Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jaguar tilbakekaller I-Pace for oppgradering relatert til regenerative bremser.

Startet av alk, tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:42

« forrige - neste »

alk

Det ligger endel artikler ute om dagen som forteller om tilbakekallelse av I-Pace - spesielt i UK and US:
https://insideevs.com/news/353679/jaguar-i-pace-recalled-needs-software-update/
https://interestingengineering.com/audis-e-tron-and-jaguars-i-pace-suffer-major-setback-due-to-recalls

Og for en stund tilbake fikk jeg opp denne i TOPIx når jeg søker på mitt VIN nummer:
H213 - REGENERATIVE BRAKING SYSTEM NON-COMPLIANCE
H216 - 100KW CHARGING UPDATE (NETHERLANDS & NORWAY)

Jeg finner ingen informasjon fra Jaguar eller forhandler om dette så jeg har spurt om tilbakemelding fra forhandler.

Edit -> Fant denne på det Engelske forumet: https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=1717

lr-80

Min forhandler avdramatiserte dette og sa det handlet om lovverk som krevde 1 sek respons på noe som Jaguar hadde stilt inn til 1,5 sek.
Merker ingen endring etter oppdatering.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Tellus

Ska ikke være noe alvorlig, men jeg tror det er en global recall for de bilene som er berørt. Kom for noen uker siden forøvrig. Her er kopi av typisk brev som skal sendes kunder.

Problemet ser ut til å kunne oppstå hvis regen av en eller annen grunn feiler og at det da tar for lang tid før mekanisk bremser kommer inn og gjøre jobben som regen skulle gjøre.

SitatDate: month/year
NON-COMPLIANCE RELATED RECALL - 2019 to 2020
Model Year I-PACE Vehicles - Regenerative Braking
System Non-compliance
Dear
Jaguar Land Rover Limited would like to advise you that during ongoing quality assessment of our
product it has been identified that a non-compliance concern exists on certain Jaguar vehicles
within a specific production range. Please read the information below, this will explain the actions
we intend to take and what you will need to do.
Reason for this bulletin
A concern has been identified on 2019 and 2020 Model Year I-PACE vehicles where, in the event of
a failure of the electrical regenerative braking system, the time for the friction braking system to
achieve 75% compensation of the initial braking request does not meet the requirements of
applicable braking regulations.
The regulation allows for a time interval of 1 second between the failure of the electrical
regenerative braking and the compensation of the friction braking system to reach 75% of the
initial braking request from the driver. On the affected I-PACE vehicles the compensation delay is
1.5 seconds. This concern does not affect the functionality of the friction braking system.
The driver will experience a momentary reduction of deceleration between the moment of failure
of the electrical regenerative braking system and the beginning of the compensation of the friction
brakes.
Vehicles in this condition do not meet the regulated performance requirement for a failed electrical
regenerative braking system, with a risk that stopping distance is unexpectedly extended.
Jaguar Land Rover Limited and your Jaguar Land Rover retailer/authorized repairer will
do
At your visit, your preferred Jaguar Land Rover retailer/authorized repairer will install the latest
Powertrain Control Module Software. During your visit, the opportunity will also be taken to
complete other software enhancement updates to bring your vehicle up to the latest production
quality standard.
How long will it take?
The work on your vehicle will be completed as quickly and efficiently as possible in order to
minimize inconvenience to you. Your retailer/authorized repairer will be able to advise how long
your vehicle will be required for when a booking is made.
What we are asking you to do
Please contact your preferred Jaguar Land Rover retailer/authorized repairer without delay. To
book your vehicle in for this action you will need to provide the retailer/authorized repairer with
the following which are detailed at the beginning of this letter:
Vehicle registration number of your vehicle
The Recall number for the action
If you do not have a retailer/authorized repairer, please access www.jaguar.co.uk or
www.jaguar.com for contact details.
If you no longer own the vehicle could you please complete the 'Change of Ownership' slip
attached to this letter, returning the slip to Jaguar Land Rover Limited immediately in the enclosed
'Freepost' envelope. This will enable us to make contact with the new owner.
If you experience any concerns relating to this Recall, contact the Service Manager at the
retailer/authorized repairer for assistance or contact the Jaguar Land Rover Limited Customer
Relationship Centre. Please use phone number 0345 303 2303.
This Recall Action will be completed on your vehicle free of charge, in accordance with the
legislative or industry requirements concerning vehicle defects.
Please treat this matter with the urgency it requires, Jaguar Land Rover Limited apologize for any
inconvenience this bulletin may cause and thank you in advance for your co-operation.
Yours sincerely

RayBomb

Sitat fra: lr-80 på tirsdag 11. juni 2019, klokken 15:15
Min forhandler avdramatiserte dette og sa det handlet om lovverk som krevde 1 sek respons på noe som Jaguar hadde stilt inn til 1,5 sek.
Merker ingen endring etter oppdatering.

Kanskje ikke så farlig nei, men lov er lov.
Savner Jaguar på banen her, alt som skal skje med bilen min, må jeg hele tiden ta kontakt med Jaguar. Det burde vært Jaguar som tok kontakt med meg.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Orbit

Sitat fra: lr-80 på tirsdag 11. juni 2019, klokken 15:15
Merker ingen endring etter oppdatering.
Det bør du heller ikke. Under normal drift skal bilen retardere med en gang du bruker bremsepedalen, både med ny og gammel software.

Det som er endret er hvordan bilen oppfører seg når regenerering svikter (dvs uventet systemfeil). Når du bremser, bestemmer bilens styring om retardasjon skal skje med regenerering og/eller mekanisk bremsing. Dersom den går for regenerering som det optimale, men ikke måler noen retardasjon, slår en sikkerhetsfunksjon inn med likevel å bruke mekanisk bremsing. Forskjellen er at dette nå skjer etter 1 sekund, mot 1.5 tidligere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

4Matic Fanatic

Sitat fra: RayBomb på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:58
Er det noen her som har fått mail eller brev fra Jaguar om dette?
Ikke jeg, men fikk den sw-patchen i mai så det er vel forventet - H193/H213/H216...

xyzzy

Sitat fra: RayBomb på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:58
Er det noen her som har fått mail eller brev fra Jaguar om dette?

Jeg fikk nettopp en mail fra Jaguar om dette:

SitatFørst og fremst vil vi informere om at alle berørte kunder vil motta et innkallingsbrev med ytterligere informasjon om selve tilbakekallingen, og ber dere avvente å ta kontakt med Jaguar verksted til brev er mottatt.

Som sikkert flere har fått med seg, gikk TV2 Broom ut med en artikkel nylig angående tilbakekalling på Jaguar I-PACE. Denne manglet presisering, slik at artikkelen fremsto mye verre enn tilfellet.

For å utdype:

Det er funnet et avvik under våre standardtester, og dette betyr:
Forlenget bremselengde vil kunne oppstå som en software-relatert konsekvens av en eventuell elektrisk feil i forbindelse med regenerativ bremsing. Det betyr at under normal drift, vil det ikke være snakk om noen forlengelse av bremselengde.

Med andre ord skal det en elektrisk feil i bilens regenerative bremsesystem til, før en forlengelse av bremselengde vil kunne oppstå. En I-PACE som kjører som normalt, uten feilmeldinger i instrumentpanelet eller andre indikasjoner på at noe er galt, er dermed helt trygg å bruke.

Denne kampanjen er lansert for å utbedre en Software som potensielt kan føre til økt bremselengde, men kun i forbindelse med en eventuell annen elektrisk feil, og under gitte betingelser. Denne kampanjen og oppdateringen påvirker dermed ikke bilens normale drift.

Håper dette ga rikelig med informasjon angående tilbakekallingen.

RayBomb

Oki. Takk for informasjonen.

Lurer på om Jaguar vet jeg har kjøpt en I-Pace gjennom en av deres forhandlere. Jeg har eid bilen i over 3 mnd nå, uten som mye som en «gratulere med ny bil» mail fra Jaguar. Er dette normalt fra Jaguar?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Tror de har mer enn nok med å levere bilene om dagen. Min har stått i landet siden 10 mai og jeg har enda ikke fått den pga kapasitet med klargjøring. Helt greit egentlig da jeg ikke vil ha klargjøring ala det Tesla driver med.

Kan forøvrig ikke huske å ha blitt kontaktet av importøren noen gang på noe bilmerke.. Alt har gått gjennom forhandler.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Min kom siste uka i mai. Fredag ringte Nardo Bil og sa den var klar for utlevering, selvsagt samme dag vi dro til Danmark på ferie. Så blir ikke henting før første uka i juli.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RayBomb

Sitat fra: JorgenM på søndag 23. juni 2019, klokken 10:13
Min kom siste uka i mai. Fredag ringte Nardo Bil og sa den var klar for utlevering, selvsagt samme dag vi dro til Danmark på ferie. Så blir ikke henting før første uka i juli.

Ouch, bittersweet much?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

xyzzy

Sitat fra: daktari på lørdag 22. juni 2019, klokken 11:41
Ja, hvertfall Insignia.

Jeg kjøpte også på Insignia, og jeg fikk ihvertfall mailen over fra Jaguar - uten at jeg har sendt mail og spurt om recallen eller noe annet. Jeg tenkte på det (først og fremst fordi jeg ville ha 100 kW-forbedringen, som vel vil bli tatt samtidig), men har ikke gjort det.

Utover det har jeg bare fått noen mailer om InControl.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA