Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?

Startet av HansV, tirsdag 11. juni 2019, klokken 12:14

« forrige - neste »

HansV

Vurdere å kjøpe en 2014 modell der jeg har fått lest ut batterikapasiteten via den skjulte menyen på displayet.
Den viser 14,8kWh, som jeg synes at virker veldig lavt for en slik bil.
Forhandleren  hadde nettopp sjekket dette og fortalt selgeren at kapasiteten var bra, men dette ser ikke ut til å stemme.
Hvor nøyaktig er egentlig denne avlesingen?
Bør jeg styre unna denne bilen, eller er det normalt at de har blitt redusert såpass mye? Trodde disse bilene skulle hiolde seg mye bedre.
Ser også at det ikke er veldig langt igjen til grensa for å få byttet på batterigarantien...

Klykken

#1
Min 2014-modell viser 18,8 fortsatt etter 5 år og 90.000km.
Varierer litt ifbm ladetilstand, men ikke med så mye som du skisserer der. Be om å få låne bilen, kjør den nesten tom og lad full med "saktelader" og se om det bedrer seg. Hvis ikke, styr unna. Nesten 23% tap.

Edit:
Du sjekket "13.08 batt.kapa.max" i menyen og ikke "13.10 Batt.ladung"?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

HansV

Er for langt unna til å få lånt bilen. Det var lest av på rett plass. Var faktisk 14.3kWh, ikke 14.8....
Har spurt selger om hvordan bilen har vært ladet.
Skal også få snakket med merkeverkstedet som nettopp hadde sjekket batteriet på bilen for å høre hva de har å si.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

JorgenM

Var da voldsomt til tap :o

Nesten så mye at man får nytt batteri.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 13. november 2016, klokken 09:07
I garantipapiret på batteriet til min BMW i3 opererer BMW Norge med 8år/100000km/70% av opprinnelig kapasitet. Faller det under dette vil det bli reparert på garanti. BMW's batteri er modulært oppbygget så moduler kan erstattes hvis en eller flere svikter.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

På min 2015 modell i3 prøvde jeg å "spare" batteriet ved å legge meg mellom 40-80% i lengre perioder i starten. Resultat: Batterikapasiteten falt fort ned til lavt 17 tall. Selv med kjøring til bortimot null og saktelading til 100% flere ganger, stod max. fremdeles på 17. tallet.
Etter software oppdatering, så var igjen max. kapasitet over 19.
Rent batterimessig burde mitt spareprogram i starten virket best, men det er mulig BMS flagger ut celler når man fraviker BMWs opplegg med "plugg inn når mulig og lad 100%"? (Dvs. nærmest kontinuerlig balansering av celler)
Så prøv å få en "resett" med SW oppdatering på bilen først, og les av batterikapasitet igjen.

HansV

Skal prøve å få selger til å ta en skikkelig batteritest hos merkeverksted og kan foreslå softwareoppdatering samtidig.
Snakket med Bilia i Drammen som hadde sjekket bilen. De hadde kun lest ut feilkoder, ikke gjort noe for å sjekke batterikapasiteten selv om kunden kom og klaget på dårligere rekkevidde:( De hadde heller aldri gjort en slik test før og måtte konsultere BMW i tyskland først. Vet ikke om jeg skal le eller gråte....

Klykken

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

Det kan så være at de har en "spesialløsning" for salg av disse bilene. Det er for meg revnende likegyldig i og med at jeg er kunde og de forhandler den bilen jeg vil ha. Med mindre de har en stor plakat som sier "DENNE BILEN KREVER SPESIALMANNSKAP FOR Å KUNNE SELGES".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

HansV

Snakket med ett annen BMW verksted som kunne forklare med hvordan de sjekke batteriet på disse bilene. Det eneste de gjør er å lese feilkoder og status fra batteripakka. Da får de bekreftet at det ikke skal være noe feil og at batteriet oppfyller kravene til BMW. Faktisk batterikapasitet blir IKKE sjekket!
Slik jeg forstår dette er at du må ha under 70% batterikapasitet før BMW verkstedet gir deg beskjed om at det er noe galt. Så bileieren her har bedt verkstedet sjekke batteriet og fått beskjed om at alt var i orden og inntrykk av at batterier er godt som nytt selv om kapasiteten har falt 25% og forklarer den kortere rekkevidden med de bredere sommerdekkene. Jeg må si at jeg er sjokkert. Dette er i bestefall svært dårlig kundebehandling. Her er det tydeligvis greit å sjekke ting selv, men det var kanskje ikke noe nytt....
Verkstedet kunne også fortelle at de hadde mulighet til en cyclingstest med ut og opplading for å teste grundig og få kalibrert batteristatus, men denne tok ett døgn og var ganske omfattende og dyr. Det var også noe de aldri gjorde.

Kanon

Det er ingen som vet hva denne " hemmelige" avlesningen betyr.

Visstnok en vanskelig og omhyggelig oppgave å lese av helsestatus på batteriet.
Tar minst en dag er jeg fortalt.
Den eneste måten hvermansen kan gjøre det er å måle tilført strøm fra et helt tomt til fullt batteri.
Da må en vite ladetap i tillegg.
Til info så leser vi for tiden av 17,6 på vår 15 modell. Har tidligere lest av 20,4 etter en dag med flere hurtigladinger og utetemperatur  på rundt 30 c. Det laveste jeg har lest av er 16,4.
Det skulle bety 5 kw/t forskjell. Stemmer ikke!
Rekkevidden på vår er så a si lik uansett hva en leser av på denne hemmelige menyen.
Så etter min mening er dette sifferet uten praktisk betydning.

Klykken

#11
Det er i alle fall en indikasjon. Jeg hadde IKKE kjøpt en bil hvor det indikeres at nesten 25% av kapasiteten er borte i batteriet. Tenker de som kjøper i3 120Ah hadde blitt rimelig forbanna om det i realiten var en 94Ah pga tap i kapasitet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

HansV

Ble ikke noe kjøp, nei. Tok ikke sjansen i tilfelle det faktisk var reelt batteritap, siden eier også hadde opplevd at rekkevidden hadde blitt redusert.
Jeg kunne godt tenkt meg å kontakte BMW og få ett skikkelig svar på hvordan de egentlig sjekker batteriet. Synes fortsatt at det er graverende om de forteller kundene at alt er i orden på en bil med 71% batterikapasitet, hvis det er slik det fungerer.

Ser ut som jeg endre opp med en fully charged 2015 modell istedenfor som fortsatt har gode tall på kapasiteten:)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

#14
Sakset dette fra et forum:
" always assumed that it tapered as part of cell balancing. But tech said it will charge as fast as it can until 100%, then the car goes to sleep, after about 1hr it wakes up the battery pack and uses small (really small) resistors to start draining the cells to balance them, it can take upwards of 10 weeks to balance the pack as we are talking about a mA drain at a time.

This is one of the reasons why charging to 100% is encouraged, if you never charge to 100% and leave it long enough to "sleep" the pack will never balance. Unquote"

Det ser litt "overdrevet ut", men det vel et faktum? at de som rapporterer høy SOC MAX plugger inn hver dag og lader til 100%...
Det gir denne kontinuerlige balansering av cellene som gir høy SOC Max.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA