Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

120ah - realistisk rekkevidde - egne erfaringer

Startet av Ove, fredag 28. desember 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: hELgenen på onsdag 26. juni 2019, klokken 07:17
Sitat fra: Gnist på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:23
Sitat fra: hELgenen på søndag 23. juni 2019, klokken 01:29
Her om dagen kjørte jeg 31 mil og fortsatt 6% rest ifølge GOM. Helt toppers. Dagen etterpå,når bilen var ladet opp igjen viste GOM 382 km

Kan du si noe om hvordan du kjørte for å oppnå dette?

Kjørte helt normalt i 70-80 km/t i comfort - AC var skrudd av deler av turen. Høydeforskjell var 300 meter - dvs. start var på ca 60 midtveis ca 360 - og slutt 60 meter over havet. Har de siste dagene fått veldig høy GOM etter langturer. Ser også at den normale pendlerturen har lavere forbruk enn normalt nå i disse dager - den ligger på 11.2 kw/h pr. 100 km - mot det normale 125-135 kwh/ pr 100 km - så akkurat nå virker det som om et er gunstige forhold for å oppnå gode forbruksresultater. Ser også at jo lengre jeg kjører - jo mer faller snittforbruket - trolig fordi jeg ikke har forvarmet batteriet, og denne "ulempen"/dårlige starten spises opp ved langkjøring
Dette med langkjøring vs mye småkjøring har du rett i at påvirker rekkevidden mye. Man får merkbart bedre rekkevidde dersom man kjører langt enn hvis man deler opp samme rute i mange småturer.

En av de store synderne ved småturer, er å varme/kjøle kupeen til komfortabel temperatur. Det kreves vesentlig mer energi å måtte varme opp eller kjøle ned hele kupeen enn å holde temperaturen på et jevnt nivå.

moonbuggy

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 26. juni 2019, klokken 08:57
Dette med langkjøring vs mye småkjøring har du rett i at påvirker rekkevidden mye. Man får merkbart bedre rekkevidde dersom man kjører langt enn hvis man deler opp samme rute i mange småturer.

En av de store synderne ved småturer, er å varme/kjøle kupeen til komfortabel temperatur. Det kreves vesentlig mer energi å måtte varme opp eller kjøle ned hele kupeen enn å holde temperaturen på et jevnt nivå.
Vel, med i3 spiller det ikke så stor rolle. Den mister omtrent ikke lading når man ikke kjører.
Mitt eksempel sist uke:
Fulladet forrige tirsdag. Ikke kjørt alt for mye, logget 104km på en uke siden fulladet, med 6 ærend. Rest batteri idag 74%. Rest km: 278. Gj.snitt fart 51.8 km. Kjøring i 40,50,60, 80 soner i by, nær by med mange rundkjøringer osv. Dvs. mye opp og ned i fart. Jeg er imponert av I3, ikke minst at batteriet har bortimot null drain når man ikke kjører....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA