Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading og batterihelse

Startet av Theotokos, mandag 10. juni 2019, klokken 00:43

« forrige - neste »

Theotokos

Med Teslaen var det anbefalt å lade til ca 90 % for hverdsgskjøring og begrense fullading til de gangene man skulle på langtur. Når jeg kjøpte etron sa de i butikken at det bare kan lades til 100% hver dag uten problem. Føler meg litt usikker på om det er et godt råd. Hva har dere andre blitt rådet til ved kjøp av etronen?

xry

e-tron lader vel ikke batteriet til 100% selv om det står det? Er vel kanskje derfor de sier det :-)

Theotokos

Det gjør vel strengt tatt ingen av de? Tesla har og buffer, om enn mindre. Men bufferet vil jeg jo tro består av strøm hele tiden? Eller?

Øyvind.h

Nei Tesla lader til 100% (minus noen få 60`er som har 75 batteri og 75 med 85 batteri). Teslas buffer ligger i bunn som beskyttelse mot total utladning av batteri.
Audi lader ikke til 100% så du får aldri fylt batteriet helt opp. Det gir bedre levetid og bedre ladeeffekt opp til bilens rapporterte 100%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#5
Sitat fra: Orbit på mandag 10. juni 2019, klokken 08:34
Audi sin instruksjonsbok anbefaler 80% til daglig.

Likner veldig på Tesla sin anbefaling. Litt håpløst at man ikke her enes om en standard her, men handler vel og om at batteri kjemien er litt forskjellig fra fabrikant til fabrikant  :-1:


BMW'n har jeg alltid ladet til 100% men da det oftest gjøres på jobb har den sjelden mer enn kort tid på 100%. Rekkevidden har ikke endret seg på 4 år.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Øyvind.h, Det er vel ikke helt sant? Fulladet har cellene 4,167V, mens ekte 100% SoC er 4,2V. Bare en liten prosent, men uansett.

Men.. Hvis det stemmer at Audien har 83,6kWh tilgjengelig av 95kWh, som mange nettsider oppgir, og 8 (gjetning) av disse er under 0%, så er det 3,4kWh over 100%? Det er bare ~4%..? Har noen pålitelige tall?

Det vi uansett ganske sikkert kan konkludere med er at de fleste biler trygt kan fullades og allikevel klare garantikravene 7-8 år nede i veien, som nok fabrikantene er mest opptatt av. Vil man opprettholde mest mulig kapasitet og la battericellene få et liv etter bilen er skrot, som i det minste er mer miljøvennlig enn resirkulering, så er det nok mest mulig tid i området 40-60% SoC som gjelder.

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. juni 2019, klokken 09:05
Likner veldig på Tesla sin anbefaling. Litt håpløst at man ikke her enes om en standard her, men handler vel og om at batteri kjemien er litt forskjellig fra fabrikant til fabrikant  :-1:
Ja, og så handler det om at Tesla lar brukeren ta litt ansvar selv. Er ikke sikker på hvor lurt det er. De siste 10% er ganske sjelden praktisk å bruke, kun ved starten av en tur, og da gir det jo ikke mere enn 10% ekstra rekkevidde.

Men på den annen side plages ikke Tesla av vesentlig degradering, så da funker det vel bra.

Vår i3 60Ah hadde heller ikke noe opplevd redusert rekkevidde med "100%" lading hver dag over 3,5 år / 70kkm, men jeg lurer på om dette maskeres av bufferen på topp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

#8
SitatMen.. Hvis det stemmer at Audien har 83,6kWh tilgjengelig av 95kWh, som mange nettsider oppgir, og 8 (gjetning) av disse er under 0%, så er det 3,4kWh over 100%? Det er bare ~4%..? Har noen pålitelige tall?
Har heller ikke pålitelige tall, men eiere oppgir at 0 på GOM er null kjørelengde igjen, bilen stopper da.

I tillegg rapporteres at den lader med veldig god fart helt opp til GOM 100%.

Da vil vil jeg spekulere litt, og tipper 4 kWh Brick og en toppbuffer på nærmere 7 kWh. Dermed blir 100% på GOM er nærmere 92% faktisk spenning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

AJ82

Kommer nok stort sett til å lade til 80% til den daglige kjøringen. Er nok ikke noe problem å lade mer, men holder mer enn nok for meg.
Men har også skjønt det slik (ihvertfall på E-Golf) at det lønner seg å lade helt opp innimellom. Dette stabiliserer spenningen i batteriet (cellene) og sørger for riktig beregning av gjenstående kapasitet. Dette gjøres vistnok i siste delen av ladingen. Før dette kan man risikere at det er litt ujevn spenning over cellene.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

stefse

Antar heller ikke Audi har noe mulighet for å lese av cellespenningen i HMI. Alt under 4,05-4,08 V vil ikke degradere batteriet i nevneverdig grad over hele bilens levetid. Så gjenstår det bare å finne ut hvor mange % SOC det tilsvarer på den aktuelle bilen.

Batteritemperatur kan man vel heller ikke lese ut.
Etter mitt skjønn er disse to parameterne tilsvarende oljetrykk og kjølevannstemp for fossile biler, og noe det burde finnes avlesning på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA