Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sykkelfeste bak ulovlig på model S?

Startet av Dag Sverre Seljebotn, tirsdag 11. juni 2019, klokken 19:04

« forrige - neste »

Dag Sverre Seljebotn

Hadde bilen (Model S P85 2014) inne i Drammen nå. Har tenkt på å montere hengerkule for feste av sykkel; og ville høre om dette påvirket garantien (som er utvidet til 2021).

Da svarte de litt bryskt at om vi monterer kule for frakt av sykkel så bryter vi veitrafikkloven, så det var ikke noe å diskutere...

Inntrykket mitt fra forumsøk var at sykkelstativ bak på Model S var lovlig? Det er i alle fall noen som selges? Noen som vet hva status faktisk er?

mthoring

Det er lovlig, bare å trekke henger som er ulovlig.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Sense

Sitter med samme inntrykk som deg. Samtidig høres det litt ulogisk ut at sykkelstativ med 3 sykler tilsvarende f.eks. 70 kg skal være tillatt, når det står i vognkortet at 0 kg er tillatt på hengerfeste.

Dette er faktum som Statens Vegvesen må vite. Send en mail til dem, så har du svaret svart på hvitt, som du event. kan slå i bordet med hvis du blir stoppet.

Dag Sverre Seljebotn

Kontaktet Vegvesenet. Da har jeg fått svar. Det er ULOVLIG -- dvs, det krever at Tesla godkjenner det.

Sykkelbærer er ikke vesensforskjellig fra tilhenger.

Utdrag: "Skal et korrekt montert tilhengerfeste benyttes på et kjøretøy som kan ha montert tilhengerfeste, må ikke de tillatte belastinger overstiges. Tilhengerfestet anses som benyttet når det monteres et "sykkelstativ på dette" (Godsbærer av sykkel/sykler)."

Legger ved hele det laaange svaret fra Statens Vegvesen under.

"""
Det kan monteres tilhengerfeste hvis kjøretøyprodusenten har konstruert kjøretøyet for dette.

Monteres det tilhengerfeste/monteres på annet sted/annen måte en tiltenkt/ når kjøretøyet ikke er konstruert for dette kan kjøretøyet konstruksjon bli svekket.
Et svekket kjøretøy på området vil ikke lenger oppfylle (EF) kommisjonens forordning 1230/2012/EF - masser og dimensjoner som kjøretøyet skal være konstruert etter, og oppfylle når det tas i bruk/brukes.

Hvis kjøretøyet tillater montering av tilhengerfeste kan kjøretøyet belastes med de tillatte belastninger angitt av kjøretøyprodusenten.
De tillatte belastninger for kjøretøyet skal være innført i det norske vognkortet om det er oppgitt. Skulle dette mangle kan du som eier kontakte kjøretøyprodusenten ved dens offisielle representant og be om en original dokumentasjon for dette. Denne leveres en av Statens vegvesens trafikkstasjoner som kan behandle saken videre. Nytt vognkort utstedes når kjøretøyet blir godkjent med nye tillatte vekter for trekking av tilhenger.

Det er ikke krav til ny godkjenning av biler med 3,5 t og lavere tillatt totalvekt om det monteres tilhengerfeste. Det påhviler eier og bruker av kjøretøyet å påse at kjøretøyet og tilhengerfestet tåler de belastninger det utsettes for.


Kort sammenfattet blir dette at hvis kjøretøyprodusenten tillater å montere tilhengerfeste kan dette gjøres. Det forutsettes at kjøretøyet er konstruert for dette, og at tilhengerfestet monteres korrekt, blant annet på tiltenkte festepunkter i bilens karosseri. Festepunkter skal være anvist av kjøretøyprodusenten. Feil montering, og feil plassering kan naturlig nok ødelegge kjøretøyet slik de gjeldene kravsområder og kravsnivåer ikke lenger er oppfylt.

Skal et korrekt montert tilhengerfeste benyttes på et kjøretøy som kan ha montert tilhengerfeste, må ikke de tillatte belastinger overstiges. Tilhengerfestet anses som benyttet når det monteres et "sykkelstativ på dette" (Godsbærer av sykkel/sykler).
Kjøretøyet skal ha oppgitt en S-verdi, det vil si vertikalbelastning. Det samme skal tilhengerfestet ha. S-verdi for bilen er oppgitt av kjøretøyprodusenten og S-verdi for tilhengerfestet av tilhengerfeste produsenten.
Har f.eks. kjøretøyprodusenten oppgitt S-verdi 75 k.  og tilhengerfesteprodusenten  oppgitt S-verdi 80 kg. kan det lastes 75 kg. på tilehengerkulen. Ikke under noen omstendigheter får trekk-kjøretøyets tillatte aksellaster overlastes.

Det samme prinsippet som forklart over om S-verdi gjelder for kjøretøyets D/Dc-verdi, horisontale krefter (tillatte tilhengervekter og vogntogvekt). I tillegg skal trekk-kjøretøyets bremsekrav være oppfylt når kjøretøyprodusenten oppgir tillatte tilhengervekter og vogntogvekt.


Dersom kjøretøyet er registrert/eid av/fremstilles av et firma. Den som fremstiller kjøretøyet/dokumenter må ha med gyldig fullmakt fra selskapet for at han/hun kan opptre på vegne av selskapet. Dette fra person/er med prokura eller signaturrett for selskapet jf. registrerte opplysninger på selskapet. Dersom det er fremstilling på fødselsnummer skal gyldig fullmakt fremlegges fra eier/eiere av kjøretøyet, for at vedkommende kan opptre på dens vegne.

Bestilling av avtale for fremstilling tlf. 2207 3000 eller https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/bestill-kjoretoykontroll.

Alle relevante kjøretøydata må fremlegges fra sikre kilder. Dette er i hovedsak registreringsbeviser, kjøretøyfabrikanten eller godkjent europeisk akkreditert laboratorium (gjelder ikke vektdokumentasjon).
Alle dokumentasjoner skal i utgangspunktet være originale dokumenter.

Norsk vognkort del nr. 2 må innleveres før nytt vognkort utstedes.

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende. Forespørsler som krever saksbehandling etter forvaltningsloven, kan ikke besvares med e-post og må rettes skriftlig til Statens vegvesen i din region.
"""

Jehelm

Veldig merkelig, da er det mange som bryter loven. Har sett mange mod s som har dette på og frakter sykler. Vi hadde også tenkt å montere på, hater å ta ute ting inn i bilen. Er helt Frik når det kommer til å holde bilen både utvendig og innvendig... så dette var dårlige nyheter
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

nortrahof

Et kjøretøy som ikke oppfyller EU-kommisjonens 1230/2012/EF skal vel miste registreringsnummer når det blir kontrollert? Da vil man kanskje ha problemer med å dokumentere at hull som er boret i forbindelse med montasje av hengerfestet, ikke svekker konstruksjonen? I så fall, dersom man ser nøye på det, er TMSer som har fått påmontert hengerfeste verdiløse?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Jehelm

Sitat fra: nortrahof på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:54
Et kjøretøy som ikke oppfyller EU-kommisjonens 1230/2012/EF skal vel miste registreringsnummer når det blir kontrollert? Da vil man kanskje ha problemer med å dokumentere at hull som er boret i forbindelse med montasje av hengerfestet, ikke svekker konstruksjonen? I så fall, dersom man ser nøye på det, er TMSer som har fått påmontert hengerfeste verdiløse?


Var kanskje å ta litt hardt i, blir bilen avskiltet på stedet så må man jo få demontert alt og fikse hull å slikt etter utstyr. Er vel ikke mange som gidder å kjøre rundt med huller i karosseriet. Men spørs selvfølgelig omfang av hull og hva man har boret gjennom. 7 seter kommer jo med forsterket bakpart og begynner man å drille hull i denne så har du jo et poeng med det du sier. Men skjønner ikke hvilke verksted som har montert dette på bilen og ment at det går helt fint. De har vel et ansvar oppi dette også?
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

Rosstopher

Det fins jo sykkelstativer som ikke skal monteres på hengerfestet, men på bakluka. Hva med noe slikt?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

o.b.lix

Sitat fra: nortrahof på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:54
Da vil man kanskje ha problemer med å dokumentere at hull som er boret i forbindelse med montasje av hengerfestet, ikke svekker konstruksjonen?

Man borrer ingen hull i konstruksjonen. Hullene er der, med gjenger og allting fra før.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ToWalkOrDrive

#9
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 22. juni 2019, klokken 12:50
Sitat fra: nortrahof på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:54
Da vil man kanskje ha problemer med å dokumentere at hull som er boret i forbindelse med montasje av hengerfestet, ikke svekker konstruksjonen?

Man borrer ingen hull i konstruksjonen. Hullene er der, med gjenger og allting fra før.

Hvis det var gjennomføringen han snakket om, så gikk ACS-tilhengerkroken (jeg hadde på min 2014 Model S jeg hadde i 4,5 år) ut gjennom plasten under, mener jeg, så ikke noe skjæring i karosseri. Og som nevnt over så finnes festene der allerede. Kan og legge til at jeg hadde bilen på EU-kontroll med kroken på uten anmerkninger, hadde og bilen på service og garantireparasjoner hos Tesla med kroken på, uten anmerkninger, og kjørte rundt med krok og sykkelstativ med 4 terrengsykler bakpå (inkl 2 fulldempere), blant annet en tur på 1400 km inkl tur/retur, uten problemer.
Tipper hvis en sender inn spørsmål 10 ganger får en 3 svar den ene veien og 7 svar den andre veien, og de lengste er de som vil beskytte seg selv og sier det ikke går, bare for sikkerhets skyld.

Her er forresten et firma som tilbyr salg og montering av hengerfeste til Tesla Model S og X (Bosch i Persveien i Oslo):
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=106551500
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. juni 2019, klokken 14:50
Kan og legge til at jeg hadde bilen på EU-kontroll med kroken på uten anmerkninger, hadde og bilen på service og garantireparasjoner hos Tesla med kroken på, uten anmerkninger, og kjørte rundt med krok og sykkelstativ med 4 terrengsykler bakpå (inkl 2 fulldempere), blant annet en tur på 1400 km inkl tur/retur, uten problemer.

At man gjør noe ulovlig uten å bli tatt er ikke noe argument for at det er lovlig. Jeg tipper det er ganske sjeldent at politiet stopper biler med hengerfeste for å sjekke om hengerfestet er lovlig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Dette gjelder i så fall alle merker. Men dette stemmer ikke helt med tidligere svar på lignende spørsmål. Når maks last ikke er oppgitt gjelder generell lov om lastsikring. Dvs det skal være trygt og ikke over produsentens grenser. Eksempelvis finnes det en del Model S uten oppgitt maks taklast. De kan laste maksimalt det stativet er begrenset til.

Det virker som svaret man får avhenger av hvem man spør. Dette ville jeg ikke stresset med. Spesielt mtp hvor solid innfestingen er på bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. juni 2019, klokken 16:53
Når maks last ikke er oppgitt gjelder generell lov om lastsikring. Dvs det skal være trygt og ikke over produsentens grenser. Eksempelvis finnes det en del Model S uten oppgitt maks taklast. De kan laste maksimalt det stativet er begrenset til.

Men det er kanskje forskjell på at maks last ikke er oppgitt og at det står "0 kg"?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Det har du rett i. De casene jeg har vært borti har vært ikke oppgitt last.
Her er eksempel fra en S.

Men klart - det skal mye til før hengerfestet får skyld for en ulykke. Dvs regress fordi ulykken ikke ville skjedd uten. Mottoet er: sikre lasten godt. Enten den er på tak, kule eller henger :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 25. juni 2019, klokken 16:24
At man gjør noe ulovlig uten å bli tatt er ikke noe argument for at det er lovlig. Jeg tipper det er ganske sjeldent at politiet stopper biler med hengerfeste for å sjekke om hengerfestet er lovlig.
Legg merke til at vognkorten sier: Tilhengervekt = 0.
Det står intet om at det ikke er lov å frakte sykler på festet. Jeg tolker dette til at vognkortet og reglene kun peker mot tilhenger eller ikke. Sikkert ingen som skrev disse reglene som tenkte på at "hengerfestet" skal kunne brukes til å frakte sykler.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA