet (under hanskerommet).

Vhagar

Okey, så da vil HEPA filteret kun være i kontakt med luft som kommer utenfra og således ikke være noe problem å kjøre gjennom slik AC-rens på resirkulering. De øvrige filtrene er vel ikke annerledes enn andre biler så de tåler det nok.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA